
به گزارش کارنا، بر اساس گزارشهای ارائه شده به سامانه کدال بورس، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در ۱۱ ماه امسال، حدود ۸۱۰هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده اند که نسبت به تولید بالغ بر ۸۴۸هزار دستگاه خودرو سواری در مدت مشابه سال گذشته حدود ۵ درصد افت تولید داشته اند.
این در حالی است که طبق هدف گذاری وزارت صمت، قرار بود خودروسازان بزرگ در سال جاری رشد ۱۵درصدی تیراژ تولید خودروهای سواری را در دستور کار خود قرار دهند، اما طبق روال سالهای گذشته برنامه تولید امسال نیز محقق نشد و دستیابی به تولید هدف گذاری شده در شرایطی که کمتر از دو هفته به پایان سال باقی مانده تقریبا غیرممکن است.
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور تولید همراه با زیان برای خودروسازان و کمبود نقدینگی برای قطعه سازان را دلیل اصلی افت تولید خودرو در سال جاری عنوان و بیان کرد: خودروسازان بزرگ با وجود قیمتهای دستوری، هرچه بیشتر تولید کرده اند زیان بیشتری را تجربه کرده اند و قطعه سازان نیز به دلیل عدم دریافت به موقع مطالبات خود از خودروساز، نقدینگی لازم برای تامین مواد اولیه موردنیاز تولید را نداشته و در نتیجه تیراژ تولید افت پیدا کرده است.
وی رشد تیراژ تولید خودرو را مستلزم حذف قیمت گذاری دستوری و واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: همان طور که بارها تاکید کره ایم با این دو اقدام از سوی دولت ۹۰ درصد مشکلات خودروسازی رفع شده و این صنعت در مسیر رشد و توسعه قرار خواهد گرفت.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: امیدواریم در شرایط فعلی که واردات خودرو مجاز است با خصوصی سازی صنعت خودرو که در ایران خودرو کلید خورده و در سایپا نیز به زودی انجام خواهد شد و همچنین تعیین قیمت خودرو در بازار عرضه و تقاضا شاهد رقابت در بازار و رشد کمی و کیفی خودروهای داخلی باشیم.
نجفی منش درباره روند پرداخت مطالبات زنجیره تامین پس از واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی اظهار داشت: مدیریت بخش خصوصی ایران خودرو برای تسریع در پرداخت مطالبات زنجیره تامین اعلام آمادگی کرده است، اما قضاوت در این خصوص نیاز به زمان بیشتری دارد.
ارسال نظر