۳۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۱
رانندگی کودکان در اصفهان + فیلم
رانندگی کودکان در اصفهان و توقیف خودرو‌هایی با سرنشین‌های کم سن و سال یکی از خبرسازترین رخداد‌های ترافیکی است که حالا نگرانی جامعه شناسان را نیز برانگیخته است.
کد خبر: ۱۲۹۳۱

به گزارش کارنا، رانندگی کودکان در اصفهان و توقیف خودرو‌هایی با سرنشین‌های کم سن و سال یکی از خبرسازترین رخداد‌های ترافیکی است که حالا نگرانی جامعه شناسان را نیز برانگیخته است.

پاییز سال گذشته هنوز مدت زیادی از حادثه تلخ جان باختن راننده و چهار سرنشین یک دستگاه خودروی پژو پارس که همگی ۱۲ تا ۱۴ ساله بودند، در برخورد با یک دستگاه تریلی در ویلاشهر اصفهان نگذشته بود که رانندگی یک کودک ۱۱ ساله اصفهانی، خبرساز شد.

رییس پلیس راه اصفهان ۱۵ آبان ۱۴۰۳ از توقیف یک دستگاه خودروی پراید با راننده ۱۱ ساله‌اش در محور‌های شرق استان توسط تیم گشت پلیس راه جرقویه - ابرکوه خبر داد.

امسال نیز ۹ فروردین توقیف پژو به رانندگی پسر بچه ۹ ساله در اصفهان، ۲۵ فروردین توقیف خودروی سواری پژو ۴۰۵ به رانندگی کودک ۹ ساله در پلیس راهور بهارستان و ۱۸ فروردین توقیف خودروی سواری کوئیک با راننده هشت ساله‌اش در شهرستان خمینی شهر در صدر خبر‌های پربازدید قرار گرفت.

تعداد بازدید : 3



فیلم؛ تازه‌ترین مورد مشابه گزارش شده را نشان می‌دهد که رانندگی کودک ۹ ساله ۲۵ فروردین پشت خودروی سواری پژو ۴۰۵ در شهر بهارستان اصفهان بود. به فاصله چند ساعت بعد در همان روز سرپرست فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان گلپایگان نیز از توقیف یک دستگاه خودروی نیسان وانت با راننده نوجوان آن خبر داد.

یک جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی اصفهان در همین پیوند فزونی پدیده رانندگی کودکان در این خطه را ناشی از بُرون داد بحران «فَوران نوجوانی» دانست.

امان الله باطنی افزود: در این بحران، سن بلوغ فرهنگی یا به تعبیر عامیانه؛ سنی که چشم و گوش کودکان باز می‌شود به ۱۳ سال و در برخی موارد به ۹ سال می‌رسد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی به واسطه فرهنگ تصویری شاهد بلوغ زودرس در کودکان هستیم و آنها زودتر از قبل پا به عرصه اجتماعی گذاشته اند.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: همزمان با کاهش سن بلوغ فرهنگی، سن شروع آسیب‌های اجتماعی نیز پایین آمده است.

وی با بیان اینکه رانندگی کودکان نیز ناشی از همین تعجیل در بلوغ فرهنگی است، افزود: سن ورود به بازار کار نیز که پیش‌تر ۲۸ سال بود اکنون در حال پایین آمدن است و پدیده فریلنسرینگ در این نسل به شدت رشد کرده است.

فریلنسر (Freelancer) یا «آزادکار» بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و شرکت مشخص متعهد شود، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد.

باطنی افزود: رانندگی کودکان در اصفهان و تکرار این پدیده در ادامه همان کاهش سن ورود به بازار کار، کاهش سن آسیب‌های اجتماعی، تعجیل در سن بلوغ فرهنگی و در کلان روند‌های جامعه شناسی بدلیل بحران فوران نوجوانی است.

پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: این تحول در غرب از دهه ۷۰ میلادی اتفاق افتاد که یک گروه اجتماعی نوظهور پا به عرصه جامعه گذاشتند و توانستند از خانه بیرون بروند، گروه‌های دوستی تشکیل دهند، ارتباطات اجتماعی با یکدیگر برقرار کنند، سبک فرهنگی ویژه و اوقات فراغت خاصی داشته باشند و نوع موسیقی، لباس و مد را به یک مقوله اجتماعی تبدیل کنند.

وی افزود: در ایران نیز به عنوان یک جامعه کژ مدرن که در آن دچار تاخر فرهنگی و پیشی گرفتن عناصر مادی فرهنگ از عناصر معنوی هستیم، انتظار می‌رود بحران فوران نوجوانی به شکل ناهنجارتر خود را نشان دهد که رانندگی‌های حادثه ساز نوجوانان یکی از همین برونداد‌های آن است.

باطنی اضافه کرد: نکته دردناک این که همزمان با تعجیل در سن بلوغ فرهنگی شاهد تاخیر در سن بلوغ اجتماعی یعنی سن قبول مسوولیت ازدواج هستیم، یعنی سن ازدواج به حدود ۴۰ سال رسیده و یک فاصله خطرناک و آسیب زا بین این دو مقوله افتاده است.

 بر اساس قانون، هرکسی وسیله نقلیه‌ای را در اختیار فرد فاقد گواهینامه قرار دهد، به مجازات حبس از ۲ تا ۶ ماه و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. این قانون به‌طور خاص شامل والدینی می‌شود که خودروی شخصی را به فرزند نابالغ یا بدون گواهینامه خود می‌سپارند.

فرهنگ ترافیکی و استفاده از وسایل نقلیه نیازمند تحول و به‌روزرسانی است و طیف وسیعی را شامل می‌شود که کودکان نیز از آن مستثنا نیستند، زیرا در برخی حوادث آنها نه تنها آسیب‌پذیرترند، بلکه خود نیز علت وقوع حوادث پشیمان کننده هستند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر