به گزارش کارنا، وضعیت این روزهای بازار خودرو از رکودی عمیق در بازار حکایت دارد؛ از زیان انباشته سنگین خودروسازان و وضعیت ناپایدار تولید گرفته تا عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو، افت عرضه و تقاضا و کاهش شدید قدرت خرید مردم، بازار خودرو را در وضعیت قرمز قرار داده است.
به نظر میرسد سیاستهای ناکارآمد دولت در صنعت خودرو و همچنین سوءمدیریت در شرکتهای خودروسازی طی سالیان گذشته، بدهی سنگینی را به خودروسازان تحمیل کرده و باعث شده بازار خودرو با وجود کاهش تقاضا قادر به تامین نیاز مشتریان نباشد و مختصر معاملات بازار نیز توسط مصرف کنندگان واقعی انجام میشود.
سعید موتمنی، فعال و کارشناس بازار خودرو با اشاره به وضعیت بحرانی و قرمز بازار خودرو بیان کرد: رکود حاکم بر بازار خودرو این روزها با رشد نرخ ارز شدت گرفته و نه مصرف کننده قدرت خرید دارد و نه تولیدکننده توان تولید پایدار و همان طور که شاهد بودیم بازار خودرو با وجود افزایش نرخ دلار به کانال ۱۰۰ هزار تومان، واکنشی به جهش نرخ ارز نشان نداده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه نبود تقاضا در بازار خودرو، تفاوت قیمت خودروهای داخلی در کارخانه و بازار آزاد را به حداقل رسانده است، ادامه داد: این اختلاف قیمت تقریبا در تمامی محصولات ایران خودرو و سایپا به جز تعداد اندکی از آنها به ۸۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان رسیده و تنها خودروهایی که محدودیت عرضه دارند و از سوی کارخانه فاکتور نمیشوند، با نوسان قیمت مواجه هستند.
این فعال و کارشناس بازار خودرو با تشریح میزان اختلاف قیمت خودروهای داخلی در کارخانه و بازار افزود: به طور مثال در بین محصولات سایپا، قیمت کوییک اس در کارخانه نزدیک به ۴۷۰ میلیون تومان و در بازار ۵۴۰ میلیون تومان رسیده و تنها شاهین پلاس اتومات به دلیل محدودیت عرضه همچنان اختلاف زیادی با نرخ بازار دارد؛ قیمت این خودرو در کارخانه ۹۸۰ میلیون تومان و در بازار یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان است.
موتمنی اضافه کرد: همچنین در محصولات ایران خودرو، رانا پلاس در کارخانه با قیمت ۷۴۵ میلیون تومان و در بازار ۷۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه در کارخانه نزدیک به یک میلیارد تومان و در بازار یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان، تارا در کارخانه ۸۹۰ میلیون تومان و در بازار حدود یک میلیارد تومان و تارا اتومات وی ۴ در کارخانه یک میلیارد و ۱۰۰ و در بازار یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
وی با بیان اینکه این کاهش شکاف قیمتی منجر به حذف تقاضای کاذب در بازار و خروج خودرو از کالای سرمایهای شده است، یادآور شد: متاسفانه سیاستهای ناکارآمد دولت در صنعت خودرو و همچنین سوءمدیریت در شرکتهای خودروسازی طی سالیان گذشته، بدهی سنگینی را به خودروسازان تحمیل کرده و باعث شده بازار خودرو با وجود کاهش تقاضا قادر به تامین نیاز مشتریان نباشد و در حال حاضر مختصر معاملات بازار نیز توسط مصرف کنندگان واقعی انجام میشود.
این فعال و کارشناس بازار خودرو ضمن تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری خودرو اظهار داشت: متاسفانه قیمتهایی که اکنون شورای رقابت برای خودروهای داخلی تعیین میکند، برای خودروساز مقرون به صرفه نیست و این امر تولید خودرو را وارد فاز زیاندهی کرده و توان تولید پایدار را از خودروساز داخلی سلب کرده است.
موتمنی تصریح کرد: این در حالی است که واگذاری قیمت گذاری خودرو به خودروسازان و فروش خودرو بر اساس قیمت تمام شده و از طرفی کاهش تعرفه واردات خودرو و واردات خودروهای اقتصادی با قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار میتواند به تعادل عرضه و تقاضا و تنظیم بازار خودرو کمک کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر خودروهای وارداتی طی دو سال اخیر به کشور وارد نمیشد، اکنون مصرف کننده باید خودروهای داخلی را به دو برابر قیمت فعلی خریداری میکرد، اما در حال حاضر عموم خودروهای داخلی در رنج قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان به فروش میرسند.
این فعال و کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: اگر امروز شاهد کاهش فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار هستیم به این دلیل است که به موازات افت تقاضا در بازار، عرضه خودروهای مونتاژی و وارداتی در بازار افزایش پیدا کرده و قیمت اغلب خودروهای وارداتی و به ویژه محصولات برقی از ابتدای سال تا کنون بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
موتمنی در پایان با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار به میزان عرضه و فاکتور خودرو از سوی شرکتها بستگی دارد، اظهار داشت: در حال حاضر خودروهایی که محدودیت عرضه دارند همچنان دارای فاصله قیمتی با نرخ بازار هستند و قیمت خودروهایی که روزانه فاکتور میشوند، به کمتر از نرخ کارخانه رسیده و یا یک تا دو درصد با قیمت مصوب شرکتها فاصله دارند.
ارسال نظر