۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
تولید روانکار‌هایی با قابلیت افزایش دوام موتور و کاهش مصرف بنزین
روانکار‌های نانویی تولیدی یکی از شرکت‌های فناور، علاوه برای افزایش دوام موتور به کاهش مصرف بنزین در وسایط نقلیه نیز کمک می‌کند.
کد خبر: ۴۲۸۵

به گزارش کارنا، حجت‌اله ریاضتی، مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه این مجموعه از جمله شرکت‌هایی است که گواهی نانومقیاس برای روغن موتور‌های نانویی را کرده است، گفت: ما از سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت و در طول چند سال گذشته، گریس پمپ‌های فشار قوی وزارت نفت را تولید و به بازار عرضه کردیم.

وی با اشاره به اضافه شدن انواع گریس‌ها و روانکار‌ها در سبد محصولات این مجموعه فناور، اظهار کرد: این نوع گریس‌ها عمدتا وارداتی بودند و ما در ایران آن را تولید کردیم. طی سال‌های گذشته نیز با تعاملی که با ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو داشتیم، تولید محصولاتی را در دستور کار قرار دادیم که تا کنون در ایران ساخته نشده بود.

ریاضتی با بیان اینکه گریس‌های مورد نیاز پتروشیمی رازی را فرموله کردیم و تحویل دادیم، ادامه داد: در حال حاضر از این محصول در صنعت استفاده می‌شود. در بخش روانکار نیز، نسل جدید روانکار‌های نانو را تولید کردیم.

به گفته مدیر عامل این شرکت، روانکار‌ها موجب کاهش اصطکاک و تسهیل در حرکت می‌شود، بنابراین هر چیزی که حرکت می‌کند، می‌تواند از روانکار بهره‌مند شود؛ چرا که روانکار‌ها با ایجاد لایه‌ای روی سطح، حرکت را تسهیل می‌کنند.

وی ادامه داد: روانکار‌ها در جلوگیری از خوردگی و کاهش دما نیز مؤثر هستند و در برخی موارد نظیر روغن‌های هیدرولیک، اعمال نیرو نیز به عهده روانکار است. با استفاده از فناوری‌نانو، پایداری روانکار بیشتر شده و خواص جانبی بیشتری به آن اضافه می‌شود. برای مثال در روغن موتور، وجود نانومواد موجب پر شدن خراش‌های داخل موتور شده و مانع از روغن‌سوزی می‌شود.

وی با اشاره به نقش روغن موتور در عملکرد خودرو در روز‌های گرم تابستان، یادآور شد: روغن موتور تولید شده در این شرکت برای برخی خودرو‌ها قابل استفاده است. وجود نانوذرات در روغن موتور موجب افزایش طول عمر روغن و موتور خودرو می‌شود.

به نقل از ستاد نانو، ریاضتی خاطرنشان کرد: نانوذرات موجود در روغن موتور تولیدشده قادرند منافذ موجود در سیستم موتور را پر کنند و در نتیجه روغنکاری با کارایی بهتری انجام شود. بهبود روغن‌کاری منجر به دفع سریع‌تر و کارآمدتر گرما از خودرو می‌شود.

مدیر عامل این شرکت گفت: محصولی که ما تولید کردیم. یک لایه روانکار پایدار در داخل موتور ایجاد می‌کند که این کار موجب پرشدن خط و خش‌های داخل موتور می‌شود. با این کار اصطکاک کم شده و خودرو با صدای کمتر کار می‌کند. زمانی که موتور برای مدتی کار نکند، روانکار از روی قطعات موتور ریزش می‌کند و در صورت شروع به کار مجدد، استهلاک آن افزایش می‌یابد. روانکار نانو موجب تثبیت طولانی‌تر لایه روانکار روی قطعات داخلی موتور می‌شود. همچنین مصرف سوخت به دلیل تسهیل در حرکت قطعات داخلی موتور کم می‌شود.
منبع: ایسنا

ارسال نظر