
به گزارش کارنا، آنطور که رئیس پلیس راهور فراجا پیش از این اعلام کرده بود، در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳، بیش از ۱۳هزار تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ رخ داد که آمار بسیار بالایی محسوب میشود. حالا با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی بار دیگر نگرانیها در بروز تلفات با اوجگیری سفرها، افزایش پیدا کرده است.
روند افزایشی خودروهای فرسوده به دلیل توقف۴ساله خروج فرسودهها (۱۴۰۱-۱۳۹۸)، ناایمن شدن جادهها و بزرگراهها به دلیل فرسودگی و همچنین کاهش کیفیت خودروهای تولیدی در سالهای تحریمها منجر به آن شده که تعطیلات نوروزی امسال خطرناکتر از سالهای گذشته پیشبینی شود.
طبق آماری که پیش از این از سوی بازوی پژوهشی مجلس منتشر شده بود، در سال ۱۴۰۲، تعداد ۳۵میلیون و ۱۵۹ هزار دستگاه خودرو در کشور تردد داشته اند که از این میان ۱۳ میلیون و ۵۱ هزار دستگاه فرسوده بودند که حکایت از فرسودگی ۳۷ درصدی خودروهای درحال تردد دارد. از طرف دیگر سالها تحریم علیه اقتصاد کشور و کمبود منابع باعث شده که جادهها نیز در وضعیت مناسبی نباشند. افت کیفی خودروها نیز در این سالهای تحریم بر کسی پوشیده نیست.
آنطور که فرمانده راهور ناجا در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود، ۵۲درصد از تصادفات جادهای به تبع خطاهای انسانی رخ میدهند، همچنین ۲۰درصد مربوط به جاده و۱۲درصد مربوط به کیفیت خودرو است. علاوه بر این در ۱۶درصد تصادفات نیز ترکیبی از این عوامل موجب بروز حادثه شده اند.
همچنان که رئیس پلیس راهور فراجا در مورد ترکیب خودروهایی که موجب بروز حادثه شده اند گفته بود که ۹۰درصد این خودروها داخلی و ۱۰درصد خارجی بودند. البته با توجه به سهم بسیار بالایی که محصولات داخلی در آمار خودروهای درحال تردد دارند این آمار عجیب به نظر نمیرسد. با این حال کیفیت خودرو میتواند سرنوشت ساز باشد. خودروسازان داخلی در سالهای اخیر تلاشهایی برای ارتقای استانداردهای ایمنی داشته اند، اما همچنان فاصله قابلتوجهی با استانداردهای جهانی وجود دارد.
از سوی دیگر، هزینههای بالای تعمیر و نگهداری باعث شده بسیاری از مالکان خودرو، سرویسهای دورهای را به تاخیر بیندازند یا از قطعات غیراستاندارد استفاده کنند. این مساله بهویژه در مورد سیستمهای حیاتی مانند ترمز، تعلیق و لاستیکها میتواند خطرآفرین باشد.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر