۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۰
اختصاصی

تعرفه پایین واردات خودرو به معنای ارزان تمام شدن خودرو‌های وارداتی نیست

تعرفه پایین واردات خودرو به معنای ارزان تمام شدن خودرو‌های وارداتی نیست
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی استان تهران صدور مجوز واردات خودرو با تعرفه پایین را در حالی که قطعات وارداتی با تعرفه بالاتری وارد کشور می‌شوند را به معنای اضمحلال صنعت خودرو و قطعه سازی دانست.
کد خبر: ۱۵۱۸۹

به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی استان تهران صدور مجوز واردات خودرو با تعرفه پایین را در حالی که قطعات وارداتی با تعرفه بالاتری وارد کشور می‌شوند را به معنای اضمحلال صنعت خودرو و قطعه سازی دانست.

سعید صبوری با انتقاد از تعرفه پایین واردات خودرو عنوان کرد: متاسفانه سیاست‌ها در صنعت خودرو به نحوی است که برای زیر سوال بردن مدیریت ایران خودرو که به بخش خصوصی واگذار شده است و اثبات این موضوع که بخش خصوصی نیز قادر به اداره صنعت خودرو نیست، با کاهش تعرفه، واردات خودرو به کشور را مقرون به صرفه کرده‌اند.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا افزود: تخصیص ارز به واردات خودرو در شرایط جنگی و تحریمی که هر روز کشور را تهدید به فعال سازی مکانیزم ماشه می‌کنند و رفع نیاز مردم به کالا‌های اساسی در الویت است، معنایی جز نابودی صنعت خودرو نداشته و با واردات قطعات سی کی دی می‌خواهند صنعت خودرو کشور را تقدیم چینی‌ها کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی استان تهران صدور مجوز واردات خودرو با تعرفه پایین را در حالی که قطعات وارداتی با تعرفه بالاتری وارد کشور می‌شوند را به معنای اضمحلال صنعت خودرو و قطعه سازی دانست و تصریح کرد: با واردات خودرو مخالف نیستیم، اما واردات خودرو در همه جای دنیا اصول و قواعدی دارد؛ لذا اگر قرار است خودرویی وارد کشور شود باید تعرفه واردات قطعات مورد استفاده در خطوط تولید که دارای ارزش افزوده برای کشور است به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده و با تعیین تعرفه معقول برای واردات خودرو هم از نابودی صنعت خودرو جلوگیری کرده و هم به افزایش درآمدزایی دولت از این محل کمک کنیم.

صبوری خدمات پس از فروش را از دیگر چالش‌های واردات خودرو در کشور برشمرد و تاکید کرد: قاعدتا خودرو‌هایی باید وارد کشور شوند که دارای نمایندگی خدمات پس از فروش در کشور باشند تا این خودرو‌ها به سرنوشت خودرو‌های چینی و مشکل تامین قطعات یدکی دچار نشوند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که قطعات خودرو‌های داخلی در دسترس‌تر بوده و مصرف کننده قدرت خرید آن را دارد، اما متاسفانه دست‌هایی پشت پرده است که می‌خواهند صنعت خودرو و قطعه سازی را که نقش به سزایی در اشتغال زایی کشور دارد، زمین زنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی استان تهران با بیان اینکه تعرفه پایین واردات خودرو به معنای ارزان تمام شدن خودرو‌های وارداتی نیست، یادآور شد: با توجه به نظارت ضعیف دولت در حوزه واردات و از آنجایی که هر واردکننده‌ای به دنبال سود خود است، قاعدتا ورود لندکروز ۱۲ میلیارد تومانی به کشور دو میلیارد تومان تمام نمی‌شود و خودرو‌های وارداتی به قیمت‌های گزاف از سوی واردکنندگان به فروش خواهد رسید.

ارسال نظر