۰۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵
اختصاصی
افزایش سهم لنت‌های وارداتی در بازار؛ خطری جدی برای صنعت لنت
لنت ترمز از قطعات پرمصرف و فوق ایمنی خودرو است که با تلاش تولیدکنندگان داخل توانست در سال‌های تحریم به خودکفایی کامل برسد و اکنون به همت تولیدکنندگان، لنت انواع وسایل نقلیه در داخل تولید می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۳۴

به گزارش کارنا، لنت ترمز از قطعات پرمصرف و فوق ایمنی خودرو است که با تلاش تولیدکنندگان داخل توانست در سال‌های تحریم به خودکفایی کامل برسد و اکنون به همت تولیدکنندگان، لنت انواع وسایل نقلیه در داخل تولید می‌شود.

اما در شرایطی که صنعت لنت به سبب خودکفایی و تامین نیاز داخل شایسته حمایت مسئولین از تولیدکنندگان داخل است، واردات بی رویه لنت ترمز به کشور گله مندی لنت سازان از سیاست‌های متناقض و خلق الساعه مقامات دولتی را به همراه داشته است.

مسعود حسن پور، دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور با اشاره به اینکه لنت ترمز تنها قطعه خودرو است که انواع آن از دوچرخه و موتورسیکلت گرفته تا خودرو‌های سواری و سنگین، اتوبوس، مینی بوس، ون و ... در داخل تولید می‌شود، عنوان کرد: طبق قانون، واردات کالا‌هایی مانند لنت ترمز به کشور که مشابه آن با کیفیت بالا و به میزان نیاز در داخل تولید می‌شوند در سال‌های گذشته با محدودیت مواجه بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: متاسفانه در شرایطی که تولیدکنندگان لنت برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود با محدودیت‌های ارزی مواجه هستند، واردکنندگان با دریافت ارز اقدام به واردات لنت به کشور می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ افزود: لنت سازان که به دلیل نبود برخی مواد اولیه تولید لنت از جمله گرافیت در کشور، ناچار به واردات هستند برخی مواقع به قدری در صف‌های طولانی تخصیص ارز قرار می‌گیرند و فرآیند تخصیص و تامین ارز برای آنها زمان بر می‌شود که تولیدکننده مجبور به خرید مواد اولیه از بازرگان به سه تا چهار برابر قیمت است.

حسن پور با اشاره به افزایش سهم لنت‌های وارداتی در بازار اضافه کرد: با شرایطی که اکنون در بازار حاکم است، تولیدات داخل جای خود را به واردات داده و سهم تولید کنندگان لنت در بازار مصرف کاهش پیدا کرده است، در حالی که لنت‌های تولید داخل پاسخگوی نیاز بازار بوده و، چون بازار برای تامین آن در مضیقه نبوده نیازی به واردات آن به کشور نیز نبوده است.

وی تاکید کرد: ممنوعیت واردات کالا‌های دارای مشابه داخلی مانند لنت ترمز تا پایان برنامه ششم توسعه به معنای آزادسازی واردات کالا‌های دارای مشابه داخلی به کشور نیست.

دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ با صراحت بیان کرد: این در حالی است که دولت به جای باز کردن در‌های واردات و آسیب به تولیدات داخل می‌توانست با ایجاد محدودیت درواردات، ورود کالا‌های دارای مشابه داخل نظیر لنت ترمز که پاسخگوی نیاز خودروسازان و بازار مصرف بوده است را مدیریت کند.

حسن پور اذعان داشت: به نظر می‌رسد واردات لنت ترمز صرف اینکه بازرگانان طی این سال‌ها دچار مضیقه بوده و سود آنها در واردات این کالا از بین رفته است، به کشور آزاد شده و در شرایطی که انبار تولید کنندگان مملوء از لنت است، لنت‌های وارداتی به وفور ثبت سفارش و به کشور وارد شده و تب واردات موجب واکنش بازار به کالا‌های وارداتی شده است.

وی با بیان اینکه خودکفایی صنعت لنت با واردات از بین خواهد رفت، عنوان کرد: این در حالی است که با تخصیص یک هشتم ارز واردات به تولیدکنندگان داخل برای تامین مواد اولیه می‌توان ارزش افزوده برای کشور ایجاد کرد.

دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ با انتقاد از بی اعتنایی مسئولین نسبت به واردات کالا‌های دارای مشابه داخلی به کشور تصریح کرد: علیرغم مکاتباتی که با وزیر صمت داشتیم و نسبت به واردات بی رویه لنت به کشور هشدار دادیم، اما متاسفانه مسئولین در این خصوص سکوت کرده و در بی اعتنایی محض به سر می‌برند.

حسن پور درباره تفاوت قیمت لنت‌های تولید داخل و وارداتی اظهار داشت: از آنجا که لنت‌های تولید داخل قیمت مشخصی دارند، امکان گران فروشی آنها از سوی فروشنده و یا شبکه توزیع وجود ندارد و نهایتا مصرف کننده با یک تا دو درصد تفاوت قیمت آن را خریداری می‌کند، اما لنت‌های وارداتی با سود بسیار بالایی برای وارد کنندگان و فروشندگان همراه هستند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر لنت از قطعاتی است که مصرف کننده نهایی به صورت مستقیم به دنبال خرید آن نمی‌رود و معمولا برای تعویض لنت به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کند و تعمیرکاران نیز اغلب لنت مدنظر خود که حاشیه سود بیشتری برای آنها دارد را به مشتری پیشنهاد می‌کنند و طبیعی است در این شرایط، شبکه توزیع نیز به سمت لنت‌های وارداتی سوق داده خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولین علیرغم اینکه شعار حمایت از تولید داخل سر می‌دهند، اما در عمل نه تنها از تولید داخل حمایت نکرده بلکه با واردات بی رویه به تولیدات داخل آسیب وارد کرده و قطعا با ادامه این وضعیت صنایع داخلی در آینده‌ای نه چندان دور از بین خواهند رفت.

ارسال نظر