
به گزارش کارنا، محمد علی ذکریایی با اشاره به کاهش روزانه تولید خودرو در دو شرکت خودروساز بزرگ عنوان کرد: متاسفانه بحران نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه سازی و فرآیند طولانی پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان موجب شد تولیدات روزانه دو شرکت ایران خودرو و سایپا پیش از تعطیلات تابستانی از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو به حدود ۸۰۰ دستگاه برسد.
وی با بیان اینکه مشکلات ارزی و گمرکی نیز مشکلات قطعه سازان در تامین و تحویل قطعات را دو چندان کرده است، افزود: از این رو جلسهای را با معاون وزیر صمت ترتیب داده و خواستار به جلو انداختن تعطیلات تابستانی خودروسازان شدیم.
عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: همچنین طبق جلسهای که در روزهای آغازین جنگ با معاونت صنایع وزارت صمت داشتیم، مقرر شد با تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به هر یک از دو خودروساز بزرگ و پرداخت مطالبات قطعه سازان از این محل، به خروج صنعت خودرو و قطعه سازی از بحران کمک شود که تا این لحظه نتیجه قطعی حاصل نشده است.
ذکریایی یادآور شد: علاوه بر این بانک مرکزی متعهد شده تسهیلاتی را در اختیار خودروسازان به منظور پرداخت بدهی خود به زنجیره تامین قرار دهد، چراکه در غیر این صورت با توجه به بحران مالی قطعه سازان، عدم تحویل قطعات دامن گیر خطوط تولید خودرو شده و شرکتهای خودروساز ناچار به ادامه تولید با تیراژ بسیار پایین خواهند بود.
عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور بر اهمیت هم افزایی و همکاری جدی وزارت صمت و بانکها به منظور تسریع در تامین نقدینگی صنعت خودرو و قطعه سازی تاکید کرد و اذعان داشت: قطعه سازان در صورت تامین نقدینگی در صحنه حضور داشته و با تمام قوا به تولید ادامه خواهند داد.
ارسال نظر