۱۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۴
اختصاصی

ردپای خودروسازان در توقف آیین نامه اجرایی واردات خودرو

ردپای خودروسازان در توقف آیین نامه اجرایی واردات خودرو
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خودروسازان داخلی که طی این سال‌ها صنعت خودرو را در اختیار خود داشته‌اند، با توقف واردات می‌خواهند به انحصار خود در خودروسازی ادامه دهند.
کد خبر: ۱۵۴۳۸

به گزارش کارنا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خودروسازان داخلی که طی این سال‌ها صنعت خودرو را در اختیار خود داشته‌اند، با توقف واردات می‌خواهند به انحصار خود در خودروسازی ادامه دهند.

محمد باقری با اشاره به توقف آیین نامه اجرایی واردات خودرو از سوی دیوان عدالت اداری بیان کرد: متاسفانه فضای رانتی بر فرآیند واردات خودرو حاکم شده به گونه‌ای که خودروسازان داخلی که طی این سال‌ها صنعت خودرو را در اختیار خود داشته‌اند، با توقف واردات می‌خواهند به انحصار خود در خودروسازی ادامه دهند.

وی فرآیند واردات خودرو به کشور را غیرشفاف توصیف کرد و اظهار داشت: به نظر می‌رسد واردات خودرو باید با شفافیت بیشتری از سوی وزارت صمت، بانک مرکزی و دستگاه‌های اجرایی متولی دنبال شود و با ایجاد سامانه‌های کارآمد، فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا با انتقاد از بازگشت تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد از سوی دیوان عدالت اداری تصریح کرد: به اعتقاد بنده تعرفه واردات خودرو باید صفر باشد، چراکه تعیین تعرفه باعث می‌شود مردم نتوانند خودرو دلخواه خود به لحاظ کیفیت و قیمت را وارد کشور کنند.

باقری یادآور شد: اگر هم قرار بر تعیین سود بازرگانی برای واردات خودرو است، این تعرفه باید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد، اما متاسفانه با رانتی که در این فضا وجود دارد، واردات را تبدیل به منبع درآمدی برای دولت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است اگر هدف شکست انحصار در صنعت خودرو است، باید با واردات خودرو بدون تعرفه و یا کاهش تعرفه‌ها خودروسازان داخلی را مجبور به ارتقای کیفیت محصولات و رقابت در بازار کرد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: از این رو لازم است وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت با شفاف سازی نسبت به اصلاح فرآیند واردات خودرو اقدام کنند.

ارسال نظر