
به گزارش کارنا، پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، وزیر وقت صمت وعده داد که خودروهای اقتصادی به عنوان خودروهایی که برای عموم مردم قابل خریداری هستند، وارد بازار ایران خواهند شد.
وعدههای سیاست گذار در حوزه واردات خودرو و عرضه خودروهای اقتصادی به قدری جدی بود که مصرف کنندگان تا مدتها از بازار خودرو عقب نشینی کرده و در انتظار ورود خودروهای اقتصادی بودند.
با این حال با وجود گذشت حدود بیش از دو سال از وعده سیاست گذار، نه تنها خودروی اقتصادی وارد نشد بلکه هنوز برنامهای برای تولید خودروهای اقتصادی داخلی هم از سوی متولیان ارائه نشده است.
رامین گوران، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره دلیل عدم تحقق واردات خودروهای اقتصادی از سوی وزارت صمت بیان کرد: به نظر میرسد ممانعت وزارت صمت در واردات خودروهای اقتصادی، تداوم انحصار دو خودروساز بزرگ در بازار خودرو و عدم رقیب جدی برای خودروسازان داخلی است.
وی با بیان اینکه ورود خودروهای اقتصادی، رقابت در بازار داخل را برای خودروسازان داخلی سخت خواهد کرد، اظهار داشت: از این رو سیاست گذار تمایلی به واردات خودروهای ارزان قیمت که رقیب جدی برای محصولات داخلی محسوب میشوند، ندارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه مقاومت و تعمدی علیه واردات خودروهای ارزان قیمت به کشور وجود دارد، عنوان کرد: وزارت صمت با اشراف به این موضوع که خودروهای داخلی به دلیل سطح کیفی پایین قابلیت رقابت با خودروهای خارجی را ندارند از واردات خودروهای اقتصادی به کشور سرباز زده است.
گوران در گفتگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: این در حالی است که حداقل تاثیر واردات خودرو، ارتقای کیفی تولیدات داخل است چراکه خودروسازان داخلی برای حفظ بقای خود در بازار رقابت مجبور به بهبود کیفیت محصولات خود خواهند شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات خودروهای بنزینی را غیرمنطقی خواند و اذعان داشت: تعرفه ۱۰۰ درصد برای واردات خودرو عملا به مسدودسازی مسیر واردات خودرو منجر خواهد شد، زیرا واردات خودرو با این تعرفه صرفه اقتصادی نداشته و عملا کمکی به ایجاد رقابت و بهبود کیفیت خودروهای داخلی نخواهد کرد؛ بنابراین اصلاح و بازنگری تعرفه واردات خودرو با هدف رقابت پذیری در خودروسازی ضرورت دارد.
ارسال نظر