۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۱
با تولید خودرو هیبریدی محقق می‌شود؛

تنوع ناوگان خودرویی کشور و حق انتخاب بیشتر برای مصرف کنندگان

تنوع ناوگان خودرویی کشور و حق انتخاب بیشتر برای مصرف کنندگان
خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین علاوه بر مزایای فنی، اقتصادی و زیست محیطی به تنوع ناوگان خودرویی کشور و حق انتخاب بیشتر برای مصرف کنندگان کمک شایانی خواهد کرد.
کد خبر: ۱۷۱۰۵

به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ساخت داخل خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین را گامی مهم در راستای توسعه و پیشرفت صنعت خودروسازی کشور دانست و بیان کرد: خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین علاوه بر مزایای فنی، اقتصادی و زیست محیطی به تنوع ناوگان خودرویی کشور و حق انتخاب بیشتر برای مصرف کنندگان کمک شایانی خواهد کرد.

جواد مرزبان راد با اشاره به  حرکت خودروسازان داخلی به سمت تولید خودرو‌های هیبریدی عنوان کرد: حرکت خودروسازان به سمت توسعه محصول به خصوص تولید خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین از این جهت که زمینه داخلی سازی تکنولوژی خودرو‌های سبز در کشور را فراهم می‌کند، بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این مطلب که بسترسازی لازم برای ارائه خدمات پس از فروش یکی از نکات بسیار مهم در تولید و عرضه خودرو به خصوص خودرو‌های با تکنولوژی جدید است و عدم ایجاد زیرساخت‌ها ارائه خدمات به این خودرو‌ها را با چالش جدی مواجه خواهد کرد، افزود: از این رو ساخت داخل خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین و پشتیبانی خدمات توسط خودروسازان داخلی قطعا تامین قطعات و ارائه خدمات به این خودرو‌ها را تسهیل خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا یادآور شد: از آنجایی که ساخت داخل خودرو‌های هیبریدی می‌تواند دغدغه تامین قطعه و خدمات پس از فروش را برای مصرف کننده داخلی کاهش دهد، لازم است خودروسازان برای ارائه خدمات بهتر در کنار داخلی سازی قطعات مکانیکی و غیر الکترونیکی نسبت به داخلی سازی قطعات الکترونیکی این خودرو‌ها که معمولا از طریق واردات تامین می‌شود، اقدام کنند.

مرزبان راد تاکید کرد: نظارت وزارت صمت و سازمان‌های نظارتی بر ساز و کار خدمات پس از فروش خودرو‌های هیبریدی و ساماندهی آن نیز نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش این خودرو‌ها خواهد داشت.

وی به‌روزرسانی نرم‌افزاری و ایجاد نمایندگی‌های مجهز و آموزش‌دیده را از دیگر الزامات تولید و عرضه خودرو‌های برقی و هیبریدی عنوان و بیان کرد: این مهم با توجه به تکنولوژی متفاوت و وابستگی خودرو‌های برقی و هیبریدی به سیستم‌های الکترونیکی و دستگاه‌های کامپیوتری باید در دستور کار شرکت‌های خودروسازی قرار بگیرد، در غیر این صورت تعمیر و نگهداری این خودرو‌ها در بلند مدت به چالش جدی برای مصرف کنندگان تبدیل خواهد شد. هر چند که این چالش در خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین به دلیل استفاده از تکنولوژی ساده‌تر و باتری‌های کوچک‌تر در مقایسه با خودرو‌های برقی و هیبریدی پلاگین کمتر خواهد بود.

وی عدم تامین نیاز به شارژ برق را از دیگر مزایای خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین برشمرد و تصریح کرد: خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین برخلاف خودرو‌های برقی، نیازی به زیرساخت‌های شارژ گسترده ندارند. این مزیت به‌ویژه در ایران که زیرساخت‌های شارژ محدود است، بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: از سوی دیگر، استفاده از برق خانگی برای شارژ خودرو‌های برقی که معمولا بین ده تا دوازده ساعت به طول می‌انجامد منجر به افزایش هزینه برق برای مالک خودرو شده و، چون برق جزء مشاعات ساختمان است، اعتراض دیگر ساکنین را به همراه خواهد داشت.

مرزبان راد با اشاره به قیمت مناسب و هزینه پایین مالکیت خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین در مقایسه با خودرو‌های برقی خاطرنشان کرد: خودرو‌های برقی به دلیل بهره مندی از باتری‌های بزرگ، مصرف برق بالا نیاز به زیرساخت شارژ و تعویض باتری از هزینه تعمیر و نگه داری بالایی برخوردار هستند. از این رو خودرو‌های برقی اغلب توسط افراد متمول و مدیرعامل شرکت‌های بزرگ خریداری می‌شوند و مردم عادی به دلیل هزینه بالای این خودرو‌ها معمولا تمایلی به خرید خودرو‌های برقی ندارند.

وی اضافه کرد: اگرچه شرکت‌های تولیدکننده خودرو‌های برقی بر این باورند که عمر باتری خودرو‌های برقی ۱۰ سال است، اما واقعیت این است که باتری این خودرو‌ها پس از گذشت پنج سال فرسوده شده و پیمایش خودرو در مسافت‌های طولانی را با چالش مواجه می‌کند. از این رو خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین به دلیل استفاده از دو موتور الکتریکی و بنزینی، عدم نیاز به تعمیرات پیچیده، تعویض باتری و زیرساخت شارژ و همچنین کاهش مصرف سوخت از مزیت اقتصادی بیشتری برای طبقه متوسط جامعه برخوردار هستند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به پیمایش بالای خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین تاکید کرد: خودرو‌های هیبریدی به دلیل عملکرد خاص و بهره مندی  از دو موتور بنزینی و برقی قابلیت پیمایش تا ۱۰۰۰ کیلومتر را دارند، در حالی که حداکثر پیمایش خودرو‌های برقی پس از شارژ ۵۰۰ کیلومتر است.

مرزبان راد در ادامه به مزایای زیست محیطی خودرو‌های هیبریدی اشره کرد و اظهار داشت: از آنجایی که خودرو‌های هیبریدی به واسطه مصرف سوخت کمتر دارای آلایندگی کمتری نسبت به خودرو‌های بنزینی و دیزلی هستند، نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا به خصوص در کلان شهر‌هایی مانند تهران خواهد داشت. هر چند که برخی مقالات علمی عنوان می‌کنند خودرو‌های برقی و هیبریدی به دلیل استفاده از سوخت فسیلی برای تولید برق کاهش عمده‌ای در آلایندگی‌های زیست محیطی ندارند، اما با این وجود نمی‌توان مزایای زیست محیطی خودرو‌های هیبریدی را انکار کرد.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: در مجموع می‌توان گفت حرکت خودروسازان داخلی به سمت تولید و عرضه خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین علاوه بر مزایای فنی، اقتصادی و زیست محیطی به تنوع ناوگان خودرویی کشور و حق انتخاب بیشتر برای مصرف کنندگان کمک شایانی خواهد کرد.

ارسال نظر