۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
قطعی برق و گاز؛ مانع جدید تولید در صنعت خودروسازی کشور
به گزارش کارنا، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان در سالهای اخیر به یکی از موانع تولید در مجموعه های تولیدی از جمله کارخانجات خودروسازی تبدیل شده و تیراژ روزانه تولید خودرو در کشور را تحت تاثیر قرار داده است. درباره راهکارهای تامین انرژی مورد نیاز تولیدکنندگان خودرو با رمضانعلی سنگدوینی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.
کد خبر: ۴۵۷۳

به گزارش کارنا، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان در سال‌های اخیر به یکی از موانع تولید در مجموعه‌های تولیدی از جمله کارخانجات خودروسازی تبدیل شده و تیراژ روزانه تولید خودرو در کشور را تحت تاثیر قرار داده است. درباره راهکار‌های تامین انرژی مورد نیاز تولیدکنندگان خودرو با رمضانعلی سنگدوینی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بخش‌های تولیدی باید به کمک دولت برق موردنیاز خود را تامین کنند، عنوان کرد: اینکه دولت به تنهایی قادر به تامین انرژی موردنیاز کشور نیست یک واقعیت است و در بسیاری از کشور‌های دنیا نیز تولیدکنندگان با دریافت تسهیلات ارزان قیمت از دولت و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی‌های تجدید پذیر برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قطعی برق شرکت‌های بخش خصوصی، واحد‌های تولیدی، نیروگاه ها، پتروشیمی ها، مجتمع‌های فولادسازی، شرکت‌های خودروسازی و ... که تولید آن‌ها در کشور توجیه اقتصادی دارد، قابل توجیه نیست.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عبور مصرف برق از ۷۰ هزار مگاوات در کشور ادامه داد: متاسفانه نبود فرهنگ صحیح مصرف انرژی در کشور دولت را ناچار به قطعی برق شبکه خانگی و تجاری در تابستان کرده است چراکه در غیر این صورت واحد‌های تولیدی به سبب کمبود برق با خسارت‌های سنگینی مواجه خواهند شد.  



سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار کارنا بر لزوم تامین برق از طریق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی با توجه به وجود باد و نور مستقیم خورشید در کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه کمیته امداد امام خمینی (ره) با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر تامین برق رایگان برای خانواده‌های تحت پوش خود، با فروش ماهیانه سه تا پنج میلیون تومان برق به شبکه توزیع برق هم برق مورد نیاز اقشار محروم جامعه را تامین کرده و هم از این محل درآمدزایی می‌کند.  

وی یادآور شد: وزارت نیرو نیز برای مدیریت مصرف برق در کشور در سال جاری برنامه‌ای را ترتیب داده مبنی بر اینکه  تولیدکنندگان و شهرک‌های صنعتی که مصرف برق خود را به میزان ۳۰ درصد کاهش دهند، از قطعی برق آن‌ها در فصل تابستان جلوگیری خواهد شد که این اقدام می‌تواند به صرفه جویی مصرف برق و عدم قطعی برق در واحد‌های تولیدی کمک کند و امیدواریم توسط دولت چهاردهم نیز دنبال شود.   

نماینده مردم آق قلا و گرگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تامین برق و گاز ناترازی نداریم بلکه مصرف انرژی در کشور بالا است، تصریح کرد: بهینه سازی مصرف انرژی چه در بخش تولید و صنعت و چه شبکه خانگی و تجاری یک ضرورت است و از آنجا که شدت مصرف انرژی در بخش ساختمان بالا است دولت باید در بخش خانگی و تجاری بین واحد‌های پرمصرف و کم مصرف تفاوت قائل شود وهزینه‌ها را به تناسب مصرف انرژی از شهروندان دریافت کند.

سنگدوینی با اشاره به اینکه کمبود گاز در فصل زمستان نیز خسارت‌های جبران ناپذیری را به صنایع مختلف وارد کرده است، افزود: دولت  ۵ سال پیش با واردات گاز از ترکمنستان از مناطق شمالی کشور و صادرات آن به کشور‌های عراق و ترکیه توانست ناترازی مصرف گاز در فصل زمستان را جبران کند که متاسفانه واردات گاز از ترکمنستان در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: البته اخیرا تفاهم نامه‌ای بین ایران و روسیه برای انتقال گاز روسیه به ایران امضا شده است که این قرارداد نقطه عطفی در دولت سیزدهم است که ایران را به هاب گازی منطقه و محل ترانزیت گاز برای کشور‌های همسایه تبدیل خواهد کرد، زیرا خطوط انتقال گاز ایران یکی از بهترین و آماده‌ترین خطوط انتقال گاز در دنیا است.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر لزوم اتخاذ تهمیداتی برای تامین گاز در فصل زمستان تاکید کرد و گفت: با قطعی گاز در فصل سرما، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ناچار به استفاده از سوخت مازوت و نفت گاز هستند که هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

سنگدوینی اظهار داشت: با ایجاد ظرفیت گاز طبیعی در کشور از طریق ذخیره سازی گاز در تابستان و برداشت آن در زمستان می‌توانیم بخشی از کمبود‌ها در این بخش را جبران کنیم. هرچند که کشور ما در ذخیره سازی گاز از دنیا عقب است و کشور‌های آمریکا و روسیه از رتبه‌های برتر جهان در این بخش به شمار می‌روند.  

نماینده مردم آق قلا و گرگان در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بخشی از درآمد‌های نفتی کشور باید برای اکتشاف نفت و گاز در بخش بالادست هزینه شود، خاطرنشان کرد: یکی از راهکار‌های موثر برای  تامین گاز مورد نیاز مجموعه‌های تولیدی در فصل زمستان، برداشت گاز از میادین گازی مشترک است که خوشبختانه در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و در برداشت گاز از میادین گازی جنوب کشور پیشتاز هستیم و برای ایجاد میادین گازی جدید در بخش نفت و گاز نیز سرمایه گذاری خوبی انجام شده است.

ارسال نظر