به گزارش کارنا، امروزه در صنعت خودرویی کشورمان، تمام چینی سواران وافرادیکه سروکارشان به نحوی با خودروهای چینی است، به خوبی واقف هستند که نگهداری اصولی ازخودرو وقطعاتش، یکی از بزرگترین دغدغههای ذهنی آنهاست وتعویض یا تعمیرقطعات، سهم بزرگی از نگرانی آنها را دربرمیگیرد. در این میان خودروهای تولیدی دو کمپانی MVM و KMC به خاطرکیفیت مناسب مونتاژ، طراحیهای به روز و قیمتهای مقرون به صرفه، توانستهاند طرفداران زیادی را در بازار ایران کسب کنند.
بهترین زمان تعویض قطعات یدکی در خودروهای MVM و KMC
امروزه در صنعت خودرویی کشورمان، تمام چینی سواران وافرادیکه سروکارشان به نحوی با خودروهای چینی است، به خوبی واقف هستند که نگهداری اصولی ازخودرو وقطعاتش، یکی از بزرگترین دغدغههای ذهنی آنهاست وتعویض یا تعمیرقطعات، سهم بزرگی از نگرانی آنها را دربرمیگیرد. در این میان خودروهای تولیدی دو کمپانی MVM و KMC به خاطرکیفیت مناسب مونتاژ، طراحیهای به روز و قیمتهای مقرون به صرفه، توانستهاند طرفداران زیادی را در بازار ایران کسب کنند.
ما اینجا سعی کردیم به زبان ساده و کاربردی، بگیم چه زمانی برای تعویض لوازم یدکی ماشینهای چینی و بعضی از قطعات مصرفی و مهم ماشینها مناسبه تا عمر ماشین بیشتر بشود.
زمان بندی تقریبی حیاتیترین قطعات مصرفی دراین خودروها:
در ادامه قصد داریم دراین بخش به تفکیک، مناسبترین زمان را برای تعویض قطعات مصرفی و فنی این خودروها به همراه نکاتی کاربردی درموردشان اشاره کنیم:
نام محصول طول عمر مفید (برحسب کیلومتر)
لنت ترمز جلو ۲۵-۴۵ هزار
روغن موتور ۵ هزار
فیلتر هوا ۱۰ هزار
تسمه دینام ۴۰ هزار
شمعها ۲۵-۳۰ هزار
تسمه تایم ۶۰ هزار
کمک فنرها ۶۰ هزار
سنسور اکسیژن ۱۵۰ هزار
کاتالیزور ۶۰ هزار
لاستیکها ۴۰ هزار
نکات برجسته دربارهی قطعات مصرفی:
- درهنگام تعویض روغن موتور، حتما نسبت به تعویض فیلترروغن نیز اقدام نمایید.
- سنسور اکسیژن معمولاً تا حدود ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر عمر مفید داره، اما در صورت بررسی و تأیید سلامت توسط کارشناس متخصص، میتونه همچنان بدون نیاز به تعویض به کار خودش ادامه بده.
- درمورد کمک فنرها باید خاطرنشان کرد که در صورت رانندگی در جادههای پر از دست انداز و ناهموار و رانندگی ناسالم، بهتراست هر ۳۰ هزار کیلومتر یکبار توسط تکنسین جلوبندی ساز بازدید و بررسی شود.
موارد ضروری درمورد سیستم ترمز:
یکی از معمولترین نشانههای تمام شدن لنت ترمز، شنیدن صدای سوت است که به گوش رانندگان آشناست. اما اگر بخواهیم بطور کارشناسی شدهتر به این موضوع بپردازیم، میتوان به هشدارهای زیر اشاره کرد:
الف) کاهش حجم لنت که باید بصورت چشمی بازدید شود.
ب) کاهش کیفیت ترمزگیری در سرعت بالا که توسط راننده احساس میشود.
ج) سوختگی سطح تماس دیسک با لنت که خرابی دیسک را اعلام میکند.
د) ایجاد خطوطی با عمق ۰.۵ میلیمتر در طول سطح دیسک که بصورت چشمی مشاهده میشود.
ه) مشاهدهی لبههایی با عمق بیشتراز ۰.۱ میلیمتر در محیط بیرونی دیسک که نشانگر سایش سطح دیسک است و عامل مهمی در کاهش کیفیت ترمزگیری به شمار میرود.
نکات بسیار مهم برای افزایش عمر مفید قطعات گیربکسهای CVT و AT:
جهت بهبود کیفیت تعویض دنده در گیربکسهای CVT وافزایش عمر مفیدشان توصیه میشود در هنگام رانندگی با سرعت فراتر از ۱۱۰ کیلومتر و نیز در سربالاییها و گردنهها، راننده از تایپ رانندگی تیپ ترونیک یا همان دستی استفاده کند و مهمترین نکته دراین مورد این است که روغن گیربکس را هر ۳۰ هزار کیلومتر حتما تعویض نمایند.
ضمناً شرکت سازندهی این گیربکسها تأکید اکید کرده است که در صورت گیر کردن خودرو در شرایط جوی نامساعد از قبیل گل یا برف، راننده برای خارج کردن خودرو حتماً از یدککش یا امداد خودرو کمک بگیرد.
در گیربکسهای AT نیز در توقفهای بیش از سه دقیقه بهتراست دنده در حالت N قرار گیرد ولی در زمانهای پایین تراز آن به هیچ وجه توصیه نمیشود که سلکتور دنده تغییرحالت دهد و جهت توقف خودرو، فقط باید به پدال ترمز اکتفا گردد.
علائم خرابی قطعات کلیدی در جلوبندی:
۱) بوش طبق: ایجاد صدای تق تق در دست اندازها، سایش نامتقارن لاستیکها
۲) کمک فنر: نشتی روغن از کمک فنرها، کاهش کنترل خودرو در پیچها و تکانهای غیرعادی خودرو
۳) سیبک طبق: لقی در فرمان خودرو، صدای تقه در هنگام چرخش فرمان
۴) سیبک فرمان: بازی زیاد در فرمان، کشیدگی خودرو به یک طرف
بررسی استانداردهای سرویس دورهای
انجام سرویس دورهای و منظم خودرو از جمله تعویض روغن در بازهی مسافتی ۵ هزار کیلومتر و تعویض ضدیخ همراه با ترموستات آب سالانه و یا زیر ۴۰ هزار کیلومتر، باعث سالم ماندن قسمت موتوری خودرو میشود و درکنار آن بهتراست درهر نوبت مراجعه به تکنسین سرویس روغن، کارهای بازدید از رادیاتور آب، شلنگهای انتقال آب و نشتی روغن حتما کنترل گردد.
با توجه به وضعیت جادههای شهری موجود در کشورمان توصیه میشود که هر ۱۰ هزار کیلومتر یکبار، سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو از جمله سیبک طبق، سیبک فرمان، بوش طبق و... توسط کارشناس جلوبندی ساز یا میزان فرمان بررسی شده وعلائمی، چون سایش لاستیک خودرو، کشش فرمان و نشتی روغن کمک فنرها چک شوند و درصورت بروز عیب یا روغن ریزی، نسبت به تعویض قطعهی معیوب اقدام شود وعلاوه برموارد فوق، سیستم عقب بندی و لنتها و بلبرینگ چرخها نیز توسط همان کارشناس مورد ارزیابی وتست قرار گیرد.
نتیجه گیری:
در نهایت میتوان گفت رانندگان این خودروها با در نظرگرفتن چند نکتهی ساده از جمله چک کردن نشانگرهای روی صفحهی داشبورد، مطالعهی دقیق دفترچه راهنمای خودرو ومهمترازهمه توجه به صداهای غیرمعمول، نشتیها و سایشها از وقوع مشکلات جدیتر و هزینههای سرسام آور پیشگیری کنند، البته نوع رانندگی افراد و سلامت جادهها و معابر شهری را نیز میتوان دراین مساله دخیل دانست و توصیه میشود که با چکاپ منظم و آگاهی از موعد سررسید سرویسهای ادواری و مشاوره گرفتن از کارشناسان و متخصصان نمایندگیهای مجاز، از خودرویتان به نحو احسن مراقبت کرده و با خیالی آسوده، لذت رانندگی را دو چندان نمایید.
منبع:ایران جیب
ارسال نظر