۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۲
مهلت یک ماهه مجلس برای پیگیری مطالبات کامیون‌داران
عضو کمیسیون عمران مجلس، خبر از تدوین طرحی دو فوریتی برای جمع‌بندی مطالبات کامیون‌داران داد که به زودی در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۰۷۶

به گزارش کارنا، با گذشت دوازده روز از آغاز اعتصاب سراسری کامیون‌داران در بیش از ۱۰۰ شهر کشور، فشار بر نهاد‌های اجرایی و تقنینی برای رسیدگی به خواسته‌های رانندگان افزایش یافته است. در همین راستا، عباس صوفی، عضو کمیسیون عمران مجلس، خبر از تدوین طرحی دو فوریتی برای جمع‌بندی مطالبات کامیون‌داران داد که به زودی در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

اعتراض‌ها به سه‌نرخی شدن گازوئیل، تعرفه کرایه بار و وضعیت بیمه، موجب شکل‌گیری یکی از گسترده‌ترین تحرکات صنفی در سال‌های اخیر شده است. بر اساس مصوبه هیأت وزیران، گازوئیل قرار بود با سه نرخ عرضه شود؛ نرخ یارانه‌ای (۳۰۰ تومان)، نرخ نیمه‌یارانه‌ای (نصف قیمت نفت‌گاز پالایشگاهی) و نرخ آزاد (معادل قیمت خرید از پالایشگاه). رانندگان اعلام کردند اجرای این طرح، هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش داده و برای ناوگان غیربارنامه‌دار غیرقابل‌تحمل خواهد بود.

در خصوص تعرفه دستوری کرایه بار هم کامیون‌داران نسبت به تثبیت غیرواقعی نرخ کرایه بار بر اساس دستورالعمل‌های دولتی نیز اعتراض دارند. بیمه تأمین اجتماعی هم دیگر محور مهم اعتراضات است. عدم حمایت بیمه‌ای کافی از رانندگان، به‌ویژه غیرمشمولان یارانه جرقه اعتراض کامیون داران است.



بر اساس مستندات رسیده به دست رویداد۲۴، کمیسیون عمران مجلس در جلسه ۷ خرداد، سه نهاد اصلی را موظف به پیگیری مسائل کامیون‌داران کرده است.


مشروح طرح دو فوریتی کمیسیون عمران جهت رسیدگی به مطالبات کامیونداران

مطابق این نامه به تاریخ ۷ خرداد ماه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در راستای «بررسی مشکلات رانندگان و کامیون‌داران»، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی را مسئول رسیدگی به مطالبات کامیون داران کرده است.

بر اساس این نامه، ۲۰ خرداد آخرین مهلت به‌روزرسانی نرخ تن-کیلومتر و یک ماه آینده آخرین مهلت تدوین پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه بیمه تأمین اجتماعی مقرر شده است.
نتایج یک نشست با کارگران و تعهدات سازمان راهداری

جزییات دیگری از نشست ریاست سازمان راهداری با نماینده تشکل‌های صنفی هم به دست رویداد ۲۴ رسیده است. در این نشست قرار بر به روزرسانی نرخ تن-کیلومتر براساس مستندات مصرفی ناوگان تا ۲۰ خرداد ماه شده است.

در مورد سه نرخی شدن نرخ گازوییل هم بنا شد «ابتدا بازنگری سهمیه پایه و جدول موارد تخصیص سوخت» انجام شود و بازنگری در سهمیه پایه و جدول تخصیص پیش از اجرای طرح سه‌نرخی در دستور کار قرار گرفته است.

در خصوص حق بیمه تامین اجتماعی رانندگان مشمول یارانه دولت و غیر مشمول، هم پیشنهاد بازنگری آیین نامه دولت به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دولت ظرف یک ماه داده شده است.

منبع:رویداد24

همچنین بنا بر این شد تا تشکل‌های صنفی همکاری کنند تا با تخلفات شرکت‌هایی که کمیسیون اضافی در زمان صدور بارنامه برخورد شود.

در این جلسه مقرر شد تا «برای جلوگیری از بومی گرایی و بهبود توزیع عادلانه بار سامانه نوبت دهی در کلیه پایانه‌های دارای سالن اعلان بار توسط سازمان راهداری عملیاتی شود.»

ضمناً قرار شد تا موضوع اجرای ماده ۳۸ تامین اجتماعی و «پرداخت حق بیمه مضاعف توسط رانندگان مجدداً مورد پیگیری قرار بگیرد.»

در حالی که کامیون‌داران همچنان در جاده‌ها متوقف مانده‌اند، دولت و مجلس تلاش دارند با اقدامات فوری از گسترش بحران جلوگیری کنند. با توجه به حجم گسترده مطالبات، اجرای دقیق تعهدات تا پایان مهلت‌های مقرر، سرنوشت این اعتراضات و بازگشت آرامش به جاده‌ها را رقم خواهد زد.

ارسال نظر