
به گزارش کارنا، براساس آمار حدود ۲۸ میلیون خودرو در کشور تردد دارند که تخمین زده میشود ۱۱ میلیون دستگاه تولیدی ایران خودروست. فعالبودن این خودروها به معنای تأمین قطعات یدکی، استهلاکی و سیستمهای مختلف محصولات ایران خودرو است که از طریق ایساکو تأمین میشود.
یکی از سکانسهای طلایی فیلم «گرگ خیابان والاستریت»، زمانی است که «جردن بلفورد»، کارگزار ثروتمند بورس امریکا تحت تاثیر مواد مخدر، یک دستگاه لامبورگینی سفیدرنگ مدل کانتاش را به درودیوار میزند. خیلی از افرادی که به تماشای این فیلم با بازی درخشان «لئوناردو دی کاپریو» نشستند، رویای داشتن این خودروی لاکچری و گران قیمت را داشتند و به همین دلیل لاشه این خودروی ایتالیایی و نوستالژیک در حراج، ۱.۳۰ میلیون دلار به فروش رفت.
پرده سینما، صفحات سلبریتیها در شبکههای اجتماعی همچنین مجلات و وبسایتهای خودرویی از این اتومبیلها فراوان دارند و سوشیالمدیا هم پر است از تصویر و ویدئوها از خودروهای خارجی و مقایسه آن با خودروهای وطنی. تصاویری که شهروندان و البته شماری از مسئولان را به این نتیجه هدایت میکند که واردات خودرو، نسبت به تولید خودرو در کشور بیشتر به نفع شهروندان است. اما آنچه در این تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم به آن پرداخته نمیشود، یک روز بعد از تحویل خودروهای وارداتی به مشتری است!
اگر خریدار لامبورگینی اوراق دیکاپریو در فیلم «گرگ خیابان وال استریت» یک ایرانی داخل کشور بود، دو راه بیشتر نداشت؛ اینکه خودرو را به همان شکل آسیبدیده در کلکسیونش نگه دارد یا اینکه تصمیم بگیرد با تعمیرش خودرو را به ارزش اولیه ۷ میلیون دلاریاش نزدیک کند. فکر میکنید اگر خریدار خیالی، گزینه دوم را انتخاب میکرد با چند چالش روبهرو بود؟
• چالشهای خرید خودروی وارداتی
نه تنها خریدار لامبورگینی جردن بلفورد، بلکه حتی یک خودروی وارداتی معمولی هم برای تعمیر با شش چالش روبهرو است؛
۱. دسترسی به قطعات
۲. هزینه قطعات
۳. زمان انتظار برای رسیدن قطعات
۴. توان عیبیابی و تشخیص
۵. توان تعمیر
۶. تعمیرگاه و ابزار مناسب
براین اساس ابتدا باید قطعات موردنیاز یک خودرو اعم از مصرفی، استهلاکی و ... موجود باشد؛ در دسترس باشد؛ قیمت متناسب داشته باشد و از سوی دیگر تعمیرکار و تعمیرگاهی وجود داشته باشد که بتواند مشکلات و نیازهای خودرو را شناسایی کند و توانایی رفع عیوب را داشته باشد.
روندی که از سوی اتحادیه اروپا، کانادا و شمار دیگری از کشورها اتخا شده است. زیرا واردات خودروهای چینی که از مشابههای امریکایی و اروپاییاش ارزانتر است، برای شهروندان این کشورها گزینه مقرون به صرفه خواهد بود و نه تنها تولید داخلی امریکا و اتحادیه اروپا را تهدید میکند، بلکه باعث وابستگی به چین برای خدمات پس از فروش خواهد شد. اتفاقی که بازار خودروی داخلی یک کشور را عملا به گروگان کشور دیگر تبدیل کرده و به کشور صادرکننده دو کارت «زمان» و «هزینه» پیشکش میکند.
چنین اتمسفری نه تنها اهمیت تولید خودرو در هر کشوری از جمله کشور ما را گوشزد میکند، بلکه نقش شرکتهایی، چون «ایساکو» که به صورت تخصصی به دارندگان محصولات ایران خودرو خدمات ارائه میدهد، برجسته میشود.
*ماموریت ملی ایساکو
براساس آمار حدود ۲۸ میلیون خودرو در کشور تردد دارند که تخمین زده میشود ۱۱ میلیون دستگاه تولیدی ایران خودروست. فعالبودن این خودروها به معنای تأمین قطعات یدکی، استهلاکی و سیستمهای مختلف محصولات ایران خودرو است که از طریق ایساکو تأمین میشود. بر اساس آمار این شرکت روزانه ۲۲ هزار مراجع را میپذیرد و سالانه قطعات مورد نیاز ۴.۵ میلیون خودرو را تامین میکند.
این منهای توان فنی مهندسان، کارشناسان و اپراتورهای این شرکت است که علاوه بر عیبیابی و تعمیر این خدمات را به صورت ثابت و سیار ارائه میدهند. تحت پوشش قراردادن ۲۷۲ شهرستان کشور نیز از توان لجستیکی این شرکت حکایت دارد که کمک میکند روزانه چرخ ۱۱ میلیون خودرو بدون مشکل بچرخد و اگر هر کدام از خودروها مانند اتومبیل دیکاپریو در خیابان وال استریت تصادف کرد، تعمیر شده و به خیابان برگردد!
منبع: تسنیم
ارسال نظر