۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
قیمت این خودرو‌های وارداتی به طرز عجیبی ریخت!
سعید موتمنی: اگر قیمت خودرو وارداتی که ۲.۷میلیارد تومان فاکتور می‌شد، در بازار به ۴میلیارد تومان در روز‌های ابتدایی سال و ۳.۵ میلیارد تومان در یکی دو هفته اخیر رسیده، به دلیل محدودیت عرضه است.
کد خبر: ۳۶۷۲

به گزارش کارنا، بازار خودرو در سال جاری شرایط عجیبی را تجربه کرده است؛ قیمت‌ها دارای نوسان شدید بوده‌اند. برخی خودرو‌ها ابتدای سال نسبت‌به سال قبل تا ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کردند، اما طی یکی دو هفته اخیر و با بازگشت نرخ ارز به کانال زیر ۶۰هزار تومان، دچار ریزش شدید شدند. پیش‌بینی می‌شود در صورت کاهش بیشتر نرخ ارز و رسیدن به کانال کمتر از ۵۵ هزار تومان، بار دیگر قیمت خودرو کاهش پیدا کند. با این‌حال، صرفا بحث ارز در قیمت خودرو تاثیرگذار نیست و موضوع عرضه و فاکتور این خودرو‌ها نیز بسیار در قیمت نهایی آن در بازار تاثیرگذار است. درصورتی‌که عرضه خودرو به‌صورت روتین و مناسب نیاز بازار باشد، حتی رشد نرخ ارز نیز شاید باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو در بازار نشود. این مساله در مورد برخی خودرو‌های محبوب در بازار بسیار دیده می‌شود.

در مورد خودرو‌های وارداتی نیز درصورتی‌که میزان عرضه افزایش پیدا کند، قیمت آن‌ها در بازار نزولی خواهد شد. با این‌حال، میزان عرضه خودرو به اندازه تقاضا نیست و طی سال‌های اخیر معمولا تقاضا بیشتر از عرضه بوده است. در همین زمینه با سعید موتمنی، فعال و کارشناس بازار خودرو به گفتگو پرداختیم.

وضعیت بازار خودرو در سال جاری چه تغییراتی داشته و روند کلی در این بازار از ابتدای سال تاکنون به چه صورت بوده است؟

بازار خودرو ابتدای سال یک مقدار توفانی کار را شروع کرد. اما درست مانند پارسال، از اواسط اردیبهشت افزایش قیمت فروکش کرد. البته رشد قیمت خودرو در بازار در آن مقطع، به مسائل سیاست خارجی و تنش‌های منطقه‌ای باز می‌گشت.

به‌هرحال رشد قیمت ارز باعث شد تا قیمت خودرو نیز در بازار با افزایش مواجه شود. اما طی یکی دو هفته اخیر و همزمان با نزولی شدن نرخ ارز، تب افزایش قیمت خودرو نیز فروکش کرد. ضمن این‌که بازار در رکود کامل به سر می‌برد و خبری از خریدار نیست و درمجموع قیمت‌ها ریزشی است. یعنی روند افزایش نرخ ارز متوقف شد و با توجه به رکود در بازار قیمت‌ها نیز ریزشی شده است.

با توجه به این‌که قیمت دلار افزایش پیدا کرد و دوباره به کانال قبلی خود بازگشت. آیا قیمت خودرو نیز دوباره به قیمت قبلی خود برگشته است؟

بله. قیمت خودرو دوباره در بازه قبلی خود قرار گرفت. به‌عنوان مثال بهای خودرو‌های ارزان مانند کوییک طی هفته‌های گذشته به ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیون تومان رسیده بود که با کاهش نرخ ارز، قیمت این محصول نیز با ریزش بیش‌از ۲۵میلیون تومانی به ۴۱۵ تا ۴۱۸ میلیون تومان رسید.

همچنین قیمت پژوپارس که تا ۶۸۰میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد، درحال‌حاضر به ۶۳۰میلیون تومان کاهش پیدا کرده، دنا اتوماتیک هم حدود ۵۰میلیون تومان عقب‌گرد داشته است. برخی خودرو‌های مونتاژی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. خودرو‌های وارداتی جدید ۲۰۲۳ نیز طی دو هفته اخیر، بین ۲۰۰ تا ۶۰۰میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

این رکود در بازار فقط مربوط به خودرو‌های داخلی است یا تمام خودرو‌ها را در برمی‌گیرد؟
منبع: روزگار خودرو

ارسال نظر