به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه تعرفه واردات قطعات خودرو مبنای علمی ندارد، عنوان کرد: تعرفه قطعات خودرو باید متناسب با ظرفیت صنعت قطعه سازی کشور و بر اساس نیازهای موجود در خطوط تولید خودروسازان و بازار افتر مارکت تعیین شود.
یوسف یحیایی حقیقی با اشاره به اینکه تعرفه واردات قطعات خودرو طیف وسیعی داشته و از ۳ تا ۴۰ درصد متفاوت است، اظهار داشت: تعرفههای تعیین شده برای واردات قطعات خودرو و تفاوت آنها در بسیاری از موارد مبنای کارشناسی ندارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که تعرفه واردات قطعات خودرو باید متناسب با ظرفیت صنعت قطعه سازی کشور و بر اساس نیازهای موجود در خطوط تولید خودروسازان و بازار افتر مارکت تعیین شود.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در گفتگو با خبرنگار
کارنا با تاکید برلزوم بازنگری دقیق در تعیین تعرفه واردات قطعات خودرو اظهار داشت: در گام نخست نیاز است تعرفه واردات قطعات در بخش افتر مارکت و خط تولید خودروسازان تفکیک شوند. در گام بعدی میتوان با مشورت و همفکری انجمنهای تخصصی در این حوزه از جمله انجمن همگن قطعه سازان تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز
قطعه سازان و خطوط تولید خودروسازان را از طریق کارشناسی دقیق بازتعریف و به روزآوری کرد.
حقیقی همچنین درباره تعرفه واردات خودرو اذعان داشت: تعرفههای واردات خودرو که اخیرا اعلام شده و تغییراتی نسبت به گذشته داشته است موجب شده
قیمت خودرهای وارداتی در داخل به بالای دو میلیارد تومان تمام شود؛ بنابراین واردات خودرو با تعرفههای فعلی موجب کاهش بهای خودروهای داخلی نخواهد شد چرا که خودروهای خارجی متقاضیان خاص خود در بازار هدف قرار داده و خودروهای داخلی نیز مشتریان خود را خواهند داشت.
وی با بیان اینکه
واردات قطره چکانی خودرو با قیمتهای غیر منطقی پاسخگوی تقاضای موجود در بازار نیست، افزود: چرا یک خودرو وارداتی که از طریق سامانه یکپارچه عرضه میشود باید به دو برابر قیمت در کشورهای حوزه خلیج فارس به فروش برسد.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در پایان بیان کرد: امیدواریم دولت جدید با بازنگری دقیق در تعیین تعرفه واردات قطعات و خودرو زمینه رقابت جدی در صنعت خودروسازی کشور را فراهم کند.
ارسال نظر