
به گزارش کارنا، دولت که به ظاهر سهم اندکی از صنعت خودروسازی کشور را در اختیار دارد، اما در عمل از مرز نظارت عبور کرده و به هدایت مستقیم خودروسازان روی آورده و از طریق ابزارهای قانونی و سیاسی، به بازیگر اصلی این صنعت تبدیل شده است.
نفوذ دولت تنها به مالکیت سهام محدود نشده و بهجای نقش حمایتی و نظارتی، تمام تصمیمات کلیدی خودروسازان اعم از قیمت گذاری محصولات، انتصاب مدیران، استراتژیهای تولید و تامین مالی را تحت کنترل خود قرار داده که تبعات جبران ناپذیری، چون کاهش کیفیت و نوآوری، زیان انباشته و بحران مالی، نارضایتی عمومی و کاهش رقابت پذیری در صنعت خودرو را به دنبال داشته است.
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دخالت نهادهای متعدد در صنعت خودرو عنوان کرد: متاسفانه ورود ارگانهای مختلف در بخش خودورسازی، این صنعت را دچار مشکلات جدی کرده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: دخالتها در خودروسازی در حالی ادامه دارد که نیازی به ورود نهادها و ارگانهای مختلف در این صنعت نیست و بهتر است دستگاههای دولتی بر مسائل مهمتر کشور تمرکز کنند.
نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم حذف مداخلات دستگاههای دولتی بر صنعت خودرو بیان کرد: همان طور که با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، شرایط بهتری بر این شرکت حاکم شده و به کار خود ادامه میدهد، سایپا را نیز باید به بخش خصوصی واگذار کرد و دولت و نهادهای نظارتی هم باید تنها در حد نظارت به این بخش ورود کنند.
کوچکی نژاد خصوصی سازی را راهکار خروج صنعت خودرو از بحران عنوان و بیان کرد: دولت باید بهطور کامل از مالکیت و مدیریت خودروسازان کنار برود زیرا خصوصیسازی واقعی، نهتنها استقلال شرکتها را تضمین میکند، بلکه آنها را به رقابتپذیری و بهرهوری بیشتر سوق خواهد داد.
ارسال نظر