۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۳

خودرو‌های عجیبی که چراغ جلو آنها برف پاک‌کن دارد + عکس

خودرو‌های عجیبی که چراغ جلو آنها برف پاک‌کن دارد + عکس
در این مطلب به معرفی یک آپشن عجیب و غریب می‌پردازیم: برف پاک کن چراغ جلو! کدام خودرو‌ها در طول تاریخ مجهز به این ویژگی شده‌اند؟
کد خبر: ۱۵۲۶۸

به گزارش کارنا، در کارنامه خودروسازان بزرگ دنیا هم خودرو‌های زیبا و استاندارد وجود دارد و هم ماشین‌های عجیب و غریب با طراحی هنجارشکنانه! بعضی از طراحان روی ظاهر عجیب یک خودرو کار کرده و سعی می‌کنند با تغییر المان‌ها، توجه مشتریان را جلب کنند و بعضی دیگر برای چراغ جلو خودرو برف پاک کن قرار می‌دهند که در نوع خود غریب است.

خودرو‌های عجیبی که چراغ جلو آنها برف پاک‌کن دارد

حتی در تاریخ صنعت خودرو جهان، بار‌ها ماشین‌هایی طراحی شده که چراغ جلو آنها به وقت نیاز پنهان می‌شده‌اند. بعضی از آنها سقف‌های عجیب داشته و گروهی دیگر مثل تویوتا پریوس با نمای عقب نامتعارف خلق شده‌اند. همه اینها نشان می‌دهد که خودروسازان از آزمایش طرح‌های جدید و هنجارشکنانه واهمه ندارند. همه ماشین‌های امروزی مجهز به برف پاک کن شیشه هستند، اما آیا تا به امروز برف پاک کن چراغ جلو دیده‌اید؟

این ویژگی و المان عجیب در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در کشور‌های اروپایی نسبتا رایج بود. برند‌های لوکسی مانند مرسدس، بی‌ام و و ولوو چندین مدل خودرو با برف‌پاک‌کن چراغ جلو عرضه می‌کردند که عملکرد آنها مشابه با برف پاک‌کن‌های شیشه جلو بود.

طراحان این ویژگی، هدف ساده و واضحی از تعبیه چنین قابلیتی داشتند: آنها می‌خواستند چراغ‌های جلو را را از شر گرد و غبار، برف و آلودگی‌های دیگر تمیز نگه دارند. برای پاک کردن گرد و غبار و برف از چراغ‌های جلو باید یک دکمه مخصوص را فشار می‌دادید و دیگر نیازی نبود که خودرو را در کنار جاده نگه دارید تا آنها را با دست تمیز کنید.

برف‌پاک‌کن‌های چراغ جلو حتی در انواع مختلفی عرضه می‌شدند و در حالی که برخی از آنها به صورت افقی حرکت می‌کردند، الباقی به صورت عمودی این کار را انجام می‌دادند. خودرو FSO Polski Fiat ۱۲۵p Lapponia حتی یک برف‌پاک‌کن چراغ جلو در مرکز داشت که برای پاک‌سازی چراغ‌ها باید ۱۸۰ درجه می‌چرخید.

با اینکه این آپشن برای خودرو‌های لوکس در نظر گرفته شده بود، اما برف‌پاک‌کن‌های چراغ جلو دوام زیادی نداشتند، زیرا خیلی زود خراب می‌شدند و تعویض آنها هزینه‌های جانبی زیادی برای مالک خودرو به همراه داشت. خودرو‌های مدرن امروزی راه‌حل‌های نوین و بهتری به جای برف پاک کن چراغ جلو دارند که می‌توان به شستشوگر‌های داخلی و آپشن‌های دیگر اشاره کرد.

با این حال، خودرو‌های مجهز به برف‌ پاک‌ کن چراغ جلو همچنان یادآور جالبی از آزمایش‌های نوآورانه خودروسازان در گذشته هستند. اکنون بیایید نگاهی بیندازیم به پنج مورد از عجیب‌ترین خودرو‌های مجهز به برف‌پاک‌کن چراغ جلو که عمر کوتاهی داشتند، اما نامی ماندگار در تاریخ ثبت کردند.

ساب ۹۹ – Saab ۹۹،

خودرو‌های عجیبی که چراغ جلو آنها برف پاک‌کن دارد

برند خودروسازی سوئدی ساب (Saab Automobile) در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد و نخستین خودرو خود، ساب ۹۲ را در سال ۱۹۴۹ معرفی کرد. با این حال، مدل ساب ۹۹ که در سال ۱۹۷۰ روانه بازار شد، از نظر ما اهمیت بیشتری دارد، چراکه نخستین خودرویی بود که به برف‌پاک‌کن چراغ جلو مجهز شد. ساب ۹۹ همچنین دارای ویژگی‌های قابل توجه دیگری مثل سپر‌های ضربه‌گیر، محافظت در برابر ضربه‌های جانبی، صندلی‌های برقی با گرم کن و موتور توربوشارژ بود. برف‌پاک‌کن چراغ جلو در میان این نوآوری‌ها برجسته‌ترین ویژگی آن به شمار می‌رفت.

این خودرو چنان مورد تحسین کارشناسان قرار گرفت که مجله Mass Motorist در نقد خود در سال ۱۹۶۸، آن را به یک هواپیمای چهار چرخ تشبیه کرد که روی زمین حرکت می‌کند. ساب در طراحی برف‌ پاک‌ کن چراغ جلو به جای استفاده از حرکت زاویه دار معمول در برف پاک‌کن‌های رایج از یک حرکت خطی استفاده کرد. این سیستم به عنوان یک ویژگی ایمنی معرفی شد و جالب آن که دو سال بعد، دولت سوئد استفاده از آن را برای خودرو‌های داخل کشور اجباری کرد.

با فشردن یک دکمه، برف‌پاک‌کن کوچک از کنار بیرون می‌آمد و چراغ‌های جلو مستطیلی شکل ساب ۹۹ را با کمک آبی که از شیشه شوی پاشیده می‌شد، تمیز می‌کرد. ساب همچنین در خودرو‌های خود، سیستم برف‌ پاک‌ کن چراغ جلو با حرکت بالا و پایین را نیز معرفی کرد. این شرکت در سال ۱۹۷۱ به خاطر تجهیز تمام خودروهایش به سیستم برف‌پاک‌کن و شستشوگر چراغ جلو موفق به دریافت مدال طلای انجمن خودرو سوئد شد. ساب در سال ۱۹۸۴ تولید مدل ساب ۹۹ را متوقف و آن را با مدل‌های ساب ۹۰ و ساب ۹۰۰ جایگزین کرد.

ولوو ۲۴۰ – Volvo ۲۴۰،

خودرو‌های عجیبی که چراغ جلو آنها برف پاک‌کن دارد

هرچند ولوو امروزه بیشتر به عنوان برندی شناخته می‌شود که در حال تولید شاسی بلندهاست، اما در گذشته استیشن واگن‌ها و سدان‌های فوق‌العاده‌ای تولید می‌کرد که نمی‌توان در این فهرست نامی از آنها نبرد. یکی از برجسته‌ترین آنها، ولوو ۲۴۰ است. این مدل در سال ۱۹۷۴ معرفی شد و به دلیل طراحی زاویه‌دار و جعبه‌ای شکل خود بسیار محبوب بود.

طراحی جعبه‌ای شکل ولوو ۲۴۰ امکان ایجاد نواحی ضربه‌گیر و سپر‌های بزرگ برای جذب برخورد‌ها را فراهم می‌کرد. یک نکته جالب اینکه طبق گزارشی از مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها در ایالات متحده، ولوو ۲۴۰ کمترین نرخ مرگ‌ومیر را در میان تمامی خودرو‌های کشور داشت.

علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌های ایمنی چشمگیر، ولوو ۲۴۰ به خاطر سیستم برف‌پاک‌کن چراغ جلوی خود نیز شهرت داشت. ولوو پس از ساب، دومین خودروسازی بود که این قابلیت را معرفی کرد، اما پیاده سازی آن در ولوو تفاوت‌هایی داشت: تیغه‌ها نسبتا بزرگ بودند و دقیقا مثل برف‌پاک‌کن شیشه جلو، از پایین به بالا حرکت می‌کردند.

مدل خاصی از این خودرو، یعنی ولوو ۲۴۰ توربو واگن که به موتور ۲.۱ لیتری توربوشارژ مجهز بود، عنوان سریع‌ترین استیشن واگن جهان را به خود اختصاص داد و توانست در رقابت‌های گروه A اروپا به پیروزی برسد. سری ولوو ۲۴۰ – در دو نسخه استیشن واگن و سدان – از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۳ تولید شد و در طول این دوره ۱۹ ساله، در مجموع ۲.۹ میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رسید.

بی‌ام و سری ۳‌ای ۳۰ – BMW E ۳۰، ۳-Series

خودرو‌های عجیبی که چراغ جلو آنها برف پاک‌کن دارد

بی‌ام و سری ۳ مدل E۳۰ بدون شک عجیب‌ترین خودرو مجهز به برف‌پاک‌کن چراغ جلو است؛ نه به خاطر ظاهرش، بلکه به دلیل نحوه عملکرد این برف‌پاک‌کن‌ها. این خودرو که یکی از بهترین خودرو‌های بی‌ام و ساخته شده در تاریخ تلقی می‌شود، از کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و عملکردی استثنایی داشت. (به ویژه با معرفی نسخه M۳ که هیجان آن را دوچندان می‌کرد و طراحی‌ای داشت که در میان دیگر خودرو‌ها به‌راحتی متمایز می‌شود)

مدل E۳۰ از سری ۳ بی‌ام و در نسخه‌های مختلفی عرضه شد که از جمله آنها می‌توان به سدان چهار در، استیشن واگن، و مدل پرفورمنس M۳ اشاره کرد. این خودرو همچنین نخستین سری از BMW بود که با سیستم چهار چرخ محرک (AWD) و موتور دیزلی عرضه شد. به دلیل وجود چهار چراغ جلو به شکل دایره، شرکت بی‌ام و برای این مدل از بازویی صاف با نقطه اتصال ثابت و تیغه‌های لاستیکی انعطاف پذیر استفاده کرد که آب نیز از بالا روی چراغ‌ها چکه می‌کرد. این طراحی باعث شد تا برف‌پاک‌کن‌ها بتوانند چراغ‌ها را به صورت مؤثرتری پاک کنند.

نکته قابل توجه اینکه برف‌پاک‌کن چراغ جلو در مدل E۳۰ به صورت آپشن سفارشی ارائه می‌شد و فقط روی نسخه‌های فول آپشن وجود داشت. تولید این مدل از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ ادامه داشت و در مجموع کمی بیش از ۲.۳ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. این مدل نقش مهمی در تبدیل شدن سری ۳ به پرفروش‌ترین خط تولید بی‌ام و در سراسر جهان ایفا کرد. جالب است بدانید که E۳۰ تنها خودرو باواریایی‌ها با برف‌پاک‌کن چراغ جلو نبود و مدل BMW E۲۳، ۷۳۵i در سال ۱۹۸۰ نیز به چهار برف‌پاک‌کن چراغ جلو و چراغ‌های گرد چهارتایی مجهز شد.

جگوار ایکس جی اس – Jaguar XJ-S

خودرو‌های عجیبی که چراغ جلو آنها برف پاک‌کن دارد

امروزه جگوار و لندروور تحت مالکیت شرکت هندی تاتا موتورز هستند، اما این برند‌ها سابقه‌ای طولانی در تولید خودرو‌های لوکس دارند. یکی از مدل‌های لوکس گذشته، Jaguar XJ-S بود که بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۶ تولید می‌شد و برای زمان خود خودرویی با آیرودینامیک عالی محسوب می‌شد. این خودرو می‌توانست در مدت ۷.۶ ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

جگوار XJ-S به یک موتور ۵.۳ لیتری V۱۲ با راندمان بالا مجهز بود که مصرف سوخت آن را تا ۵۰ درصد نسبت به مدل XK-E بهبود می‌بخشید. با وجود امکانات فراوان، عرضه XJ-S در بحبوحه بحران سوخت سال ۱۹۷۶ بر فروش آن تأثیر منفی گذاشت و این خودرو با استقبال سردی در بازار مواجه شد.

اما این موضوع باعث نشد که جگوار XJ-S به خودرویی نمادین تبدیل نشود. این مدل هم مجهز به چراغ‌های جلو با برف پاک کن شده بود. نکته جالب درباره برف‌پاک‌کن‌های XJ-S این بود که جگوار صرفا از سایر خودروسازان تقلید نکرد، بلکه در نحوه اجرای این قابلیت، خلاقیت به خرج داد. جگوار XJ-S از برف‌پاک‌کن‌های چراغ جلو پانتوگرافی استفاده می‌کرد. (نوعی مکانیزم که معمولا در اتوبوس‌ها، قایق‌ها یا خودرو‌های کاروانی دیده می‌شود) همین سیستم برف‌پاک‌کن در پنجره جلویی خودرو پورشه ۹۲۸ نیز به کار رفته بود.

یک تیغه برف‌پاک‌کن روی بازویی نصب شده بود که به صورت عمودی و عمود بر سطح چراغ جلو حرکت می‌کرد تا آن را پاک کند. جالب آن‌که جگوار سیستم برف‌پاک‌کن چراغ جلو را تنها در نسخه‌های XJ-S عرضه شده در اروپا، کانادا و استرالیا ارائه داد و نه در مدل‌های مخصوص بازار آمریکا که به چراغ‌های گرد مجهز بودند.

لادا نیوا – Lada Niva

خودرو‌های عجیبی که چراغ جلو آنها برف پاک‌کن دارد

هرچند ولوو همچنان در سدان S۶۰ خود خودرو‌هایی با برف‌پاک‌کن چراغ جلو عرضه می‌کرد و رنجروور نیز این ویژگی را در نسل L۳۲۲ حفظ کرد، اما در میان آنها یک خودرو عجیب از اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت که به نمادی از غرور ملی تبدیل شد: لادا نیوا.

در سال ۱۹۶۶، دولت شوروی با خودروساز ایتالیایی فیات وارد همکاری شد تا برند لادا را پایه‌گذاری کند. این خودرو بر پایه مدل فیات ۱۲۴ طراحی شده بود، اما با سیستم تعلیق اصلاح شده، بدنه‌ای مقاوم‌تر، محافظت بیشتر در برابر زنگ زدگی و موتوری ساده‌تر همراه بود تا در شرایط سخت شوروی بتوان به راحتی آن را تعمیر کرد.

به لطف قیمت مقرون‌به‌صرفه، ابعاد جمع‌وجور و قابلیت تعمیر آسان، لادا به سرعت به موفقیت بزرگی دست یافت و میلیون‌ها دستگاه از آن فروخته شد. با این حال، دولت شوروی به خودرویی سرسخت‌تر و مناسب‌تر برای مسیر‌های ناهموار نیاز داشت؛ نتیجه این خواسته، لادا نیوا بود که بر پایه فیات ۱۲۷ طراحی شد. این خودرو با توان ۷۶ اسب بخار و گشتاور ۹۳ پوند فوت، چراغ‌های گرد و سیستم برف‌پاک‌کن چراغ جلو عرضه می‌شد. شرکت آوتوواز، سازنده لادا نیوا، در طراحی این سیستم از همان ایده‌ای استفاده کرد که بی‌ام و در سری ۳ مدل E۳۰ به کار برده بود: بازویی ثابت همراه با تیغه لاستیکی که به صورت رفت و برگشتی حرکت می‌کرد.

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر