
به گزارش کارنا، یک کارشناس و فعال بازار خودرو اظهار داشت: خودروسازان با وجود دریافت مجوز افزایش قیمت خودرو، اما قادر به تامین نیاز بازار نیستند و خودروهای ثبت نامی بعد از ماهها تاخیر هنوز به مشتریان تحویل داده نشده است.
سعید موتمنی با اشاره به کاهش عرضه خودرو در ماههای اخیر عنوان کرد: این در حالی است که با رشد عرضه هم شاهد ریزش قیمت بیشتری در بازار خودروهای داخلی بودیم و هم شکاف قیمتی خودرو در کارخانه و بازار آزاد به حداقل میرسید، به طوری نرخ بازار برخی محصولات به پایینتر از قیمت کارخانه رسیده بود.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: کمااینکه نمونه بارز این موضوع را اکنون در بازار خودروهای وارداتی شاهد هستیم و خودروهایی که عرضه آنها به بازار محدود است با افزایش قیمت مواجه شده و بهای خودروهای وارداتی که فاکتور میشوند افزایشی نداشته است.
این کارشناس و فعال بازار خودرو یادآور شد: از سوی دیگر، خودروسازان با وجود دریافت مجوز افزایش قیمت، اما قادر به تامین نیاز بازار نیستند و خودروهای ثبت نامی بعد از ماهها تاخیر هنوز به مشتریان تحویل داده نشده است.
موتمنی اظهار داشت: مادامی که بازار خودرو در انحصار خودروسازان داخلی است و با کاهش عرضه رو به رو هستیم، اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد امری طبیعی خواهد بود. مضاف بر اینکه هر چه محدودیت عرضه بیشتر باشد، این اختلاف قیمت نیز بیشتر خواهد بود.
این کارشناس و فعال بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود محدودیت عرضه در بازار خودرو، اما تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار به حداقل رسیده است، بیان کرد: دلیل این موضوع این است که همزمان با کاهش عرضه، تقاضای خودرو در بازار نیز کاهش پیدا کرده و استقبال از طرحهای فروش خودرو نسبت به گذشته افت قابل توجهی داشته است، چراکه وقتی اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودرویی مانند دنا به کمتر از ۶۰ میلیون تومان رسیده است مصرف کننده به جای خرید از کارخانه و ماهها خواب سرمایه خود ترجیح میدهد همان خودرو را از بازار خریداری کند.
ارسال نظر