۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
اختصاصی
دلیل ضعف خدمات پس از فروش خودروهای چینی در بازار ایران چیست؟
طبق اعلام گمرک چین، ایران در سال های گذشته بزرگ‌ترین خریدار و وارد کننده خودرو و مجموعه های وابسته به خودرو از این کشور محسوب شده و امروز شواهد میدانی در سطح شهر مهر تاییدی بر این ادعا است.
کد خبر: ۱۱۴۸۵

به گزارش کارنا، طبق اعلام گمرک چین، ایران در سال های گذشته بزرگ‌ترین خریدار و وارد کننده خودرو و مجموعه های وابسته به خودرو از این کشور محسوب شده و امروز شواهد میدانی در سطح شهر مهر تاییدی بر این ادعا است.

یکی از دلایلی که موجب شده میزان خرید خودروهای چینی در کشور از ضریب بالایی برخوردار باشد تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو و قطع ارتباط خودروسازان کشور با شرکت های خودروساز اروپایی و همچنین کاهش قدرت خرید مردم است.

بنابراین در شرایطی که خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای با قیمت بسیار بالایی در کشور به فروش می‌رسند، انتخابی جزء خرید خودروی چینی برای مردم باقی نخواهد ماند.

اگرچه در سال‌ های اخیر ورود خودروهای چینی به بازار ایران با تبلیغات گسترده و قیمت ‌های رقابتی، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است اما دسترسی محدود به قطعات یدکی و کیفیت پایین خدمات پس از فروش خودروهای چینی، گله مندی دارندگان این خودروها را به دنبال داشته است.

متاسفانه نبود قطعات پر مصرف و کم مصرف خودروهای چینی در بازار، تامین قطعات این خودروها را به فرآیندی زمان‌ بر و هزینه‌ بر برای مصرف ‌کننده تبدیل کرده است.

ابراهیم احمدی، عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان اینکه خودروهای چینی بخش عمده واردات خودرو را تشکیل می دهند، عنوان کرد: نیاز به تعمیرات مکرر در خودروهای چینی و نبود قطعات و عدم تضمین خدمات پس از فروش این خودروها، مصرف کنندگان را با چالش های جدی مواجه کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: امروز موضوع تامین قطعات و خدمات پس از فروش نه تنها در رابطه با خودروهای چینی، بلکه در حوزه خودروهای وارداتی و برقی به دلیل نبود زیرساخت خدمات در کشور به دغدغه ای جدی برای مصرف کنندگان تبدیل شده است.

احمدی درباره دلیل ضعف و افت کیفیت خدمات پس از فروش خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در کشور تصریح کرد: فناوری‌ خودروهای داخلی متفاوت از خودروهای خارجی است و متاسفانه در سالهای اخیر روند به روز رسانی تکنولوژی در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی به سبب تحریم‌ها بسیار کند پیش رفته است، از این رو فاصله زیادی بین فناوری ساخت خودرو و زیرساخت خدمات پس از فروش در کشور با دنیا وجود دارد.

وی با بیان اینکه هر بنگاه تولیدی با بازار فروش و خدمات پس از فروش معنا پیدا می کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه کمبود نقدینگی در بخش تولیدات داخل و محدودیت های ارزی در بخش واردات، تامین قطعات و تضمین خدمات پس از فروش خودرو در کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص امکان داخلی سازی قطعات خودروهای چینی و ورود قطعه سازان داخلی به این حوزه عنوان کرد: متاسفانه ساخت داخل قطعات خودروهای چینی به دلیل تیراژ پایین صرفه اقتصادی ندارد؛ لذا تنها راهکار الزام و تعهد خودروسازان مونتاژکار و شرکت های واردکننده خودرو به تامین قطعات و نظارت سازمان های نظارتی بر عملکرد آنها است. 

ارسال نظر