۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۳
اختصاصی
چرا سازمان حمایت قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی را آزاد نمی کند؟
قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی این روز‌ها به موضوعی داغ در رسانه‌ها تبدیل شده است چراکه با وجود مصوبه شورای رقابت در اسفندماه سال گذشته مبنی بر خروج خودرو‌های وارداتی از شمول قیمت گذاری، سازمان حمایت همچنان این خودرو‌ها را مشمول قیمت گذاری می‌داند.
کد خبر: ۱۳۸۱۲

به گزارش کارنا، قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی این روز‌ها به موضوعی داغ در رسانه‌ها تبدیل شده است چراکه با وجود مصوبه شورای رقابت در اسفندماه سال گذشته مبنی بر خروج خودرو‌های وارداتی از شمول قیمت گذاری، سازمان حمایت همچنان این خودرو‌ها را مشمول قیمت گذاری می‌داند.

۲۷ فروردین ماه بود که رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان طی نامه‌ای با موضوع «قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی» به رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو ایران اعلام کرد که کلیه واردکنندگان خودرو‌های سواری بنزینی و هیبریدی قبل از هر گونه تعیین و تغییر قیمت مکلف به ارائه گزارش لازم به همراه مستندات مربوطه جهت بررسی کارشناسی به سازمان حمایت هستند.

اما اینکه چرا به رغم خروج خودرو‌های وارداتی از شمول قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، سازمان حمایت همچنان اصرار بر تعیین قیمت این خودرو‌ها دارد، پرسشی است که برای پاسخ به آن با سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت به گفتگو پرداختیم. 

وی معتقد است شورای رقابت طبق قانون و در راستای عمل به وظایف خود بازار خودرو‌های وارداتی را غیرانحصاری تشخیص داده است، اما شورای رقابت همه قانون نیست بلکه یکی از نهاد‌های دخیل در حوزه انحصار است که بازار خودرو‌های وارداتی را غیرانحصاری تشخیص داده است.

سخنگوی شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: بنابراین اینکه پس از رأی شورای رقابت چه تصمیمی در رابطه با تعیین قیمت خودرو‌های وارداتی گرفته خواهد شد از حوزه اختیارات این شورا خارج است چراکه شورای رقابت سیاست گذار خودرو نیست.

دادجوی توکلی در پاسخ به این پرسش که استدلال سازمان حمایت برای قیمت گذاری دستوری خودرو‌های وارداتی چیست، ادامه داد: بهتر است سازمان حمایت خود در این زمینه پاسخگو باشد، اما واقعیت این است این سازمان سالهاست در حوزه قیمت گذاری و حمایت از حقوق مصرف کننده فعالیت داشته و قطعا ادله قانونی برای قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی داشته است.

وی با بیان اینکه شورای رقابت با رأی خود، مخالفت خود با قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی را اعلام کرده است، یادآور شد: تمام تلاش این شورا این بوده که در راستای رعایت حقوق مصرف کننده، تولیدکننده و سهامدار بازار خودرو‌های وارداتی از وضعیت آشفته و اولیه خود در سال ۱۴۰۱ نجات پیدا کند و حتی انتقادات در این زمینه را به جان خریده است.

سخنگوی شورای رقابت در پایان خاطرنشان کرد: نظر کارشناسی شورای رقابت بر این است هر چه واردات خودرو افزایش پیدا کند به تنظیم و تعادل نظام عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد و لذا نظر شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی همان چیزی است که در رأی این شورا متبلور شده است.

ارسال نظر