۰۶ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۰
اختصاصی

دستگاه‌های دولتی به جای دخالت در صنعت خودرو بر مسائل مهم‌تر کشور تمرکز کنند

دستگاه‌های دولتی به جای دخالت در صنعت خودرو بر مسائل مهم‌تر کشور تمرکز کنند
دولت که به ظاهر سهم اندکی از صنعت خودروسازی کشور را در اختیار دارد، اما در عمل از مرز نظارت عبور کرده و به هدایت مستقیم خودروسازان روی آورده و از طریق ابزار‌های قانونی و سیاسی، به بازیگر اصلی این صنعت تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۴۴۰۷

به گزارش کارنا، دولت که به ظاهر سهم اندکی از صنعت خودروسازی کشور را در اختیار دارد، اما در عمل از مرز نظارت عبور کرده و به هدایت مستقیم خودروسازان روی آورده و از طریق ابزار‌های قانونی و سیاسی، به بازیگر اصلی این صنعت تبدیل شده است.

نفوذ دولت تنها به مالکیت سهام محدود نشده و به‌جای نقش حمایتی و نظارتی، تمام تصمیمات کلیدی خودروسازان اعم از قیمت گذاری محصولات، انتصاب مدیران، استراتژی‌های تولید و تامین مالی را تحت کنترل خود قرار داده که تبعات جبران ناپذیری، چون کاهش کیفیت و نوآوری، زیان انباشته و بحران مالی، نارضایتی عمومی و کاهش رقابت پذیری در صنعت خودرو را به دنبال داشته است.

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دخالت نهاد‌های متعدد در صنعت خودرو عنوان کرد: متاسفانه ورود ارگان‌های مختلف در بخش خودورسازی، این صنعت را دچار مشکلات جدی کرده است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: دخالت‌ها در خودروسازی در حالی ادامه دارد که نیازی به ورود نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف در این صنعت نیست و بهتر است دستگاه‌های دولتی بر مسائل مهم‌تر کشور تمرکز کنند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم حذف مداخلات دستگاه‌های دولتی بر صنعت خودرو بیان کرد: همان طور که با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، شرایط بهتری بر این شرکت حاکم شده و به کار خود ادامه می‌دهد، سایپا را نیز باید به بخش خصوصی واگذار کرد و دولت و نهاد‌های نظارتی هم باید تنها در حد نظارت به این بخش ورود کنند.

کوچکی نژاد خصوصی سازی را راهکار خروج صنعت خودرو از بحران عنوان و بیان کرد: دولت باید به‌طور کامل از مالکیت و مدیریت خودروسازان کنار برود زیرا خصوصی‌سازی واقعی، نه‌تنها استقلال شرکت‌ها را تضمین می‌کند، بلکه آنها را به رقابت‌پذیری و بهره‌وری بیشتر سوق خواهد داد.

ارسال نظر