
به گزارش کارنا، خودروهای مدرن بیش از همیشه دارای سیستمهای کمک در حین رانندگی هستند. از نظر تئوری، این سیستمها نه تنها به کاهش استرس کمک میکنند بلکه سطح جدیدی از ایمنی را نیز اضافه میکنند. در دنیای واقعی نیز این سیستمها همین طور عمل میکنند. اما اخیرا یک مطالعه نشان داده است که کروز کنترل میتواند بیش از خوبی هایش، ضرر داشته باشد.
محققانی در هلند از سراسر دنیا دادههایی را در مورد تاثیر سیستمهای کمک راننده خودکار در کاهش تصادفات، گردآوری کرده اند. در این تحقیق بر ۲۸ عملکرد خاص خودرویی از ویژگیهای اطلاعاتی ساده مثل مانیتور فشار تایر در زمان حقیقی تا سیستمهای دوربین، مجموعههای ناوبری، هشدارهای نقاط کور و فناوریهای ایمنی اکتیو همچون ترمز اضطراری خودکار تمرکز شده است. این سیستمها در چهار سطح تعامل طبقه بندی شده اند.
سیستمهای اطلاعاتی: کنترل پایین و اضطرار پایین
سیستمهای هشداری: کنترل پایین و اضطرار بالا
سیستمهای مداخله گر: کنترل بالا و اضطرار بالا
سیستمهای ارتقای رفاهی:کنترل بالا و اضطرار پایین
در این مطالعه نتیجه گیری شد که در موقعیتهای دنیای واقعی، همه چیز در سه دسته اول هیچ تاثیری نداشته و یا احتمال تصادف را کاهش میدهند. یک نمایشگر فشار تایر (سیستم اطلاعاتی) تفاوتی ایجاد نمیکند، اما کمک ثبات در لاین کاهش ۱۹.۱ درصدی در بروز تصادفات را نشان داده است. سیستم مانیتور راننده نیز نرخ تصادف را ۱۴ درصد کاهش میدهد. این سیستمها هشداری و مداخله گر شناخته میشوند و در این مطالعه بالاترین امتیاز را گرفته اند.
کروز کنترل استاندارد و انطباقی تنها سیستمهایی بودند که احتمال بروز تصادف را افزایش میدهند. این سیستمها که ارتقای رفاهی شناخته شده اند در کروز کنترل استاندارد موجب ۱۲ درصد افزایش بروز تصادفات و در کروز کنترل انطباقی منجر به ۱.۸ درصد افزایش در بروز تصادفات میشوند.
همان طور که انتظار میرود، حواس پرتی راننده به عنوان دلیل این امر اعلام شده که البته برای کروز کنترل استاندارد کاملا درست است. کروز کنترل با بر عهده گرفتن برخی وظایف راننده پشت فرمان میتواند موجب حواس پرتی او از اطراف شود.
کروز کنترل انطباقی نیز در جایی که خودرو میتواند به طور خودکار گاز و ترمز بگیرد تا فاصله ایمن را رعایت کند میتواند به جای رانندگی هوشیار موجب ذهنی سرگردان شود. همچنین، در این مطالعه آمده است که تمام سیستمهای کروز انطباقی قادر به شناسایی درست اجسام کند یا ثابت نیستند.
از نظر تئوری، ترمز اضطراری خودکار در این شرایط باید فعال شود، اما تمام خودروها با کروز انطباقی دارای ترمز اضطراری نیستند. در این شرایط راننده با تکیه بر حس اعتماد به نفس کاذب، برای توقف به سیستمی اعتماد میکند که فاقد این ویژگی است.
در نهایت، صرف نظر از سیستمهای کمکی رانندگی، این وظیفه راننده است که همه چیز را پشت فرمان ایمن نگه دارد.
ارسال نظر