۰۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۴
اختصاصی

اسقاط خودرو‌های فرسوده؛ شرط لازم برای اثرگذاری تولید خودرو‌های هیبریدی

اسقاط خودرو‌های فرسوده؛ شرط لازم برای اثرگذاری تولید خودرو‌های هیبریدی
امروزه با مصرف روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، موضوع جایگزینی خودرو‌های بنزینی با خودرو‌های هیبریدی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و طی سال‌های اخیر نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش آلایندگی شهری مطرح شده است.
کد خبر: ۱۶۴۷۱

به گزارش کارنا، امروزه با مصرف روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، موضوع جایگزینی خودرو‌های بنزینی با خودرو‌های هیبریدی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و طی سال‌های اخیر نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش آلایندگی شهری مطرح شده است.

ورود گسترده خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین به شرط ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند ظرف چند سال آینده نقش کلیدی در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران ایفا کند. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد مصرف سوخت خودرو‌های هیبریدی غیرپلاگین ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از نمونه‌های بنزینی است. در نتیجه با جایگزینی تنها ۱۰ درصد از ناوگان موجود با خودرو‌های هیبریدی می‌توان سالانه ۵ میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی کرد.

از آن جایی که در حال حاضر حدود ۳۵ میلیون خودرو و موتورسیکلت بنزین سوز در کشور تردد می‌کنند، باید به این نکته توجه داشت که عرضه تعداد محدودی خودرو‌های هیبریدی نمی‌تواند به سرعت موجب کاهش مصرف سوخت در کشور شود و تحقق این امر مستلزم اتخاذ سیاست‌های کلان، حمایت‌های دولتی و اسقاط گسترده خودرو‌های فرسوده و پرمصرف در کشور است.

عادل نجف زاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جایگزینی خودرو‌های هیبریدی با بنزینی یک تجربه جهانی است و در کشور ما با توجه به وضعیت فعلی مصرف سوخت در کشور که هزینه هنگفتی را به دولت تحمیل کرده، تولید خودرو‌های هیبریدی در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم نقش به سزایی در بهینه سازی مصرف سوخت در کشور خواهد داشت.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا تاکید کرد: بدون شک حرکت به سمت هیبریدی سازی خودرو‌ها و حمایت از این سیاست در راستای کاهش مصرف سوخت و پایدارسازی شرایط محیط زیست در کشور از مهم‌ترین راهبرد‌هایی است که باید به سرعت در دستور کار دولت قرار بگیرد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی اثربخشی تولید خودرو‌های هیبریدی را مستلزم توقف تولید خودرو‌های پرمصرف و اسقاط خودرو‌های فرسوده دانست و بیان کرد: از این رو دولت باید طی بازه زمانی مشخص خودروسازان را ملزم به توقف تولید خودرو‌های پرمصرف و جایگزینی تولیدات خود با خودرو‌های هیبریدی و کم مصرف کرده و از طرفی با ارائه مشوق‌های لازم زمینه اسقاط خودرو‌های فرسوده در کشور را فراهم کند.

نجف زاده در ادامه تصریح کرد: با این اقدام خودرو‌های بنزینی که به سبب مصرف سوخت بالا به افزایش آلودگی هوا در کلان شهر‌ها دامن زده‌اند از چرخه تولید خارج شده و مردم از مزایای خودرو‌های کم مصرف و پربازده بهره‌مند خواهند شد.

وی همچنین بر لزوم حمایت دولت و مجلس از تولید خودرو‌های هیبریدی در کشور تاکید کرد و اذعان داشت: قانون گذار در قانون برنامه هفتم توسعه با پیش بینی اصلاح ساختار تولید خودرو در کشور، خودروسازان را ترغیب به تولید خودرو‌های کم مصرف و هیبریدی کرده است. از این رو دولت و مجلس با حمایت‌های لازم از خودروسازان می‌توانند ساختار تولید خودرو در کشور را به سمت خودرو‌های هیبریدی و کم مصرف پیش ببرند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش بینی واردات خودرو‌های هیبریدی در آیین نامه اجرایی واردات خودر در سال جاری خاطرنشان کرد: واردات خودرو‌های هیبریدی باید به عنوان یکی از اهرم‌های تعدیل بازار به ویژه تعدیل سوخت در کشور در دستور کار قرار بگیرد و به موازات ترغیب خودروسازان داخلی و مونتاژکاران به تولید خودرو‌های هیبریدی می‌توان با تسهیل فرآیند تامین ارز نسبت به اجرای همزمان هر دو استراتژی، مسیر هیبریدی شدن و کاهش سوخت در کشور را تسهیل کرد.

ارسال نظر