
به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن اشاره به مصرف بالای سوخت ناوگان خودرویی کشور در خصوص راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی و کنترل مصرف سوخت در کشور به بیان توضیحاتی پرداخت.
سلمان ابراهیمی نژاد اظهار داشت: وقتی در مورد مصرف سوخت خودرو صحبت میکنیم، باید ناوگان خودرویی کشور را از خودروهای جدید تفکیک کرد، چراکه مصرف سوخت ناوگان خودرویی کشور به دلیل عمر بالا و تکنولوژی قدیمی تولید که اغلب مربوط به ۲۰ سال پیش است، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۱۴ تا ۲۰ لیتر است.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد:، اما در رابطه با مصرف سوخت خودروهای جدید نیز باید به این نکته توجه داشت که وقتی یک برند خودروساز در دنیا، مصرف سوخت در سبد محصولات خود را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به ۴ تا ۵ لیتر کاهش داده است، به این معنا نیست که مصرف سوخت همه خودروهای این برند ۵ لیتر است، بلکه سبد محصولات این شرکت ترکیبی از خودروهای برقی با مصرف سوخت صفر، خودروهای هیبریدی با مصرف سوخت ۳ تا ۴ لیتر و خودروهای بنزینی با ۸ لیتر است که در مجموع میانگین مصرف سوخت سبد محصولات این برند را به ۴ تا ۵ لیتر کاهش داده است.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: خودروهای بنزینی و دیزلی نیز دارای یک محدوده مصرف تئوریک هستند که مصرف سوخت در آنها از مقدار مشخصی پایینتر نخواهد آمد. ضمن اینکه مصرف سوخت خودروهای بنزینی و دیزلی در مناطق و شهرهای کم ترافیک و فاقد شیب روی بسیار متفاوت با شهرهای پرترافیک و دارای شیبهای تند مانند شهر تهران است.
ابراهیمی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خودروسازان در سالهای اخیر چه اقداماتی در راستای کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی انجام دادهاند، بیان کرد: ارتقای سطح کیفی موتور و تکنولوژی ساخت موتورها و برنامه ریزی برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی از جمله اقداماتی است که خودروسازان برای کنترل مصرف سوخت در سبد محصولات خود، انجام دادهاند، اما در نهایت تا زمانی که ناوگان خودرویی فرسوده از رده خارج نشود و جایگزینی آنها با خودروهای جدید در دستور کار قرار نگیرد، کاهش مصرف سوخت ناوگان خودرویی کشور دور از انتظار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین جایگزینی خودروهای پر مصرف قدیمی با خودروهای برقی که در سنوات گذشته نیز مطرح بود، میتواند مصرف سوخت خودرو در کشور را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. به عنوان مثال جایگزینی یک تاکسی فرسوده که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۰ لیتر بنزین مصرف میکند با یک خودرو برقی با مصرف سوخت صفر میتواند به افت شدید مصرف بنزین در کشور منجر شود.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تاکید کرد: البته با توجه نبود زیرساخت خودروهای برقی و تغییر مداوم تکنولوژی این خودروها به خصوص در حوزه باتری و همچنین تنوع اقلیمی ایران، خودروهای هیبریدی جایگزین مناسب تری نسبت به خودروهای برقی برای نوسازی ناوگان خودروی شخصی میباشند.
ابراهیمی نژاد ادامه داد: خودروهای هیبرید در عین حال که مصرف برق و مصرف سوخت پایینی دارند، به واسطه رفع دغدغه تامین برق برای مصرف کننده و همچنین تغییر به حالت بنزینی در مسافتهای طولانی گزینه مناسب تری در مقایسه با خودروهای برقی هستند و از طرفی هنگام رانندگی با خودروهای هیبریدی میتوان از مزایای تولید برق در حین ترمزگیری، شروع به حرکت و توقف خودرو استفاده کرد.
وی تصریح کرد: البته خودروهای برقی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که شامل اتوبوسهای و تاکسیهای درون شهری است، گزینه مناسبی هستند، اما برای جایگزینی سایر خودروها بهتر است از خودروهای هیبرید استفاده کرد.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: علاوه بر این، خودروهای هیبریدی برخلاف خودروهای برقی هنگام تعویض باتری، هزینه سنگینی را به مالک خودرو تحمیل نمیکند، در حالی که باتری خودروهای برقی پس از ۱۰ سال به پایان رسیده و هزینه بالای تعویض آن میتواند به معضلی برای مصرف کننده تبدیل شود.
ابراهیمی نژاد در خصوص الزامات تولید خودروهای هیبرید توسط خودروسازان داخلی بیان کرد: گام نخست برای حرکت خودروسازان به سمت تولید خودروهای هیبرید، تدوین استراتژی خودروهای هیبرید با توجه به شرایط بازار و قدرت خرید مصرف کننده است که البته این مهم نیازمند اخذ مجوزهای لازم برای شناسایی نوع محصولات هیبرید است، چراکه خودروهای هیبرید دارای انواع مختلفی، چون موازی، سری، سری موازی، ملایم و شارژی هستند که هر یک مزایا، معایب و هزینه تمام شده متفاوتی دارند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه خودروسازان با توجه به مزایا و معایب فنی و هزینه تمام شده میتوانند نسبت به تولید انواع خودرو خودروهای هیبرید اقدام کنند، اظهار داشت: امیدواریم با تدوین استراتژی تولید خودروهای هیبرید و تبدیل بخش عمدهای از سبد محصولات خودروسازان به خودروهای هیبرید، شاهد کاهش مصرف سوختی که در کشور انتظار داریم، باشیم.
ارسال نظر