به گزارش کارنا، بحران کمبود این بار به بازار لوازم یدکی خودرو رسیده است؛ بازاری که فعالان آن از ماهها پیش هشدار داده بودند که در صورت تداوم مشکلات تخصیص ارز و عدم ترخیص مواد اولیه، کمبود در بازار لوازم یدکی قطعی خواهد بود.
از آنجایی که بررسیهای میدانی از شدت گرفتن کمبود قطعات در بازار لوازم یدکی خودرو حکایت دارد، درباره علل اصلی این پدیده با بابک کریمخان، رئیس کمیته لوازم یدکی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
کریمخان فرآیند طولانی تخصیص ارز و ترخیص مواد اولیه را از دلایل اصلی کاهش عرضه در بازار لوازم یدکی خودرو عنوان و بیان کرد: بسیاری از تولید کنندگان قطعات به دلیل عدم تخصیص ارز قادر به ترخیص مواد اولیه از گمرکات نیستند و این موضوع فرآیند تولید و عرضه قطعات یدکی را کند کرده است.
وی با بیان اینکه فرآیند تخصیص ارز به بیش از هفت ماه رسیده است، افزود: بی ثباتی در سیاستهای ارزی و بلاتکلیفی سازندگان قطعات برای دریافت ارز باعث شده بسیاری از واحدهای قطعه سازی محتاطانه و دست به عصا به سمت تولید قطعات یدکی حرکت کنند.
رئیس کمیته لوازم یدکی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: دلیل دیگر اینکه قطعه سازان در دریافت مطالبات خود از خودروسازان به خصوص شرکتهای سایپا، مگاموتور و سازه گستر با مشکلاتی مواجه هستند، چراکه این شرکتها به دلیل عدم ایفای تعهدات و پاس نکردن چکهای خرید دین خود زنجیره تامین را در تامین نقدینگی با چالشهای جدی مواجه کردهاند.
کریمخان یادآور شد: مسأله بعدی اینکه قطعه سازانی که هم قطعات مورد نیاز خطوط تولید و هم بازار افترمارکت را تامین میکنند به واسطه عدم تامین مواد اولیه و افت تولید و به منظور جلوگیری از توقف تولید خودروسازان اولویت خود را تامین قطعات برای خطوط تولید قرار داده و به همین دلیل بازار لوازم یدکی با کمبود مواجه است.
وی وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرکات را مقصر اصلی کمبود در بازار لوازم یدکی خودرو دانست و تصریح کرد: وقتی تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی دچار چالش است و واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز نیز ممنوع است و وزارت صمت نیز راهی بر سر راه تولیدکنندگان برای دریافت ارز نگذاشته طبیعی است که عرضه قطعات به بازار با مشکل رو به رو شود.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور ادامه داد: از سوی دیگر، گمرکات کشور با مجموعه قوانین سختگیرانه و بدبینی نسبت مشتریان خود به فرآیند طولانی ترخیص کالا دامن زدهاند، به طوری که در گمرکات ایران کالاها به دلایل مختلف دپو شده و تولیدکنندگان و واردکنندگان به دلیل عدم تخلیه کانتینرها و پرداخت هزینههای انبارداری متحمل جریمههای سنگین میشوند.
کریمخان اضافه کرد: این در حالی است که در سایر کشورها، ترخیص کالا از گمرکات تا این حد زمان بر نیست و بعضا ترخیص برخی کالاها یک ساعت به طول میانجامد، زیرا در این کشورها سوابق تولیدکنندگان و واردکنندگان و اعتماد گمرک به مشتریان خود مبنای ترخیص کالاها از گمرک قرار میگیرد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور در پایان اظهار داشت: اگر امروز بازار لوازم یدکی با کمبود رو به رو شده به این دلیل است که ساز و کار واردات در کشور منظم و قابل برنامهریزی نیست و گمرکات نیز تسهیلاتی برای تولید کنندگان قائل نیستند، در حالی که این نحوه برخورد با تولید کنندگان با سابقه معنایی ندارد.
ارسال نظر