۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
اختصاصی
افت تیراژ تولید قطعات به سبب ورود خودرو‌های چینی به بازار ایران
ورود خودرو‌های چینی به صورت CKD و CBU به بازار ایران، موجب افت تولید در صنعت قطعه سازی شده است.
کد خبر: ۲۴۹۳

به گزارش کارنا، یک فعال صنعت قطعه سازی اظهار داشت: ورود خودرو‌های چینی به صورت CKD و CBU به بازار ایران، امکان تولید قطعات در تیراژ بالا را از قطعه سازان سلب کرده و موجب افت تولید در صنعت قطعه سازی شده است.

محسن رزمخواه با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت قطعه سازی عنوان کرد: عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان از سوی شرکت‌های خودروسازی و در کنار آن عدم همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات، قطعه سازان را برای تامین نقدینگی با چالش جدی مواجه کرده است. 

وی ادامه داد: بلاتکلیفی صنعت خودرو به لحاظ مالکیت و برنامه تولید، کاهش تولید، عدم همکاری‌های بین المللی، تحریم ها، نبود استراتژی توسعه صنعتی از دیگر مشکلات صنعت قطعه سازی در سال‌های اخیر است که نه تنها گامی در جهت رفع آن‌ها برداشته نشده بلکه هر روز معضلات جدیدی به صنایع قطعه سازی و خودروسازی اضافه می‌شود. 

این فعال صنعت قطعه سازی در گفتگو با خبرنگار کارنا با صراحت بیان کرد: از سوی دیگر ورود خودرو‌های چینی به صورت CKD و CBU به بازار ایران، امکان تولید قطعات در تیراژ بالا را از قطعه سازان سلب کرده و موجب افت تولید در صنعت قطعه سازی شده است.

رزمخواه بهترین راهکار برای نجات صنایع قطعه سازی و خودروسازی از وضعیت فعلی را خصوصی سازی صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: مداخله دولت در خودروسازی این صنعت را در وضعیتی بلاتکلیف قرار داده است در حالی که با واگذاری این صنعت به بخش خصوصی بسیاری از معضلات فعلی در این صنعت رفع خواهد شد. 

این فعال صنعت قطعه سازی همچنین بر تدوین استراتژی توسعه صنعتی و افزایش ارتباطات بین المللی در صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: خودروسازان داخلی بدون تعامل با دنیا قادر به توسعه و تحول در کیفیت محصولات خود نخواهند بود؛ لذا نخستین گام برای ایجاد تحول در خودروسازی، خصوصی سازی این صنعت و در ادامه ایجاد روابط بین المللی سازنده با خودروسازان جهانی است.

ارسال نظر