به گزارش کارنا،دولت سیزدهم با وعدههای حل مشکلات اقتصادی، معیشتی و مدیریت بازارها روی کار آمد. در حالی که دولت ساماندهی بازار خودرو و اصلاح قیمتها رد صنعت را یکی از مهمترین برنامههای خود اعلام کرده بود، اما نتایج عملکرد سه ساله دولت سیزدهم کاملا عکس این موضوع گواهی میدهد.
سیدرضا فاطمی امین، اولین وزیر صمت دولت سیزدهم در زمان دریافت رای اعتماد از مجلس وعده داد علاوه بر ساماندهی بازار خودرو، خودروسازی را از حالت انحصاری خارج کرده و یک شرایط رقابتی مطلوب در بازار خودرو به وجود خواهد آورد.
یکی از طرحهای اصلی فاطمی امین حذف قرعه کشی خودرو و آزادسازی واردات خودرو در راستای مدیریت بازار و کنترل قیمت خودرو بود.
قیمت خودرو در سال 1401چقدر افزایش یافت؟
اما در دوره دو ساله حضور فاطمی امین در وزارت صمت نه تنها قیمت خودرو ثابت نماند؛ بلکه در سال ۱۴۰۱ قیمت خودرو طی شش ماه روند جهشی داشت. بر اساس آمار، خودروهای داخلی بیش از ۹۵ درصد، خودروهای خارجی حدود ۱۰۷ درصد و خودروهای چینی بیش از ۹۳ درصد افزایش قیمت داشتند.
بازار داغ حواله فروشی
در این دوره فروش خودرو در سامانه یکپارچه بازهم پای دلالان و خریداران حواله خودرو را به بازار باز کرد و وعده حذف دلالی در بازار خودرو هم ناکام ماند.
توزیع رانت هزار میلیاردی در صنعت خودرو.
اما یکی دیگر از وعدههای خودرویی دولت سیزدهم که بر روی زمین ماند خروج خودروسازان از انحصارگری و عدم توزیع رانت در این صنعت بود، اما مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که خودروسازان بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد زیان داشتهاند و رانتی در حدود هزار میلیارد تومان در این صنعت توزیع شده است.
جدول زیر آخرین آمارهای وضعیت صنعت خودرو به روایت بازوی پژوهشی مجلس را تا پایان مرداد ۱۴۰۲ نشان میدهد.
وضعیت بحرانی صنعت خودرو در سه سال اخیر با وعدههای دولتی نه تنها به نتیجه مطلوبی نرسید؛ بلکه این صنعت در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه ۱۴۰۳ روزهای نامطلوبتری را پشت سر گذاشت.
تدوام زیاندهی خودروسازان و عدم پاسخگویی مسئولان
بر اساس آمار رسمی وزارت صمت در سال ۱۴۰۲ تیراژ تولید تمامی خودروسازان در کنار یکدیگر به ۱.۴ میلیون دستگاه هم نرسید. به عبارت دیگر، خودروسازان از هدف تعیینشده، ۲۰۰ هزار دستگاه عقب افتادند. تمامی خودروسازان کشور طی سال ۱۴۰۲ در کنار یکدیگر، نهایت یک میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۵۶ دستگاه خودرو تولید کردند و با وجود تاکید دولت بر افزایش تولید و خروج خودروسازان از زیاندهی بازهم این وعده نافرجام ماند.
رشد ۲۲درصدی زیان انباشه خودروسازان درسال ۱۴۰۲
روند زیاندهی خودروسازان در سال گذشته همچنان صعودی بوده و بر اساس گزارش منتشر شده در کدال زیان انباشته خودروسازان از مرز ۲۴۵ هزار میلیارد تومان گذشته است؛ غولهای جاده مخصوص همچنین فقط در سال ۱۴۰۲ متحمل زیانی حدودا ۶۲ هزار میلیارد تومانی شدهاند که رشد ۲۲ درصد را نسبت به ۱۴۰۱ نشان میدهد.
درحالی که خودروسازان به ادامه روند انحصارگری و دریافت رانتهای ارزی بازار خودرو را به قبضه خود درآوردهاند، دولت هیچ اقدامی برای واردات خودرو و مدیریت بازار با ایجاد فضای رقابتی انجام نداد.
منبع:اکو نگار
ارسال نظر