به گزارش کارنا، قصه به ثمر رسیدن برجام در سال ۱۳۹۴ دیگر واردات را به اوج رسانده بود. قبل از آن هم میزان واردات خودرو رقم جالبی داشت. در سال ۱۳۹۳ فقط ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد. دوره طلاییای که شاید باید گفت دوباره ورود خودروهای خارجی را به این شکل به خواب ببینیم.
حالا احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در اولین برنامه دولت در سال جدید در پاسخ به پرسشی درباره تعیین سقف سهمیه ارز واردات خودرو در سال جدید، یادآور شد: تاکنون ۱۱ هزار و ۲۳۷ خودرو وارد و نیمی از آن تحویل شده است. ۲۰ هزار خودرو دیگر در مرحله انتقال به کشور یا ورود به گمرگات است که در روزهای آتی فرآیند خود را طی میکند. در سال جاری نیز باتوجه به سقف ثبت سفارش ۱۴۰۳ که بین بانک مرکزی و وزارت صمت توافق میشود، سهم خودرو برای ارز هم مشخص و اعلام خواهد شد. یعنی در مجموع شاهد ورود ۳۱ هزار و ۲۳۷ دستگاه خودروی خارجی خواهیم بود. ولی نکته اینجاست که کسی این خودروهای وارداتی را در سطح شهر مشاهده نمیکند؛ یعنی به قدری عرضه کم است که اصلا به چشم نمیآید. مورد بعدی هم قیمتهای نجومی این ماشینها است.
قیمتهای فوق ِ عجیبِ وارداتیها
سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران به ماجرای قیمتهای نجومی خودروهای وارداتی پرداخته است. رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه وعدههای وزارت صمت در مورد میزان تولید خودروهای داخلی و واردات خودرو اجرایی نشد، گفت: برخی خودروهای وارداتی ۲۲ هزار دلاری با قیمت ۸۲ هزار دلاری به دست مشتری میرسد و در خودروهای داخلی نیز شاهد اختلاف قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی میان قیمت خودروهای کارخانهای و بازار هستیم.
در گزارش روز گذشته به این موضوع اشاره کردیم که یک خودروی وارداتی چینی که در دور جدید واردات به کشور آمده، حدود ۵ میلیارد تومان در بازار آزاد قیمت دارد. اگر متقاضی بخواهد صبر کند که در سامانه ماشین را بخرد هنوز افرادی که دور اول ثبتنام کردهاند همچنان خودروی خود را تحویل نگرفتهاند. حالا فکرش را بکنید وسط این وعدههای شیرین که این میزان خودرو وارد شده است، همچنان دعوا برسر تخصیص ارز وجود دارد. واردکننده میگوید اصلا ارز نه آزاد و نه دولتی برای واردات به ما تخصیص ندهید اما قیمتگذاری دستوری را حذف کنید.
از آن سمت ماجرا، مردم میگویند همین قیمتگذاری برای وارداتیها هم نباشد و هرکسی بخواهد خودش تعیین قیمت کند همین چند خودرو خارجی هم اصلا به دست ما نخواهد رسید و قیمتها سر به فلک میکشد.
بماند که داوود منظور هم در این میان از سوی سازمان برنامه و بودجه بدون وقفه میگوید ارز نباید به واردات خودرو تخصیص داد، میتوانیم سالی یک و نیم میلیون دستگاه تولید داخل داشته باشیم! فکرش را بکنید قبل از عید، هیوندای کرتا در نمایندگی دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد اما در بازار آزاد ۴ میلیارد تومان قیمت خورد. فیات ۵۰۰ در نمایندگی دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و در بازار آزاد ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. حالا که قیمت دلار هم بالاتر رفته است، دیگر جلوی این بازار را نمیتوان گرفت. در نهایت واردات خودروی خارجی در سامانه و گمرک قشنگ است اما ما چیزی در خیابانها به نام خودرو وارداتی صفر خارجی ندیدیم.
منبع: ۷ صبح
ارسال نظر