
به گزارش کارنا، وزیر صمت درباره تحولات بازار خودرو در سال جاری گفت: «در حوزه صنعت خودروسازی، برنامهریزیهای لازم برای ساماندهی واردات خودرو در حال انجام است. تعرفههای وارداتی نیز بر اساس نرخهای گمرکی و با هماهنگی نهادهای مرتبط تنظیم خواهد شد تا از ایجاد هرگونه شوک قیمتی در بازار جلوگیری شود.»
اتابک تصریح کرد: «با گذشت زمان، تغییرات قیمتی در بازار خودرو امری طبیعی است، اما تلاش ما بر این است که این تغییرات بهصورت ناگهانی و شوکآور نباشد. دولت اجازه نخواهد داد بازار خودرو دچار نوسانات شدید و غیرقابل پیشبینی شود.»
واردات خودرو گرفتار چالش های ارزی و سیاست گذاری
اخیراً در نشستی با حضور فعالان اقتصادی و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی تهران، چالشهای اساسی واردات خودرو مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، فعالان حوزه واردات خودرو مهمترین مشکلات موجود را در بلاتکلیفی مقررات، بحرانهای ارزی و تصمیمگیریهای ناهماهنگ دولت عنوان کردند.
هادی سلیمانی ملکان، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، با انتقاد از نبود ثبات در سیاستگذاریها، اعلام کرد که واردات خودرو دیگر کارکردی در تنظیم بازار و ایجاد رقابت ندارد و بیشتر به ابزاری برای اجرای طرحهای کوتاهمدت و نمایشی بدل شده است. به گفته او، ورود واسطههای غیررسمی به جای شرکتهای رسمی، موجب افت کیفیت محصولات و کاهش اعتماد عمومی شده است. وی همچنین خواستار تدوین یک نقشه راه مشخص برای فعالیت واردکنندگان تا سال ۱۴۰۸ شد.
در ادامه این نشست، بر ضرورت سیاستگذاری مشخص برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی و ارائه مشوقهایی همچون کاهش عوارض و تسهیل مجوزهای وارداتی تأکید شد. مصطفی خدری، عضو انجمن واردکنندگان خودرو نیز با اشاره به ناتوانی در استفاده از سیستم بانکی بینالمللی، واردات خودرو را فرآیندی پرهزینه و پرریسک توصیف کرد.
بهطور کلی، سه مانع اصلی در مسیر واردات خودرو شامل نبود ثبات در قوانین، نبود چشمانداز بلندمدت، و مشکلات ارزی معرفی شدند که رفع آنها نیازمند بازنگری جدی در سیاستهای فعلی است.
ارسال نظر