
به گزارش کارنا، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به این نکته که چالش اصلی واردات خودرو نه تعرفه بالا بلکه نبود اراده برای تسهیل گری فرآیند واردات است، عنوان کرد: چنانچه دولت قصد دارد با واردات خودرو به تنظیم بازار و ایجاد رقابت در بازار خودرو کمک کند باید حسن نیت خود در امر واردات را در عمل به متقاضیان خودروهای وارداتی خودرو اثبات کند.
آرمان خالقی با بیان اینکه سیاستهای دولت در حوزه واردات از نبود عزم جدی در دولت برای واردات خودرو حکایت دارد، اظهار داشت: متاسفانه به رغم آزادسازی واردات خودرو، اما همچنان با ایجاد برخی محدودیتها در مسیر واردات نشان میدهد اراده دولت برای صدور مجوز واردات خودرو و برخورداری مصرف کننده از موهبت خودروی باکیفیت خارجی کافی نیست.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: به نظر میرسد دولت هنوز به این نتیجه نرسیده که با تسهیل گری در بوروکراسی اداری و اتخاذ سیاستهای تعرفهای مناسب، فرآیند واردات خودرو به کشور را تسهیل کند.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو از سوی دولت بیان کرد: در حال حاضر چالش اصلی واردات خودرو نه تعرفه بالا بلکه نبود اراده برای تسهیل گری فرآیند واردات است چراکه تعرفه ۷۰ تا ۸۵ درصدی برای واردات خودرو در گذشته نیز تجربه شده و مصرف کنندگان و واردکنندگان با این موضوع کنار آمده اند.
خالقی تصریح کرد: چنانچه دولت قصد دارد با واردات خودرو به تنظیم بازار و ایجاد رقابت در بازار خودرو کمک کند باید حسن نیت خود در امر واردات را در عمل به متقاضیان خودروهای وارداتی خودرو اثبات کند.
وی با بیان اینکه ممکن است هدف دولت از تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات خودروهای بنزینی تخصیص بخش قابل توجهی از واردات به خودروهای برقی و هیبریدی باشد، اظهار داشت: واردات خودروهای بنزینی در شرایط فعلی با توجه به بحران آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت در کشور و یارانه بالایی که دولت برای بنزین پرداخت میکند، برای دولت به صرفه نیست؛ بنابراین هرچه مصرف کنندگان به سمت خودروهای با سوخت فسیلی کمتر حرکت کنند، به لحاظ مسائل زیست محیطی به نفع جامعه و کشور خواهد بود.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: علاوه بر این، دولت باید با ارائه ابزارهای تشویقی، متقاضیان خودروهای برقی و هیبریدی را به سمت خرید این خودروها تشویق کند و برای این کار باید تعرفه واردات این خودروها را کاهش دهد و از آنجایی که خودرو برقی مشابه ساخت داخل نداریم، خودروهای وارداتی نیز رقیبی برای خودروهای ساخت داخل نخواهند بود.
خالقی در پایان بیان کرد: به این ترتیب خودروسازان داخلی نیز برای حفظ بقای خود در بازار ناچار به سرمایه گذاری برای انتقال دانش فنی و فناوری ساخت خودروهای هیبریدی برقی خواهند شد، اما اینکه ارادهای برای تحقق این سیاست وجود دارد، بحث دیگری است.
ارسال نظر