
به گزارش کارنا،طبق گزارشی که خودروسازان به سازمان بورس ارائه داده و در سامانه کدال منتشر شده است، تولید چهارماهه سه خودروساز بزرگ کشور ۱۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
بنابر اظهارات ابراهیم دوست زاده، عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور علت اصلی افت تولید خودرو در سال جاری، کسری نقدینگی زنجیره تامین است که به سبب پرداختیهای بیش از حد نامناسب خودروسازان به قطعه سازان اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه فرآیند پرداخت مطالبات از سوی ایران خودرو کمی بهتر از سایپا است، خاطرنشان کرد: متاسفانه گروه سایپا به شدت در پرداختیهای خود دچار مشکل شده و حتی چکهای پرداختی این شرکت که مربوط به مطالبات سالهای گذشته بوده و در قالب خرید دین و با استفاده از اعتبار قطعه سازان پرداخت شده برگشت خورده و منجر به مسدود سازی حساب برخی قطعه سازان شده است.
عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در ادامه تاکید کرد: بارها و طی هفتههای گذشته در انجمن قطعه سازان اعلام کردیم که اگر نقدینگی ۲۰ همتی به زنجیره تامین تزریق نشود، صنعت قطعه سازی از حرکت باز خواهد ایستاد. کمااینکه در ماه جاری یعنی مرداد و همچنین شهریورماه شرایط به مراتب بدتر شده و احتمال توقف کامل برخی خطوط تولید خودروسازان وجود خواهد داشت.
دوست زاده ضمن ابراز نگرانی از تعدیل نیروی شاغل در صنعت قطعه سازی تصریح کرد: متاسفانه شرایط در صنعت قطعه سازی به قدری بحرانی است که موجودی مواد اولیه بسیاری از قطعه سازان به صفر رسیده و بعضا با مشکل توقف خطوط تولید مواجه هستند.
وی با اشاره به اینکه زنجیره تامین تا کنون شرایط مشابه وضعیت فعلی را تجربه نکرده است، بیان کرد: برای اولین بار است که اغلب قطعه سازان توان تولید خود را از دست داده و قطعهای برای فروش به خودروسازان ندارند. از این رو صنعت خودرو و قطعه سازی نیازمند توجه عاجل و فوری بخشهای نظارتی و حاکمیتی است تا زنجیره تامین و این صنعت مولد را از وضعیت فعلی نجات دهند.
عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور قیمت گذاری دستوری را منشأ اصلی کمبود نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه سازی دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین عوامل موثر بر کمبود نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه، قیمت گذاری دستوری خودرو در سالهای اخیر است که رقمی معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان که حاصل شکاف قیمتی خودرو در کارخانه و بازار آزاد و رقمی بیش از زیان انباشته دو خودروساز بزرگ است را وارد جیب دلالان کرده است.
دوست زاده ادامه داد: این در حالی است که با حذف قیمت گذاری دستوری این رقم به صفر رسیده و عملکرد این صنعت به مراتب بهتر از سالهای گذشته بود، اما متاسفانه شرایط به گونهای است که اکنون صنعت خودرو و قطعه سازی از نفس افتاده و دیگر توان حرکت ندارد.
عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه توجه ویژه و اقدامی عاجل از سوی حاکمیت برای نجات صنعت خودرو و قطعه صورت نگیرد نه تنها به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو دست پیدا نخواهیم کرد، بلکه میزان کسری و کاهش تولید به مراتب از ماههای قبل بیشتر خواهد بود و به تعبیر دیگر در شرایط کنونی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ماههای آتی خواهیم داشت.
ارسال نظر