۲۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
تغییر مسیر ایران‌خودرو با ۱۰ برنامه جدید مدیریت بخش خصوصی
۱۰ فرمان یا ۱۰ گام جدید مدیریت ایران‌خودرو در صورت اجرایی‌شدن، یک معنا بیش‌تر ندارد؛ ارتقای کیفیت محصولات که منجر به رضایت مصرف‌کنندگان و احیای نام ایران‌خودرو خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۱۹۱

به گزارش کارنا،۱۰ فرمان یا ۱۰ گام جدید مدیریت ایران‌خودرو در صورت اجرایی‌شدن، یک معنا بیش‌تر ندارد؛ ارتقای کیفیت محصولات که منجر به رضایت مصرف‌کنندگان و احیای نام ایران‌خودرو خواهد شد.

 یک ماه پس از واگذاری مدیریت «ایران‌خودرو» به بخش خصوصی سهام‌دار، استراتژی‌ها و برنامه‌های تیم جدید با محوریت ارتقای کیفیت محصولات اعلام شد، مجموعه سیاست‌هایی که تامین کیفیت خودرو‌های تولیدی را بر موضوعات دیگر از جمله افزایش تیراژ مقدم شمرده و از سوی قائم مقام مدیر عامل ایران‌خودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول اعلام شده است.

۱. کنار گذاشتن پلتفرم‌های قدیمی
پلتفرم، مجموعه‌ای از اجزای اصلی یک خودرو است که مانند یک اسکلت یا زیرساخت عمل کرده و خودروسازان، بدنه، موتور و امکانات مختلف را روی آن سوار می‌کنند. این ساختار به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا خودرو‌هایی با ظاهر، اندازه و ویژگی‌های متفاوت روانه بازار کنند. بر اساس توضیحات «حسن قره‌ئی»، قائم مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول، یکی از نخستین گام‌های تیم مدیریتی جدید، کنار گذاشتن پلتفرم‌های قدیمی مانند P۲۰۰، P۱۰۰ و P۷۰۰ است که برای تولید ۲۰۷، آریسان، دنا و سورن به کار می‌رود.

۲. ارتقای پلتفرم تارا و ری‌را
قائم مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول خبر داد، پلتفرمی که «ری‌را» روی آن تولید می‌شود، ارتقاء خواهد یافت. بر اساس توضیحات این مسوول ارشد ایران‌خودرو، ۱۶ ایراد محصولات «تارا»، «دنا» و به‌ویژه «ری‌را» شناسایی و برای رفع آنها برنامه‌ریزی شده است.

۳. ارتقای محصولات کلاس C ایران‌خودرو
کلاس خودرو به دسته‌بندی خودرو‌ها بر اساس اندازه، نوع بدنه، کاربرد و ویژگی‌های کلی آنها اشاره دارد که به خریداران کمک می‌کند تا محصولات خودرویی را بر اساس نیازهایشان مقایسه کنند. کلاس‌بندی خودرو‌ها بر اساس معیار‌هایی مثل طول، حجم موتور، فضای داخلی، یا هدف استفاده (شهری، خانوادگی، لوکس و غیره) انجام می‌شود. حال بر اساس توضیحات مدیر ارشد ایران‌خودرو، تیم جدید بر تولید خودرو‌های کلاس B یا همان خودرو‌های کوچک شهری و همچنین کلاس C یعنی خودرو‌های خانوادگی کوچک متمرکز خواهد شد.

به گفته قره‌ای، محصولات ایران‌خودرو همواره در کلاس C از رقبای خود جلوتر بودند، اما به دلیل برخی کوتاهی‌ها، هم‌اکنون «تارا» در بازار در جایگاهی پایین‌تر از «شاهین پلاس» قرار گرفته است، لذا مدیریت جدید برنامه دارد تا با ایجاد تغییراتی در نیروی محرکه تارا، این نقیصه را برطرف کند تا این محصول در بخش غالب این کلاس قرار گیرد. عرضه محصولات کلاس C ایران‌خودرو تا سال ۱۴۰۵ در ابعاد خودرو کرولا، یکی از اهداف مدیریت جدید ایران‌خودروست.

۴. تمرکز بر تولید خودرو‌های هیبریدی
تولید خودرو‌های هیبریدی از برنامه‌های مهم مدیریت جدید ایران‌خودرو است که از سوی قائم مقام مدیرعامل این شرکت در حوزه استراتژی و توسعه محصول تبیین شد. بر پایه گفته‌های این مقام مسوول، در گام نخست، بازنگری در پروژه تارای هیبریدی به منظور تغییر ظاهری مطلوب و همچنین ارتقای کیفیت در دستور کار قرار دارد. خودرو‌های هیبریدی از ترکیب دو یا چند منبع قدرت مانند برق و بنزین برای حرکت استفاده می‌کنند که به کاهش مصرف سوخت، آلودگی کمتر و بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند.

۵. استاندارد‌های سختگیرانه در تامین قطعات
علاوه بر تغییر و تحول در حوزه پلتفرم‌ها، استاندارد‌های جدید و سخت‌گیرانه‌ای برای تامین قطعات مورد نیاز ایران‌خودرو اتخاذ شده است، از جمله فعال‌شدن «تیم اقدام سریع» در واحد کیفیت که قرار است با هدف ارتقای کیفی محصولات ایران‌خودرو، نظارت و بررسی دقیق‌تری در فرآیند تامین قطعات داشته باشد.

۶. نظارت بر خرید قطعات خارجی
مدیریت جدید ایران‌خودرو بر خرید‌های خارجی نظارت بیشتری خواهد داشت و با ارتقای گارانتی قطعات خریداری‌شده، به دنبال تولید محصولات باکیفیت‌تر است.

۷. ارتقا و استانداردسازی موتور
جلوگیری از پراکندگی پلتفرم‌های موتوری و به زبان ساده‌تر، ارتقا و استانداردسازی موتور، از دیگر برنامه‌های مدیریت جدید ایران‌خودرو برای بهبود کیفیت خودروهاست.

۸. تغییر ساختار واحد «تضمین کیفیت»
گام اول مدیریت جدید ایران‌خودرو برای ارتقای کیفیت محصولات خودروساز اول کشور، تغییر ساختار واحد تضمین کیفیت این شرکت بود. بر اساس توضیحات قره‌ای، واحد تضمین کیفیت در دوره مدیریت دولتی، زیر مجموعه یکی از قائم مقام‌های ایران‌خودرو بود، اما مدیریت جدید به واسطه اهمیت بالایی که برای تولید محصولات باکیفیت قائل است، واحد تضمین کیفیت را به عنوان یکی از واحد‌های مهم، در زیرمجموعه مدیرعامل تعریف کرده است. بر این اساس، «واحد تضمین کیفیت» به عنوان یک معاونت مستقل اختیارات بیشتری خواهد داشت.

۹. انتقال واحد «بازرسی پیش از تحویل» به واحد کیفیت
مدیریت جدید ایران‌خودرو، بخش «بازرسی پیش از تحویل» را از واحد فروش به واحد کیفیت انتقال داده و به گفته قره‌ای، از این پس ملاک تحویل محصول به مشتریان، «کیفیت» خواهد بود.

۱۰. آغاز همکاری با یک شریک معتبر بین‌المللی
آن گونه که مدیر ارشد مجموعه توضیح داد، مدیریت جدید ایران‌خودرو در نظر دارد که در سال آینده همکاری خود با یک شریک خارجی معتبر را آغاز کند تا علاوه بر ارتقای برند ایران‌خودرو، زمینه تولید محصولی باکیفیت در داخل این شرکت را فراهم آورد، چرا که به گفته قره‌ای، شریک خارجی فعلی ایران‌خودرو حتی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان داخلی از اعتبار و قدرت چندانی برخوردار نیست.

۱۰ فرمان یا ۱۰ گام جدید مدیریت ایران‌خودرو در صورت اجرایی‌شدن، یک معنا بیش‌تر ندارد؛ ارتقای کیفیت محصولات که منجر به رضایت مصرف‌کنندگان و احیای نام ایران‌خودرو خواهد شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر