بازار خودرو که تحت تاثیر اخبار سیاسی و نوسانات نرخ ارز قرار داشت، با انتشار اخباری در ارتباط با تغییر قیمت کارخانهای محصولات دو خودروساز بزرگ کشور سرگیجه گرفت.
بازار خودرو بعد از پایان تعطیلات نوروز، کار خود را انتشار اخبار سیاسی آغاز کرد. طبق معمول بازار خودرو نیم نگاهی به بازار ارز داشت تا متناسب با اثرگذاری اخبار سیاسی روی نرخ ارز، قیمتهای خود را تعیین کند.
بعد از فروکش کردن اخبار سیاسی و آرام شدن بازار ارز، بازار خودرو هم به تدریج در حال اقناع شدن بود تا قیمتهای خود را متناسب با شرایط جدید اصلاح کند، اما موج اخبار تازه این بازار را مردد کرد.
احمد نعمت دبیر انجمن خودروسازان از وزیر صمت نسبت به عدم ابلاغ قیمتهای جدید خودروسازان انتقاد کرده و گفته بود «حالا که پای شورای رقابت در میان نیست، چرا سیاست گذار خودرویی نسبت به تعیین قیمتهای جدید برای شرکتهای خودروسازان اقدام نمیکند؟»
البته این گلایه، با بی تفاوتی وزارت صمت مواجه شد و این وزارتخانه از داشتن واکنش نسبت به آن طفره رفت. اما اخبار منتشر شده نشان میداد در تعطیلات نوروز همزمان با انتشار اطلاعات شرکتهای خودروساز در سایت کدال سازمان بورس مربوط به آخرین ماه از سال گذشته، کارشناسان سازمان حمایت نسبت به بررسی اطلاعات منتشر شده و تعیین قیمتهای جدید متناسب با صورتهای مال خودروسازان اقدام کرده اند.
انتشار خبر حضور وزیر صمت در جلسه ۲۱ فروردین سال جاری شورای رقابت در ارتباط با خودرو نیز بر وجود اخبار جدید درباره قیمت کارخانهای خودرو دامن زد هر چند جلسه شورای رقابت به دلیل نامشخص لغو شد. اما همین رفت و برگشت نشان میداد که قرار است اتفاقاتی برای قیمت کارخانهای خودرو بیفتد.
برخی از تحلیل گران لغو طرح فروش خودروسازی سایپا را نیز در همین ارتباط تحلیل کردند. نارنجیهای جاده مخصوص قصد داشتند به مناسب عید فطر طرح فروش و پیش فروش را برای برخی محصولات خود برگزار کنند، اما این طرحها در روز برگزاری به دلیل نامشخص لغو شد؛ بنابراین اخبار تایید نشده از سوی سیاست گذار خودرویی نشان میداد قیمتهای جدید مشخص شده، اما وزیر صمت نسبت از انتشار آنها خودداری میکند.
واکنش طرف عرضه و تقاضا در بازار به این اخبار متفاوت بود. فروشندگان این گونه تحلیل میکردند که قرار ات قیمت کارخانهای خودرو به میزان قابل ملاحظهای افزایش پیدا کند بنابراین قیمت خودروهای در اختیار خود را تا حد امکان لالا بردند. اما خریداران با این تحلیل که چنانچه خودروسازان قیمتهای جدید را دریافت کنند نسبت به برگزاری طرح فروش اقدام میکنند از بازار خارج شدند تا خود را مهیای طرح فروش کارخانهای احتمالی کنند؛ بنابراین آنچه به عنوان قیمت بازاری خودرو از سوی فروشندگان اعلام میشود قیمت کاغذی است. قیمتی که فروشندگان اعلام میکنند، اما خریداران حاضر نیستند با آن قیمتها خرید کنند.
باید منتظر ماند و دید بازار خودرو بعد از تعطیلات عید فطر چه سمت و سوی پیدا میکند؟
منبع:اندیشه معاصر
ارسال نظر