
به گزارش کارنا، مدیرعامل اسبق سایپا اظهار داشت: بدون صادرات و حضور خودروسازان در فضای رقابتی بین المللی نه قیمت تمام شده خودرو پایین آمده و نه کیفیت خودروها بهبود پیدا کرده و نه درآمد شرکتهای خودروسازی افزایش پیدا خواهد کرد.
سعید مدنی با تاکید بر ضرورت ازسرگیری صادرات پس از خصوصی سازی صنعت خودرو عنوان کرد: اگر قرار بر رشد و توسعه صنعت خودروسازی است قاعدتا صادرات خودرو باید در دستور کار مدیران جدید خودروسازی قرار بگیرد.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: بدون صادرات و حضور خودروسازان در فضای رقابتی بین المللی نه قیمت تمام شده خودرو پایین آمده و نه کیفیت خودروها بهبود پیدا کرده و نه درآمد شرکتهای خودروسازی افزایش پیدا خواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: علاوه بر این، بدون صادرات محصولات، تراز ارزی که خودروسازان از طریق ارز حاصل از صادرات مکلف به تامین آن هستند امکان پذیر نخواهد بود و در این صورت تحولی در صنعت خودروسازی حاصل نشده و در بهترین حالت به مونتاژکار خودرو تبدیل خواهیم شد. مونتاژ خودرو نیز در شرایط سیاسی فعلی و در صورت فشار تحریمهای آمریکا و قطع همکاری شرکتهای خودروساز چینی غیرممکن خواهد بود.
مدنی با بیان اینکه فعالیت خودروسازان داخلی باید بر پایه صادرات تداوم یابد تا صنعت خودروسازی در یک فضای رقابتی بین المللی رشد و توسعه پیدا کند، افزود: البته با خصوصی سازی صنعت خودرو، خودروسازان داخلی در رقابت با یکدیگر و در صورت پایش و نظارت دولت بر فعالیتشان میتوانند بازار داخل را به خوبی پوشش دهند.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بی شک بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی خودروسازی را مدیریت خواهد کرد، یادآور شد: بنگاههای خصولتی بدترین نوع بنگاه داری هستند، زیرا هم خصوصی و هم دولتی هستند و هیچ یک از مزایای شرکتهای خصوصی و دولتی را ندارند. این در حالی است که شرکتهای دولتی یا خصوصی محض عملکرد بهتری نسبت به بخش خصولتی دارند که با توجه به ضعف دولت در مدیریت بنگاههای اقتصادی بهتر است به بخش خصوصی واگذار شوند.
ارسال نظر