۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
فراز و فرود فروش خودروسازان بزرگ
فروش محصولات خودروسازان بزرگ کشور در سال ۱۴۰۲ به نزدیکی‌های ۸۸۵‌هزار دستگاه رسید، در حالی که تولید آن‌ها بالای یک میلیون دستگاه بود. بنابر آماری که در سایت کدال بورس منتشر شده، دو خودروساز بزرگ کشور -ایران‌خودرو و سایپا- انواع محصولات سواری و البته وانت را در سال گذشته به فروش رسانده‌اند که در این بین، ایران‌خودرو به دلیل تولید بالاتر، فروش بیشتری نیز داشته است.
کد خبر: ۲۹۸۲

به گزارش کارنا،  بررسی ماه به ماه گزارش‌های ارسالی خودروسازان به بورس، حکایت از نوسان فروش ماهانه در سال گذشته دارد. بر این اساس، کمترین میزان فروش ماهانه خودروسازان (در مجموع) به فروردین مربوط است و پس از آن نیز به مرداد ماه. همچنین بیشترین میزان فروش نیز با رقم بالای ۹۰‌هزار دستگاه به تیر ماه مربوط می‌شود.

طی سال گذشته، به دلایلی مانند قطعی برق صنایع و همچنین دپوی عمدی خودرو‌ها (در راستای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان) فروش با افت روبه‌رو شده است.

افت و خیز ماهانه فروش خودروسازان بزرگ
اما نگاهی بیندازیم به جزئیات فروش ماهانه خودروسازان در سال گذشته، تا مشخص شود ایران‌خودرو و سایپا چه روندی را طی ۱۲ ماه پارسال پشت سر گذاشته‌اند. در این آمار، فروش محصولات سایپا به همراه وانت پراید این شرکت مورد محاسبه قرار گرفته است، اما در آمار فروش محصولات ایران‌خودرو، تنها مدل‌های سواری لحاظ شده‌اند.

در نخستین ماه سال گذشته، کل فروش خودروسازان بزرگ کشور ۲۸‌هزار و ۳۱۲ دستگاه بوده است. ۱۵‌هزار و ۹۳ دستگاه از خودرو‌های فروش‌رفته، سهم ایران‌خودرو بوده و سایپایی‌ها نیز ۱۳‌هزار و ۲۱۹ دستگاه سواری و وانت پراید را به فروش رسانده‌اند. در فروردین سال گذشته، خودروسازان چشم انتظار دریافت مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات‌شان از سوی شورای رقابت بودند. از همین رو تا حد امکان سعی کردند فروش (تحویل) خودرو‌ها را تا بعد از صدور این مجوز به تاخیر بیندازند.

در نهایت نیز اواخر فروردین ماه شورای رقابت مجوز افزایش قیمت متوسط ۴۹ درصدی را صادر کرد و ایران خودرو و سایپا توانسته‌اند محصولات پیش‌فروش را با قیمت جدید تحویل دهند.

اتفاقا آمار مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۲ نشان می‌دهد فروش خودروسازان در این ماه چند برابر شده است، موضوعی که قطعا بی‌ارتباط با اصلاح قیمت کارخانه‌ای محصولات‌شان نیست.

در دومین ماه سال گذشته، مجموع فروش خودروسازان بزرگ کشور به حدود ۸۵‌هزار دستگاه می‌رسد که نسبت به فروردین، ۲۰۰‌درصد رشد را نشان می‌دهد. ایران خودرو از فروش اردیبهشت پارسال سهمی ۴۸‌هزار و ۷۲۰ دستگاهی داشته است، اما سایپا ۳۶‌هزار و ۱۹۸ دستگاه خودرو را فروخته است. فروش اردیبهشت ایران خودرو و سایپا نسبت به فروردین، به ترتیب رشد ۲۲۷ و ۱۷۶ درصدی داشته است.

در سومین ماه سال گذشته، هرچند مجموع فروش دو خودروساز بزرگ کشور نسبت به اردیبهشت رشد کرده، اما ایران‌خودرو و سایپا رفتار متفاوتی را در این حوزه از خود نشان داده‌اند. کل فروش این دو شرکت در خرداد ۱۴۰۲معادل ۸۷‌هزار و ۴۸۶ دستگاه بوده است که در مقایسه با اردیبهشت، از رشد حدودا سه درصدی حکایت دارد؛ بنابراین در خرداد، نرخ رشد فروش سقوط کرده است.
فراز و فرود فروش خودروسازان بزرگ
در این ماه، ایران خودرو توانسته فروش خود را نسبت به اردیبهشت بالا ببرد و به ۵۵‌هزار و ۳۳۸ دستگاه برساند؛ بنابراین رشد ۱۴ درصدی نصیب آبی‌های جاده مخصوص در حوزه فروش شده است. این در حالی است که سایپا خرداد پارسال را با افت فروش پشت سر گذاشته است.

این شرکت، با فروش ۳۲‌هزار و ۱۴۸ دستگاهی، بالغ بر ۱۱‌درصد افت فروش نسبت به دومین ماه بهار داشته است.

در تیر ماه، اما هر دو خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند فروش خود را نسبت به خرداد بالا ببرند. مجموع فروش ایران خودرو و سایپا در نخستین ماه تابستان پارسال به نزدیکی‌های ۹۳‌هزار دستگاه رسیده است که از رشد بیش از شش درصدی حکایت می‌کند؛ بنابراین نرخ رشد فروش در تیرماه نسبت به خرداد بالا رفته، اما به رکورد اردیبهشت نرسیده است. با توجه به آمار منتشره، در تیر ماه، قله فروش خودروسازان بزرگ کشور شکل گرفته است.

سهم آبی‌های جاده مخصوص از فروش تیر ماه حدود ۵۹‌هزار دستگاه بوده که در مقایسه با خرداد، حدود ۶.۵‌درصد بالا رفته است.

سایپایی‌ها نیز در ماه تحت بررسی حدود ۳۴‌هزار دستگاه خودرو فروخته‌اند تا نسبت به ماه قبل از آن، شش‌درصد رشد کنند.

دو خودروساز بزرگ کشور، اما در مرداد با سقوط فروش مواجه بوده‌اند، اتفاقی که دلایل اصلی آن می‌تواند کاهش تولید و دپوی عمدی محصولات به دلیل افزایش قیمت باشد.

در ماه تحت بررسی، ایران خودرو و سایپا کمتر از ۵۰‌هزار دستگاه خودرو را به فروش رسانده‌اند که پس از فروردین، دومین دره فروش آن‌ها در سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود.

در مرداد ۱۴۰۲ با توجه به گرمای شدید، صنایع کشور با مشکل تامین برق مواجه شدند و در نتیجه، تولیدشان افت کرد. در این بین، صنایع مرتبط با خودروسازی نیز به دلیل قطعی برق و سهمیه‌بندی، با افت تولید مواجه شدند و طبعا دامنه آن به ایران خودرو و سایپا هم رسید. البته به نظر می‌رسد این دو خودروساز خود نیز به دلیل مشکل تامین برق، با افت تولید مواجه شدند.

در واقع کاهش تولید آن‌ها در مرداد، علاوه بر کاهش ورودی قطعات موردنیاز، ناشی از محدود شدن فعالیت خود آن‌ها به دلیل کمبود برق هم بود. با توجه به افت تولید، فروش خودروسازان نیز در مرداد پایین آمد. علاوه بر مساله کمبود انرژی، اتفاق دیگری که سبب کاهش فروش خودروسازان در پنجمین ماه پارسال شد، دپوی عمدی خودرو‌ها بود. در این ماه زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها برای دومین بار (در سال ۱۴۰۲) به گوش رسید و از همین رو خودروسازان عرضه را محدود کردند تا محصولات خود را به قیمت‌های جدید بفروشند. البته به نظر می‌رسد دلیل اصلی افت فروش در مرداد، همان مساله قطعی برق صنایع بود، با این حال دپوی عمدی نیز اثر خود را گذاشت.

به هر حال در مرداد پارسال، کل فروش ایران خودرو و سایپا به ۴۹‌هزار و ۷۵۷ دستگاه رسید که نسبت به تیر ماه حدود ۴۷‌درصد افت کرد، اتفاقی که در دیگر ماه‌های سال گذشته سابقه نداشت. در مرداد ماه، ایران خودرو حدود ۲۸‌هزار دستگاه محصول را به فروش رساند که نسبت به تیر، ۵۳‌درصد افت را نشان می‌دهد. سایپا نیز با فروشی ۲۱‌هزار و ۷۶۷ دستگاهی در مرداد، افت ۳۶ درصدی را در مقایسه با تیر ماه به ثبت رسانده است. ایران خودرو و سایپا، اما در شهریور پارسال در مسیر بهبود فروش قرار می‌گیرند، به نحوی که تعداد خودرو‌های فروخته‌شده‌شان در این ماه به ۷۳‌هزار و ۴۹۴ دستگاه می‌رسد.

در مقایسه با مرداد، فروش خودروسازان ۴۸‌درصد رشد را تجربه می‌کند. در این ماه، ایران‌خودرو سهمی ۴۰‌هزار و ۶۳۰ دستگاهی را به خود اختصاص داده و سهم سایپا نیز ۳۲‌هزار و ۸۶۴ دستگاه بوده است. ایران‌خودرو و سایپا در شهریور و نسبت به مرداد به ترتیب ۴۵ و ۵۱‌درصد رشد فروش را به ثبت می‌رسانند.

باز هم افت فروش
در نخستین ماه پاییز ۱۴۰۲ فروش خودروسازان بار دیگر افت می‌کند، منتها نه به اندازه مرداد. در مهر ماه پارسال، جمع فروش ایران‌خودرو و سایپا به ۶۶‌هزار و ۱۹۹ دستگاه می‌رسد که نسبت به شهریور، از افت حدودا شش درصدی حکایت می‌کند. عامل اصلی افت فروش در مهر، سایپاست که نسبت به شهریور هفت‌هزار و ۳۱۸ دستگاه خودروی کمتری فروخته است.

ایران خودرو، اما در مهر و نسبت به شهریور، افزایش فروش ۲۳ دستگاهی را به ثبت رسانده است. در آبان ۱۴۰۲ هرچند فروش سایپا رشد می‌کند، اما این رشد روندی کند داشته، به نحوی که نسبت به مهرماه، تنها حدود پنج‌درصد -معادل‌هزار و ۱۹۴ دستگاه- افزایش را نشان می‌دهد. ایران‌خودرو، اما با جهشی حدودا ۱۵‌هزار دستگاهی، فروش خود را به بالای ۵۵‌هزار دستگاه در آبان می‌رساند. کل فروش خودروسازان بزرگ کشور در آبان ۱۴۰۲ به ۸۱‌هزار و ۷۷۵ دستگاه می‌رسد که در مقایسه با مهر، رشد بالای ۲۳‌درصد داشته است.

در آذر ماه، اما اتفاقی عکس آبان رخ می‌دهد، به نحوی که ایران خودرو با افت فروش و سایپا با رشد فروش مواجه می‌شوند. طبق آمار، ایران خودرو در آخرین ماه پاییز پارسال بالغ بر ۵۲‌هزار دستگاه محصول را به فروش می‌رساند که حدودا سه‌هزار دستگاه کمتر از آبان بوده است. سایپا، اما با ثبت فروش ۳۲‌هزار و ۶۱۰ دستگاهی، ۲۲‌درصد خودروی بیشتری فروخته است. جمع فروش خودروسازان در آذر پارسال، ۸۴‌هزار و ۶۸۹ دستگاه بوده که از رشد ۳.۵ درصدی نسبت به آبان حکایت می‌کند. در نخستین ماه زمستان پارسال، فروش دو خودروساز بزرگ کشور نسبت به آذر افت می‌کند، موضوعی که ریشه در کاهش فروش هر دو شرکت دارد.

فروش خودروسازان در دی ماه به ۷۷‌هزار و ۱۳۸ دستگاه می‌رسد که نسبت به آذر افت ۹ درصدی را حکایت می‌کند.

ایران خودرو در ماه تحت بررسی ۵۱‌هزارو‌۱۲۳ دستگاه فروش داشته و سایپا هم ۲۶‌هزار و ۱۵ دستگاه خودرو فروخته است. فروش این دو نسبت به آذر به ترتیب ۹۵۶ و شش‌هزار و ۵۹۵ دستگاه افت را نشان می‌دهد.

در بهمن ماه، اما ایران خودرو با افت فروش مواجه می‌شود، با این حال سایپا خودروی بیشتری می‌فروشد. جمع فروش دو خودروساز بزرگ کشور در دومین ماه زمستان پارسال، ۷۹‌هزار و ۷۷۳ دستگاه بوده که در مقایسه با دی نشان از ثبت افت دو‌هزار و ۶۳۵ دستگاهی دارد. در این ماه، فروش ایران خودرو با افتی پنج‌هزار و ۱۸۷ دستگاهی به ۴۵‌هزار و ۹۳۶ دستگاه رسیده و سایپایی‌ها توانسته‌اند با ثبت رشد هفت‌هزار و ۸۲۲ دستگاهی، ۳۳‌هزار و ۸۳۷ دستگاه محصول را به فروش برسانند. در نهایت، اما دو خودروساز بزرگ کشور طی اسفند ۱۴۰۲ فروشی ۷۷‌هزار و ۹۵۲ دستگاهی را به ثبت می‌رسانند تا نسبت به بهمن افت هزار و ۸۲۱ دستگاهی را تجربه کنند. ایران خودرو در آخرین ماه پارسال ۴۶‌هزار و ۱۴۳ دستگاه خودرو فروخته که رشد جزئی نسبت به بهمن داشته است. سایپا، اما با افت فروش مواجه بوده، به نحوی که در اسفند، تقریبا دو‌هزار دستگاه محصول کمتری را فروخته است.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر