به گزارش کارنا، تندر نود یا ال نود یکی از قدیمیترین خودروهای بازار است. این خودرو اگرچه خیلی پسند جوانان نیست، اما در مجموع خودروی بسیار خوبی به لحاظ ایمنی و فنی محسوب میشود.
شاید قدیمیترها به یاد داشته باشند که داچیا (یا به عبارتی رنو) لوگان یا همان تندر ۹۰، در ابتدا قرار بود با قیمت بسیار ارزان به بازارمان وارد شود تا حدی که در نسخه پایه یعنی E ۰ صحبت از قیمتی مشابه با پیکان مطرح شده بود.
اما همانطور که پیشبینی میشد این وعدهها چندان عملی نشدند و در نهایت تندر ۹۰ با نرخ بالاتری بهدست مصرفکننده نهایی رسید. با این وجود شباهتهای فنی این محصول با خودرو گرانقیمتی نظیر مگان ۱۶۰۰ در کنار استهلاک بسیار پایین و دوام بالای قطعات باعث شد که میزان استقبال از این خودرو در طول زمان به شکل عجیبی افزایش یابد تا حدی که اکنون تندر ۹۰ E ۲ دهها میلیون تومان گرانتر از پژو پارس LX در بازار خرید و فروش میشود و این در شرایطی است که پژو پارس در گذشته محصولی لوکستر از تندر به حساب میآمد!
همین نکته نشان میدهد که برخلاف تصور عموم، مردم ما آنقدرها هم ظاهربین نیستند و در بسیاری مواقع به باطن خوب اتومبیل حتی بیش از زیباییهای ظاهری اهمیت میدهند.
البته تندر ۹۰ هم خودرو بدون ایرادی نیست و با هندلینگ نه چندان مناسب، ترمزهای عقب کاسهای و ارگونومی ضعیف صندلیهایش میتواند شما را آزار دهد؛ اما آنچه برای طرفداران تندر مهم است، خصلتهای اقتصادی نظیر جانسخت بودن و دوام بالای قطعات میباشد که تندر در این ویژگیها شهره خاص و عام است.
امکانات ایمنی و رفاهی
در بحث امکانات و آپشن ها، تندر ۹۰ اتوماتیک از دو عدد ایربگ، تنظیم برقی آینههای کناری، گیربکس اتوماتیک با حالت تعویض دستی، کامپیوتر سفری و شیشههای برقی جلو و عقب بهره میگیرد.
مشخصات فنی تندر ۹۰ اتوماتیک
تندر ۹۰ اتوماتیک از پیشرانه نام آشنا و بسیار بیدردسر K ۴ M با حجم ۱۶۰۰ سیسی و قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر بهره میگیرد. قدرت تولیدی پیشرانه نیز توسط یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته با نام AL ۴ به چرخهای جلو منتقل میشود.
نکته جالب توجه این که اگرچه در تندر اتوماتیک به هنگام تعویض دنده، تقههای آزاردهندهای احساس نمیشود (در مقایسه با خودروهای همرده مانند پژو ۲۰۶ و یا ۲۰۷ اتومات)، اما در سرعتهای بالا نیاز به دنده ۵ به وضوح قابل لمس است.
مدل خودرو | تندر ۹۰ (ال ۹۰، داچیا لوگان) |
شرکت تولید کننده | رنو فرانسه |
شرکت داخلی | پارس رنو (تولیدشده توسط ایران خودرو و پارس خودرو (سایپا)) |
موتور | K4M |
حجم موتور | ۱۶۰۰ سی سی |
حداکثر توان | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه |
سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت | بنزین بدون سرب |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطهای |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر در ساعت |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۱.۷ ثانیه (دنده اتومات)، ۱۰.۲ ثانیه (دنده دستی) |
گیربکس | ۵ سرعته دستی، ۴ سرعته دنده اتومات |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی |
۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (دنده دستی)، ۸.۳ لیتر (دنده اتومات) (ایران خودرو)
۶.۸۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (سایپا) |
ابعاد خودرو |
طول: ۴۲۵۰ میلیمتر (ایران خودرو)، ۴۲۴۷ میلیمتر (سایپا)
عرض: ۱۷۴۰ میلیمتر ارتفاع: ۱۵۲۵ میلیمتر (ایران خودرو)، ۱۵۳۴ (سایپا) فاصله محورهای عقب و جلو: ۲۶۳۰ میلیمتر |
وزن خودرو | ۱۱۱۵ کیلوگرم (ایران خودرو)، ۱۱۰۰ کیلوگرم (سایپا) |
حجم صندوق عقب | ۵۱۰ لیتر |
معایب تندر ۹۰ اتوماتیک
بررسی ۱۱۶ دستگاه تندر ۹۰ اتوماتیک نشان داد بیشترین مشکل به باتری، بدنه، صندلی، سنسور پارک و فندک ارتباط دارد. تعداد خودروهایی که در آنها ایراداتی در دوربین دنده عقب، آنتن و ترمز دستی دیده شد کمتر بود و فقط در چند دستگاه مشکلاتی در عملکرد اگزوز و آفتابگیر این خودرو شاهد بودیم.
منبع: تیتر کوتاه
ارسال نظر