به گزارش کارنا، مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه قیمتهای خودرو باید اصلاح شود، در غیر این صورت به سرنوشتی مشابه شرکت ارج دچار خواهیم شد، به تشریح چالشهای اساسی صنعت خودرو پرداخت.
عادل پیرمحمدی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودروی تهران، با اشاره به نامهای که در تاریخ ۲۱ اردیبهشت به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شده بود، اظهار کرد: در این نامه به عدم قیمتگذاری محصولات در سال جدید و ضرر ناشی از تولید اشاره شده است، اما پس از ۲۰ روز هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. مدیرعامل ایرانخودرو به مشکلات متعددی از جمله تأمین ارز که پس از دو ماه و نیم پیگیری محقق شد، کمبود گازوئیل و ناترازی انرژی اشاره کرد که علیرغم مطرح شدن با وزیر صمت، هنوز راهحلی برای آن ارائه نشده است.
وی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو نیازی به سرمایهگذار خارجی ندارد و سرمایهگذاران داخلی برای توسعه آن کافی هستند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که صنعت با زیان فعالیت میکند، امکان سرمایهگذاری وجود ندارد.
وی نقش کلیدی
صنعت خودرو در اقتصاد ملی را یادآور شد و گفت: مسیر توسعه صنعتی در تمام دنیا از این صنعت میگذرد و حذف آن به معنای توقف توسعه کشور است.
پیرمحمدی افزود: پس از واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی، اقداماتی مانند طراحی دو پلتفرم جدید برای جلب رضایت مشتریان و حرکت به سمت سرمایهگذاری انجام شده است. با این حال، بسیاری از تکنولوژیهای مورد استفاده بهخصوص در قطعهسازان بیش از ۳۰ سال قدمت دارند و نیاز به بهروزرسانی فوری احساس میشود. سرمایهگذاری در قطعات موتوری و خودروهای هیبرید با مشارکت بخش خصوصی از دیگر ضرورتهای این صنعت است.
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز و ۵۵ درصدی هزینه نهادههای تولید از پایان سال ۱۴۰۳ تاکنون، از زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی به قطعهسازان خبر داد.
به گفته وی تولید نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال در سال جاری منجر به افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی زیان شرکت شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه مسیر عرضه در بورس هموار است، تصریح کرد: در صورت عدم اعمال قیمتهای جدید، خودرو را در بورس به فروش خواهیم گذاشت.
پیرمحمدی به سیاستهای حمایتی معکوس اشاره کرد و گفت که در کشورهای صنعتی مواد اولیه با کمترین تعرفه وارد میشود تا تولیدکننده با پایینترین هزینه تولید کند، اما در ایران مواد اولیه با بالاترین قیمت در بورس فروخته میشود و تعرفه محصول نهایی افزایش مییابد. وی این رویه را مغایر با حمایت از تولید دانست.
مدیرعامل ایرانخودرو هشدار داد: صنعت خودرو در حال مرگ است و اگر وضعیت ادامه یابد، کارخانهها به سرنوشت ارج دچار خواهند شد؛ وقتی در طول ۲۰ سال سرمایهگذاری صورت نگیرد، دیگر صنعتی باقی نخواهد ماند.
ارسال نظر