
به گزارش کارنا، فهرست ارزشمندترین برندهای دنیا منتشر شد و نام چندین خودروساز سرشناس در آن دیده میشود.
ارزش برند یکی از شاخصهای اصلی برای سنجش میزان شناخت، سلامت و توان سازگاری آن با تغییرات بازار است. به همین دلیل، مؤسسهی اینتربرند هر سال فهرست «برترین برندهای جهانی» را منتشر میکند؛ فهرستی که برای ۲۶ سال متوالی، شناختهشدهترین نامها را در صنایع مختلف از جمله خودروسازی معرفی میکند.
در فهرست Best Global Brands ۲۰۲۵، چند نام آشنا همچنان در صدر دیده میشوند. اپل بار دیگر جایگاه نخست را حفظ کرده و پس از آن مایکروسافت و آمازون قرار دارند. در میان خودروسازان، تویوتا مثل سالهای گذشته صدرنشین است و با رشد دو درصدی، همچنان پیشتاز صنعت خودرو به شمار میرود.
ارزشمندترین شرکتهای خودروساز در سال ۲۰۲۵ |
|
نام شرکت |
ارزش |
تویوتا |
۷۴٫۲ میلیارد دلار |
مرسدس بنز |
۵۰٫۱ میلیارد دلار |
بیامو |
۴۶٫۸ میلیارد دلار |
تسلا |
۲۹٫۵ میلیارد دلار |
هوندا |
۲۴٫۸ میلیارد دلار |
هیوندای |
۲۴٫۶ میلیارد دلار |
آئودی |
۱۵٫۴ میلیارد دلار |
فراری |
۱۵٫۴ میلیارد دلار |
فولکسواگن |
۱۵ میلیارد دلار |
پورشه |
۱۵ میلیارد دلار |
تویوتا در ردهی ششم جهانی ایستاده و ارزش برندش حدود ۷۴٫۲ میلیارد دلار برآورد میشود؛ عددی قابلتوجه، اما فاصلهدار از ارزش ۴۷۰٫۹ میلیارد دلاری اپل. مرسدس بنز با وجود افت ۱۵ درصدی و رسیدن به ۵۰٫۱ میلیارد دلار، همچنان دومین برند برتر خودرویی (و دهمین برند برتر در فهرست کلی) است.
پس از تویوتا و مرسدس بنز، بیامو با کاهش ۱۰ درصدی و ارزش ۴۶٫۸ میلیارد دلار در رتبهی سوم خودروسازان و چهاردهم جهان قرار دارد.
پس از سه برند یادشده، تسلا در جایگاه چهارم دیده میشود. ارزش برند تسلا نسبتبه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافت و در رتبهی بیستوپنجم فهرست کلی ایستاد.
در میان معدود برندهای خودروسازی که رشد داشتهاند، هیوندای با افزایش ۷ درصدی در جایگاه ششم قرار دارد و فراری، تنها برند ایتالیایی این فهرست، با رشد چشمگیر ۱۷ درصدی در رتبهی هشتم خودروسازان دیده میشود.
خارج از ۱۰ برند نخست، نیسان در ردهی ۸۲ جهان قرار گرفت و ارزشش نسبتبه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافت. کیا با رشد ۵ درصدی در رتبهی ۸۹ ایستاد و BYD برای نخستینبار وارد این فهرست شد و جایگاه ۹۰ را به خود اختصاص داد.
در کنار خودروسازان سنتی، چند برند فعال در حوزههای دیگر نیز در حال گسترش به صنعت خودرو هستند. شیائومی که در رتبهی ۸۱ جهانی قرار دارد، با مدلهایی مانند SU۷ وارد بازار خودروهای برقی شده است. همچنین هواوی در جایگاه ۹۶، ضمن حفظ تمرکز بر محصولات الکترونیکی، با چند خودروساز همکاری نزدیک دارد.
منبع:زومیت
ارسال نظر