۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
اختصاصی
مونتاژکاران قطعات خودروهای چینی را در بازار سیاه می فروشند
یک تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی اظهار داشت: عدم تخصیص ارز به تجار و یا طولانی شدن زمان تخصیص، فرآیند واردات قطعات به کشور را کند کرده و بعضا تا یک سال نیز به طول می انجامد.
کد خبر: ۱۱۱۰

به گزارش کارنا، نوید حبیبی در این خصوص که چرا کمبود قطعات یدکی خودرو در بازار بیشتر در خودروهای چینی نمود پیدا کرده است، عنوان کرد: خودروهای داخلی مدتها است در داخل تولید می شوند و بخش قابل توجهی از قطعات یدکی آنها توسط تولید کنندگان داخل تامین می شود. در نتیجه مصرف کننده چون انتخاب دیگری پیش رو ندارد ناچار به خرید لوازم یدکی تولید داخل است اما تامین قطعات خودروهای چینی منوط به واردات است و تیراژ پایین این خودروها موجب شده سازندگان قطعات یدکی در داخل به این حوزه ورود پیدا نکنند.

وی طولانی شدن فرآیند واردات را مهم ترین عامل کمبود لوازم یدکی خودروهای مونتاژی عنوان و بیان کرد:  دولت با ایجاد شرایطی چون سقف و سابقه واردات برای تجار، ورود قطعات یدکی به کشور را دشوار کرده است. از طرفی عدم تخصیص ارز به تجار و یا طولانی شدن زمان تخصیص، فرآیند واردات قطعات به کشور را کند کرده و بعضا تا یک سال نیز به طول می انجامد در حالی که این فرآیند در گذشته ظرف مدت 45 روز تا دو ماه انجام می شد.

این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه تولیدکنندگان با خطوط تولید در الویت برای واردات قطعات خودروهای مونتاژی قرار دارند، یادآور شد: بخشی از کمبود قطعات خودروهای مونتاژی به دلیل عدم ایفای تعهد خودروسازان مونتاژکار است که در الویت واردات قطعات قرار دارند و دولت این مجوز را به آنها داده تا نسبت به تامین قطعات خودروهای مونتاژی اقدام کنند.

حبیبی در ادامه تصریح کرد: اگر مونتاژکاران اقدام به واردات قطعات خودروهای چینی کرده اند قاعدتا این قطعات به جای عرضه با نرخ مصوب در شبکه نمایندگی های فروش در بازار سیاه و غیررسمی که دارای حاشیه سود بیشتری است به فروش می رسد.

وی تاکید کرد: اگر کالای موردنیاز در بازار توسط تجار تامین شود قطعا انگیزه ایجاد بازار سیاه نیز از بین رفته و دود آن به چشم مصرف کننده نهایی نخواهد رفت.

این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی در پایان با اشاره به اینکه وضعیت کنونی بازار لوازم یدکی از ۶ ماه پیش قابل پیش بینی بود، اظهار داشت: متاسفانه علیرغم اینکه از ۶ ماه قبل نسبت به کمبود لوازم یدکی در بازار هشدار دادیم، اما مسئولین گوش شنوایی ندارند و در نتیجه امروز حتی برای تامین قطعات حساس خودرو‌های داخلی که در داخل تولید نمی‌شوند، دچار مشکل هستیم.

ارسال نظر