
به گزارش کارنا، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قیمت بسیاری از خودروهایی که وارد کشور میشوند با تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات فاصله زیادی دارند.
بهروز محبی نجم آبادی با اشاره به بیش اظهاری برخی شرکتهای واردکننده در اعلام قیمت خودروهای وارداتی بیان کرد: وزارت صمت به عنوان متولی ناظر بر فرآیند واردات خودرو کجای این قضیه است و چرا نظارتی بر عملکرد این شرکتها ندارد؟!
وی با بیان اینکه بعضی از واردکنندگان نیز سابقه خوبی در واردات خودرو ندارند، افزود: برخی شرکتهای واردکننده با واردات محصولات بی کیفیت، مشتریان را با چالش جدی مواجه کردهاند؛ لذا ضمن نظارت سازمانهای نظارتی نظیر سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و شورای رقابت، لازم است دولت و وزارت صمت نیز نگاه ویژهای به فرآیند واردات خودرو داشته باشند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: علاوه بر این، قیمت بسیاری از خودروهایی که وارد کشور میشوند با تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات فاصله زیادی دارند. هر چند که این میزان تعرفه مورد تایید مجلس نیست و به رغم تلاشهای مجلس مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد، این موضوع با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد، اما مجمع تشخیص تا کی میخواهد با مخالفتهای خود به نارضایتی مردم از قیمت خودروهای وارداتی دامن بزند و مردم را تحت فشار این فضای ایجاد شده قرار دهد؟
دبیر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت کاهش پلکانی تعرفه واردات خودرو یادآور شد: کاهش تعرفه واردات خودرو اهرم فشاری بر خودروساز داخلی است تا با ارتقای کیفیت محصولات خود و همکاری با شرکتهای خارجی معتبر، مصرف کننده را از فشار کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی نجات دهد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه خودرو در سراسر دنیا در فضای رقابتی و به صورت اقساطی به فروش میرسد، اما در کشور ما مصرف کننده با تکمیل وجه نیز قادر به دریافت خودرو نیست.
نجم آبادی در ادامه به تعدد شرکتهای تولیدکننده و واردکننده خودرو در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه وزارت صمت در صدور مجوز برای واردکنندگان خودرو سیاستی مشابه اعطای مجوز به شرکتهای خودروساز را در پیش گرفته و به افزایش شکایتها در این بخش دامن زده است.
وی افزود: این در حالی است که در کشورهای تولیدکننده خودرو دنیا نهایتا پنج شرکت خودروساز مجوز فعالیت دارند؛ از این رو وزارت صمت به جای صدور مجوزهای متعدد برای شرکتهای تولیدکننده و واردکننده خودرو باید با ادغام تعدادی از این شرکتها زمینه واردات خودروهای شناسنامه دار به کشور و تسریع فرآیند پاسخگویی به مطالبات مصرف کنندگان را فراهم کند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعدد شرکتهای خودروساز و واردکننده خودرو، راستی آزمایی و نظارت بر عملکرد این شرکتها از سوی وزارت صمت را با چالش مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: کمااینکه در حال حاضر شاهد خلف وعده بسیاری از این شرکتها در تحویل خودرو به مشتریان هستیم.
ارسال نظر