۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
اختصاصی
راه حل جدید پلیس برای افزایش ایمنی خودروهای داخلی
با توجه به آمار نگران کننده تصادفات جاده‌ای در کشور و اهمیت حفظ جان انسان‌ها موضوع ایمنی خودرو‌های تولید داخل، به مسأله حیاتی در کشور تبدیل شده است. در این راستا پلیس راهور فراجا از راه اندازی نخستین مرکز آزمون تصادف در کشور در آینده نزدیک خبر داده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۶

به گزارش کارنا، با توجه به آمار نگران کننده تصادفات جاده‌ای در کشور و اهمیت حفظ جان انسان‌ها موضوع ایمنی خودرو‌های تولید داخل، به مسأله حیاتی در کشور تبدیل شده است. در این راستا پلیس راهور فراجا از راه اندازی نخستین مرکز آزمون تصادف در کشور در آینده نزدیک خبر داده است.

به گفته رییس پلیس راهور فراجا با راه‌اندازی این مرکز، نیازی به ارسال خودرو‌ها به خارج از کشور نخواهد بود و با فعال شدن خط تولید این مرکز، نمونه‌ای از خودرو هنگام تولید در این مرکز تست و بعد از تایید، تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.

همچنین بر اساس اعلام امیرمهدی شجاع فرد، رییس آزمایشگاه آدمک‌های تست تصادف شرکت آزمون‌های ایمنی و کیفیت خودرو، مرکز تست تصادف در مراحل پایانی و نصب تجهیزات قرار دارد و اواخر خردادماه ۱۴۰۴ راه اندازی خواهد شد.

درباره راه اندازی نخستین مرکز آزمون تصادف در کشور و نقش آن در ارتقای ایمنی خودرو‌های داخلی با رضا کاظمی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی به گفتگو پرداختیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی مرکز آزمون تصادف یکی از پرهزینه‌ترین آزمایشگاه‌های خودروسازی در دنیا است، عنوان کرد: تجهیز مراکز آزمون تصادف توسط پلیس راهور اقدامی غیر اصولی است چراکه خودرو‌های داخلی که در دهه‌های گذشته تولید شده اند از جمله پراید که در دهه ۷۰ توسط شرکت کیا تولید شده، قابلیت تطابق با استاندارد‌های جدید را ندارند.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: راهکار صحیح و اصولی برای جلوگیری از عرضه خودرو‌های بی کیفیت و غیراستاندارد به بازار این است که از تولید خودرو‌هایی که در دنیا از رده خارج شده و استاندارد‌های لازم را پاس نمی‌کنند، جلوگیری شود.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: سرمایه گذاری میلیون دلاری برای راه اندازی مرکز آزمون تصادف در کشور چه توسط پلیس، چه خودروساز و یا هر نهاد دیگری نقشی در بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی نخواهد داشت و تنها راهکار بررسی مطابقت آزمون‌های قبلی با استاندارد‌های جدید است که همان طور که قابل تشخیص است، خودرو‌های قدیمی قادر به پاس کردن استاندارد‌های روز دنیا نیستند.

کاظمی با بیان اینکه کیفیت خودرو‌های تولیدی به مراتب ضعیف‌تر از گذشته شده است، افزود: ارتقای کیفیت خودرو‌های تولیدی در گرو خروج خودرو‌های قدیمی از چرخه تولید و تولید خودرو‌های جدید بر اساس استاندارد‌های روز دنیا است.

وی درباره روش‌های کیفی سازی محصولات جدید خودروسازان اذعان داشت: خودرو‌های جدید خودروسازان در مراحل تحقیق و توسعه به گونه طراحی می‌شوند که قادر به پاس کردن استاندارد‌های ایمنی و آزمون‌های تصادف هستند. به عبارت دیگر نمونه اولیه خودرو‌ها در مراحل طراحی و توسعه و همچنین مراکز آزمون تصادف که در دنیا وجود دارند، تست شده و اگر استاندارد‌های ایمنی را پاس کنند، نیاز به آزمون مجدد ندارند و در صورتی که قادر به پاس کردن استاندارد‌های مربوطه نباشند از تولید آنها جلوگیری خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین در خصوص شیوه‌های مقاوم سازی بدنه خودرو‌های داخلی بیان کرد: استحکام بدنه خودرو‌های تولیدی نیز مستلزم رعایت استاندارد‌های لازم در مراحل طراحی و توسعه محصول است. در حقیقت خودرو در مرحله طراحی، طبق الگو‌های طراحی و در محیط‌های شبیه سازی شده قرار گرفته و سپس توسط آزمون‌های مختلف بسیار سخت و پیچیده تست شده و در مرحله بعد مواد اولیه ساخت بدنه انتخاب و مدل آن در آزمون‌های مهندسی مکانیک بررسی و در نهایت در صورت دریافت گواهینامه استاندارد، شاخص بدنه و طول عمر خودرو مورد تایید قرار می‌گیرد.

کاظمی یادآور شد: به عنوان مثال ایجاد صدا در خودرو‌های داخلی پس از مدتی پیمایش ناشی از اتصالات خودرو است چراکه اتصالات در مراحل طراحی و توسعه مطابق با استاندارد انجام نشده است؛ بنابراین مشکل از خط تولید و یا دقت در تولید و مواد اولیه مصرفی بدنه خودرو است که مطابق با متریال‌های موجود در دفترچه طراحی نیست.

ارسال نظر