۱۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۰
اختصاصی

چرا افزایش سهم خودروهای هیبریدی در ایران ضرورت دارد؟

چرا افزایش سهم خودروهای هیبریدی در ایران ضرورت دارد؟
امروز با افزایش بی رویه مصرف سوخت و رشد آلاینده‌ها در کلان شهرها، افزایش سهم خودرو‌های پاک در ناوگان خودرویی کشور بیش از گذشته احساس می‌شود. در این میان  خودرو‌های هیبریدی در مقایسه با خودرو‌های بنزینی و برقی به سبب خاموشی مکرر موتور در ترافیک و بازیابی انرژی و همچنین عدم نیاز به تامین برق از سوی نیروگاه‌های با سوخت فسیلی در ساعات اوج آلودگی، بار کمتری به هوا تحمیل می‌کنند.
کد خبر: ۱۶۸۰۱

به گزارش کارنا، امروز با افزایش بی رویه مصرف سوخت و رشد آلاینده‌ها در کلان شهرها، افزایش سهم خودرو‌های پاک در ناوگان خودرویی کشور بیش از گذشته احساس می‌شود. در این میان  خودرو‌های هیبریدی در مقایسه با خودرو‌های بنزینی و برقی به سبب خاموشی مکرر موتور در ترافیک و بازیابی انرژی و همچنین عدم نیاز به تامین برق از سوی نیروگاه‌های با سوخت فسیلی در ساعات اوج آلودگی، بار کمتری به هوا تحمیل می‌کنند.

از این رو خودرو‌های هیبریدی به خصوص در شرایط فعلی که زیرساخت خودرو‌های برقی در کشور فراهم نیست گزینه مناسبی برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلایندگی‌های زیست محیطی  در کشور محسوب می‌شوند.

سید جواد حسینی کیا، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت رشد سهم خودرو‌های هیبریدی در کشور عنوان کرد: افزایش آلایندگی هوا از موضوعات مهم در دنیا است که منجر به بیماری‌های تنفسی و قلبی–عروقی و افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان در دنیا شده و  در کشور ما نیز گا‌ها موجب تعطیلی مدارس و آموزش کشور شده است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا با اشاره به اینکه تولید خودرو‌های هیبریدی با توجه به افزایش بی رویه مصرف بنزین و ناترازی مصرف سوخت در کشور بیش از هر زمان دیگری به یک ضرورت بدل شده است، ادامه داد: قانون گذار نیز در قانون هوای پاک اقداماتی را برای کمک به کاهش آلودگی هوا پیش بینی کرده که یکی از این موارد حرکت به سمت هیبریدی کردن خودرو‌ها است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنابراین افزایش سهم خودرو‌های هیبریدی در ناوگان حمل  نقل با توجه به مشکلات زیست محیطی ناشی از افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کشور از نکات کلیدی است که باید به آن عمل کرد.

حسینی کیا با بیان اینکه دنیا نیز به سمت استفاده از خودرو‌های هیبریدی حرکت کرده است، افزود: کشور ما نیز برای اینکه از این قافله عقب نماند باید زیرساخت و بستر‌های لازم را برای هیبریدی کردن خودرو‌ها فراهم کند.

وی با اشاره به استاندارد‌ها و ابزار‌هایی که در دنیا برای افزایش سهم خودرو‌های هیبریدی مورد استفاده قرار گرفته است، بیان کرد: این ابزار‌ها در دنیا در دو بخش الزامات و مشوق‌ها تعریف شده است، اما در کشور ما بیشتر از ابزار‌های تشویقی نظیر معافیت‌های مالیاتی و حمایت‌های تعرفه‌ای برای افزایش سهم خودرو‌های هیبریدی استفاده شده است. امیدواریم  در ایران نیز از این تجربه جهانی استفاده شده و در کنار مشوق‌ها با الزام خودروسازان به تولید خودرو‌های هیبریدی به افزایش سهم این خودرو‌ها در ناوگان خودرویی کشور کمک کنیم.

حسینی کیا با تاکید بر لزوم حمایت دولت از تولید خودرو‌های هیبریدی در کشور اظهار داشت: دولت می‌تواند با معافیت‌های مالیاتی و اعطای تسهیلات به خودروسازان و تشویق شهرداری‌ها به تامین و ساخت ایستگاه‌های شارژ برق زمینه تولید خودرو‌های هیبریدی در کشور را فراهم کند.

ارسال نظر