۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰

افزایش تاب آوری خودروسازان داخلی در برابر واردات خودرو با هدفمندسازی ابزار تعرفه

افزایش تاب آوری خودروسازان داخلی در برابر واردات خودرو با هدفمندسازی ابزار تعرفه
بنا به گفته دبیر کل خانه صنعت و معدن تجارت ایران تعرفه گذاری از این جهت که محل درآمدی خوشایند برای دولت است و تقاضا برای خودروی خارجی در کشور بالا است باعث ایجاد انگیزه و استقبال دولت از تعرفه بالا واردات خودرو شده است.
کد خبر: ۱۴۶۵۹

به گزارش کارنا، دبیر کل خانه صنعت و معدن تجارت ایران عنوان کرد: تعرفه گذاری از این جهت که محل درآمدی خوشایند و کم هزینه‌ای برای دولت است و منافع حاصل از آن به صورت مستقیم وارد خزانه دولت می‌شود و تقاضا برای خودروی خارجی در کشور بالا است باعث ایجاد انگیزه و استقبال دولت از تعرفه بالا واردات خودرو شده است.

آرمان خالقی با اشاره به تعرفه بالا واردات خودرو در سال‌های اخیر اظهار داشت: تعرفه واردات خودرو در سنوات گذشته با هدف حمایت از تولیدات داخل بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تعیین شده است، چراکه صنعت خودرو از صنایع تحریمی کشور محسوب شده و خودروساز داخلی برای واردات قطعات و تجهیزات موردنیاز خود ناچار به پرداخت هزینه بالاتری است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تحریم ها، عواملی، چون کاهش بهره‌وری، سوءمدیریت و افزایش هزینه‌های سربار تولید در صنعت خودروسازی موجب گران تمام شدن قیمت خودرو داخلی شده است، افزود: از این رو دولت با حمایت تعرفه‌ای، خرید خودرو داخلی برای مصرف کننده را مقرون به صرفه‌تر از خودرو‌های خارجی کرده است.

دبیر کل خانه صنعت و معدن تجارت ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: تعرفه گذاری از این جهت که محل درآمدی خوشایند و کم هزینه‌ای برای دولت است و منافع حاصل از آن به صورت مستقیم وارد خزانه دولت می‌شود و تقاضا برای خودروی خارجی در کشور بالا است باعث ایجاد انگیزه و استقبال دولت از تعرفه بالا واردات خودرو می‌شود.

خالقی تاکید کرد: با افزایش سود بازرگانی واردات خودرو این مصرف کنندگان واقعی هستند که متضرر خواهند شد، چراکه ناچارند خودرو مورد نیاز خود را از محصولات داخلی که در مقایسه با خودرو‌های خارجی کیفیت مطلوبی ندارند، تهیه کند و این به معنای ایجاد دیوار انحصار تعرفه‌ای برای خودروساز داخلی است.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه واردات خودرو‌های بنزینی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی در آیین نامه اجرایی واردات خودرو ۱۴۰۴ اظهار داشت: طبیعی است وقتی قیمت خودرو داخلی به سبب کاهش بهره‌وری، سوءمدیریت و افزایش هزینه‌های سربار تولید بالا تمام می‌شود، دولت باید با یک برنامه ریزی ۵ تا ۱۰ ساله ضمن الزام خودروسازان به کاهش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصولات خود، نسبت به کاهش پلکانی تعرفه واردات خودرو اقدام کند.

دبیر کل خانه صنعت و معدن تجارت ایران اظهار داشت: بنابراین با بررسی اثر تحریم‌ها بر افزایش قیمت تمام شده خودرو‌های داخلی، الزام خودروسازان به کاهش هزینه‌های سربار تولید و تعیین تعرفه پلکانی واردات خودرو می‌توان به ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی، کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی کمک کرد.

خالقی با بیان اینکه با تعیین تعرفه بالا برای واردات خودرو، اصلاح قیمت تمام شده خودرو برای خودروساز داخلی اهمیتی نخواهد داشت، عنوان کرد: به این ترتیب بهای خودرو هر آنچه باشد، مصرف کننده برای خرید آن صف خواهد کشید و در نتیجه خودروساز انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود نخواهند داشت.

دبیر کل خانه صنعت و معدن تجارت ایران اذعان داشت: این در حالی است که با هدفمندسازی ابزار تعرفه و اصلاح آن در طول زمان، شاهد تاب آوری خودروسازان داخلی در برابر ورود خودرو‌های خارجی، اصلاح فرآیند‌های تولید در صنعت خودروسازی و شکل گیری رقابت در بازار خودرو خواهیم بود.

ارسال نظر