۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵
چرا واردات خودرو برای همه ایرانیان شدنی است؟
اسب زین شده صنعت خودرو، رو به موت است؟
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به وضعیت نگران‌کننده صنعت خودرو، می‌گوید: پارادوکس‌های عجیبی را دولت فعلی برای دولت چهاردهم بر جای می‌گذارد و حالا باید دعا کنیم که دولت بعدی خیلی خوب بتواند مدیریت کند.
کد خبر: ۵۳۳۴

به گزارش کارنا، پس از برگزار انتخابات و تکیه زدن مسعود پزشکیان به عنوان رییس دولت چهاردهم بر سکان ریاست‌جمهوری، تا چند روز دیگر عمر دولت سیزدهم به پایان می‌رسد و دولت چهاردهم به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کند. اما میراث اقتصادی دولت سیزدهم برای پزشکیان در حوزه اقتصاد چه خواهد بود؟ آیا آن‌گونه که موافقان دولت سیزدهم می‌گویند، دولت چهاردهم یک اسب زین شده را تحویل می‌گیرد و یا مشکلات اقتصادی انبوهی برجای مانده است؛ موضوعی که طی روز‌های گذشته محل بحث دولت جدید و قدیم بوده است.

در این میان، گفته می‌شود که دولت سیزدهم، پارادوکس‌های عجیبی را در حوزه اقتصاد برای دولت پزشکیان برجای گذاشته است و یکی از این پارادوکس‌ها، به حوزه خودرو برمی‌گردد. امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این رابطه می‌گوید: اگر بخواهم موضوع را به زبان ساده و با زبان دولت سیزدهم بیان کنم، دولت چهاردهم یک اسب در حال مردن را دارند در حوزه صنعت تحویل می‌گیرد. صنعت خودرو رو به موت است و جای آن قرار است یک اسب خارجی بیاورند.

وی می‌افزاید: حال چگونه؟ شما در نمایشگاه تحول در دو سه روز گذشته می‌توانستید مشاهده کنید که چینی‌ها چگونه وارد کشور شدند و همچنین بحث واردات خودرو را هم می‌بینید چگونه دنبال می‌کنند.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند: بر این اساس، صنعت خودرو، صنعت رو به موت است. همین دو سه روز گذشته مجمع ایران‌خودرو و سایپا برگزار شد و دیدید که زیان رسمی بالای ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و زیان واقعی هم بیشتر از این رقم‌هاست.

کاکایی ادامه می‌دهد: ایران‌خودرو فکر می‌کنم ۳۲ هزار میلیارد تومان زیان اعلام کرده؛ در حالی که زیان عملیاتی‌اش از خودرو پارس ۵۳ هزار میلیارد تومان است. این یعنی زیان واقعی و عملیاتی‌اش خیلی بیشتر است.

وی متذکر می‌شود: شرکت سایپا هم تجهیزات تولیدش مستهلک شده و از فناوری‌های دنیا عقب مانده است. اکثر تولیدات این شرکت نصفه و نیمه باقی مانده؛ چون پول ندارد و بانک‌ها هم وام نمی‌دهند. ارتباطات جهانی هم به صفر رسیده است.

وی عنوان می‌کند: حال تنها راه چیست؟ می‌بینید که دنبال واردات می‌روند.

وعده‌های خودرویی دولت سیزدهم محقق نشد
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر اوضاع بدی در حوزه صنعت خودرو داریم و وعده‌هایی هم که دولت سیزدهم داده بود، به هیچ‌وجه محقق نشد؛ حالا چه به لحاظ قیمتی، چه به لحاظ کیفیتی و چه به لحاظ کمیتی و تنوع محصول.

کاکایی می‌افزاید: همه چیز نصفه نصفه است. همه کار شده است، اما شما انتظار دارید خودرو جدیدی که آمده، کیفیتی یک سر و گردن بالاتر داشته باشد، ولی می‌بینید این اتفاق رخ نداده است. یعنی رقابت‌پذیری‌ای که انتظار داریم با خودرو چینی داشته باشیم، نداریم.

وی عنوان می‌کند: این مشکل از کجاست؟ مشکل از ناقص انجام شدن تحولات و عدم وجود سرمایه‌گذاری کافی در تکنولوژی‌ها و فناوری‌های تولید و... است.

یک پارادوکس کامل را دولت چهاردهم به ارث می‌برد
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مصوبه دولت برای آزادسازی واردات خودرو برای همه ایرانیان و این که آیا این مصوبه، تله برای دولت چهاردهم است؟ می‌گوید: صددرصد. البته تله نمی‌شود گفت؛ بازماندگان دولت سیزدهم در روز‌های آخر می‌خواهند با خاطره خوش با مردم خداحافظی کنند.

کاکایی توضیح می‌دهد: قیمت دلار را دارند به طور مصنوعی پایین می‌آورند. در روز‌های اول بعد از انتخابات که قیمت دلار ۲ هزار تومان پایین آمد، طبیعی بود و ناشی جو روانی بود. اما الان که به زیر ۵۸ هزار تومان آمده، مشخص است که دخالت بانک مرکزی در کاهش قیمت موثر بوده است.

وی متذکر می‌شود: حالا به این شکل از اسب زین شده سخن می‌گویند و مطرح می‌کنند دلار را با نرخ ۵۷ هزار تومان تحویل دولت جدید دادیم.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: از آن طرف هم می‌گویند ما گفتیم خودرو وارد کنیم، اما باید بگویم این کار شدنی نیست. این آیین‌نامه جالب است، ولی از نظر اجرایی با خیلی مسایل روبه‌رو است.

کاکایی تاکید می‌کند: یک شرایط دوگانه‌ای را به راه انداخته‌اند؛ دولت – ملت. الان اگر دولت بیاید جلوی واردات خودرو را به خاطر مسایل جدی‌ای که بر اقتصاد حاکم است، بگیرد، مردم می‌گویند مافیای خودرو موفق شد. اگر هم دولت جلوی واردات خودرو را نگیرد، اقتصاد کشور دچار چالش می‌شود و قیمت دلار بالا می‌رود و از آن طرف هم دوباره تورم ایجاد می‌شود. یعنی یک پارادوکس کامل را دولت چهاردهم به ارث می‌برد.

وی یادآور می‌شود: الان ادعا می‌کنند مشکل برق، گاز و آب نداریم، در حالی همه این بخش‌ها با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند و با چالش‌های خیلی جدی روبه‌رو هستند. امسال مقدار برق‌رفتگی صنایع خیلی بیشتر از پارسال بوده و مصرف سوخت در کشور خیلی بیشتر شده است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: بر این اساس، این‌ها یکی از آن پارادوکس‌هایی است که دولت فعلی برای دولت چهاردهم بر جای می‌گذارد و حالا باید دعا کنیم که دولت بعدی خیلی خوب بتواند مدیریت کند.

کاکایی تاکید می‌کند: واقعیت این است که حل این بحران، با یک اتحاد کامل بین مجلس و دولت رخ خواهد داد. ما الان نیاز به جراحی اساسی در اقتصاد داریم و اگر همراهی همه با هم نباشد، این دولت نمی‌تواند موفق باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم هم باید پشت دولت باشند؛ یعنی باید صبور باشند، بفهمند و تفاوت رویاپردازی‌ها با واقعیت‌ها را درک کنند و دولت و مجلس را همراهی کنند تا بتوانند از این جریان پیچیده به سلامتی عبور کنند.
منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر