۰۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰
اختصاصی

دلیل اصلی خرابی زودهنگام گیربکس خودروهای چینی چیست؟

دلیل اصلی خرابی زودهنگام گیربکس خودروهای چینی چیست؟
در نگاه نخست این فرضیه مطرح باشد که خودروسازان چینی در ساخت گیربکس ضعیف هستند و توانایی ساخت گیربکس‌های باکیفیت را ندارند، اما این فرضیه کاملا رد شده است.
کد خبر: ۱۵۷۲۱

به گزارش کارنا، خودرو‌های چینی چند سالی است به دلیل قیمت مناسب، طراحی جذاب و امکانات متنوع، مورد استقبال مصرف کنندگان داخلی قرار گرفته‌اند، اما با این حال خرابی گیربکس یکی از جدی‌ترین مشکلات فنی خودرو‌های چینی محسوب می‌شود که هزینه‌های سنگینی را به صاحبان این خودرو‌ها تحمیل کرده است.

اینکه چرا گیربکس خودرو‌های چینی در کوتاه مدت دچار خرابی می‌شوند، سوالی است که برای پاسخ به آن با احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور به گفت‌و‌گو پرداختیم.

وی با بیان اینکه گیربکس از قسمت‌های حساس و مهم خودرو است که از تکنولوژی بالایی برخوردار می‌باشد، عنوان کرد: ضعف عملکرد گیربکس خودرو‌های چینی را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد. شاید در نگاه نخست این فرضیه مطرح باشد که خودروسازان چینی در ساخت گیربکس ضعیف هستند و توانایی ساخت گیربکس‌های باکیفیت را ندارند، اما این فرضیه کاملا رد شده است، چراکه بسیاری از خودرو‌های کره‌ای و ژاپنی نظیر تویوتا در چین مونتاژ شده و در واقع چینی‌ها صاحب تکنولوژی تولید بسیاری از اقلام ساخت اروپا و آمریکا می‌باشند.

عضو کمیته مبارزه با قطعات یدکی قاچاق انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا، سیاست فروش خودروسازان چینی در قبال شرکت‌های مونتاژکار و واردکننده ایرانی را دلیل اصلی این موضوع عنوان و بیان کرد: خودروسازان چینی در حالی در تولید خودرو‌های سفارش ایران ضعیف عمل می‌کنند که بسیاری از این خودرو‌ها را با کیفیت بالا و گارانتی بلندمدت به کشور‌های دیگر صادر می‌کنند.

رعنایی با اشاره به اینکه سیاست چینی‌ها در فروش محصول به ایران به نحوی است که خودرو پس از مدتی کارکرد نیاز به تعویض قطعه پیدا کند، تصریح کرد: تکنولوژی مونتاژ و کیفیت آلیاژ در خودرو‌های چینی به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که بسیاری از آنها پس از ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در بخش اکسل و گیربکس دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: مسأله دیگر در خودرو‌های چینی، کمبود و قیمت بالای قطعات این خودرو‌ها است و حتی برخی قطعات آنها از خودرو‌های کره و ژاپنی گران‌تر تمام می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور با صراحت بیان کرد: متاسفانه خودروسازان چینی با تولید خودرو‌های ظاهرا به روز و با امکانات و آپشن‌های بالا، اما از لحاظ فنی ضعیف، مصرف کننده ایرانی را فریب داده و واردکنندگان خودرو‌های چینی نیز با فروش این خودرو‌ها و تحمیل هزینه به مصرف کننده از این رانت بهره می‌برند.

رعنایی همچنین درباره تاثیر به کارگیری گیربکس‌های دو کلاچه در بهبود عملکرد خودرو‌های چینی اظهار داشت: به هر حال گیربکس‌های دو کلاچه طول عمر بالاتری نسبت به گیربکس‌های معمولی دارند و به دلیل سهولت در تعویض دنده، فشار کمتری را به گیربکس وارد می‌کنند، اما مساله اصلی این است که خودروسازان چینی از همان ابتدا کمترین کیفیت را ارائه داده و عدم نظارت بر شرکت‌های مونتاژکار و واردکننده خودرو‌های چینی در کشور این مشکل را تشدید کرده است.

ارسال نظر