به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشوربا بیان اینکه کمبود برق موجب نا به سامانی در تولید قطعات شده است، اظهار داشت: قطعیهای مداوم برق امکان برنامه ریزی برای تولید وتامین به موقع قطعات را از قطعه سازان سلب کرده است.
مهدی مطلب زاده با بیان اینکه قطعی برق در واحدهای قطعه سازی به بیش از ۵۰ ساعت در هفته رسیده است، عنوان کرد: متاسفانه قطعیهای مداوم برق، هزینههای اضافی را به قطعه سازان تحمیل کرده است، زیرا شرکتهای قطعه سازی به منظور جبران کسری تولید ناچار به فعالیت در شیفت شب بوده و این امر موجب دور شدن نیروی کار از خانواده خود و نارضایتی شدید آنها شده است.
وی عدم امکان تامین به موقع قطعات برای خودروسازان را از دیگر تبعات قطعی برق در کارخانجات قطعه سازی عنوان و بیان کرد: وقتی قطعات به موقع در اختیار خودروساز قرار نمیگیرد، گرید زنجیره تامین نزد خودروسازنیز تقلیل پیدا میکند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشوردر گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه کمبود برق موجب نا به سامانی در تولید قطعات شده است، افزود: قطعیهای مداوم برق در زمانهای نامشخص امکان برنامه ریزی را از قطعه سازان سلب کرده است. به عنوان مثال طبق برنامه اعلامی، برق باید ساعت ۱۶ تا ۱۹ قطع شود، اما قطعی برق بین ساعت ۱۵ تا ۲۳:۳۰ اتفاق میافتد.
مطلب زاده با اشاره به اینکه کارخانجات قطعه سازی ۴ روز در هفته و هر بار بین ٣ تا ١٢ ساعت با کمبود برق مواجه هستند، تصریح کرد: برخلاف کشورما که الویت تامین برق با بخش خانگی و تجاری است، در دنیا تولیدات صنعتی به دلیل تاثیر مستقیم بر تولید ناخالص داخلی کشورها در الویت تامین برق قرار دارند و دولت به آنها سوبسید پرداخت میکند.
وی با اشاره به نقش کمبود برق بر افت تولید در صنعت خودرو افزود: تیراژ تولید روزانه خودروسازان نیز به سبب قطعی برق و عدم تامین به موقع قطعات از سوی قطعه سازان به شدت کاهش یافته است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با بیان اینکه کمبود برق نه تنها به زیان قطعه ساز و خودروساز بلکه یک زیان ملی است، تاکید کرد: این زیان ملی حاصل سیاست زدگی دولتمردان است زیرا دولتی که سیاست افزایش جمعیت را در دستور کار قرار میدهد باید زیرساختهای لازم مانند بیمارستان، مدرسه، آب، برق و گاز را نیز فراهم کند.
مطلب زاده در ادامه یادآور شد: اگرچه برخی قطعه سازان بخشی از برق موردنیاز خود را از طریق ژنراتور تامین میکنند، اما امکان خرید آن برای عموم قطعه سازان وجود ندارد، زیرا قیمت هر ژنراتور بین ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان بوده و خرید آن مستلزم سرمایه گذاری مضاعف است. ضمن اینکه همه فرآیندهای تولید قطعه از جمله جوشکاری با ژنراتور امکان پذیر نیست و تامین گازوئیل ژنراتور با کیفیت مطلوب نیز با چالشهایی مواجه خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور بیان کرد: متاسفانه علاوه بر کمبود برق، هشدار قطعی گاز در فصل زمستان، موجب ناامیدی تولید کنندگان نسبت به وضعیت تولید در کشور شده است.
مطلب زاده در ادامه به کسری نقدینگی قطعه سازان اشاره کرد و گفت: مطالبات زنجیره تامین که طبق قرارداد با خودروساز باید ۱۲۰ روز پس از تحویل کالا پرداخت شود، اکنون به بالای ۲۰۰ روز رسیده و عدم پرداخت مطالبات در زمان مقرر با توجه به رشد تورم موجب افت ارزش پول ملی برای قطعه سازان شده است.
وی با بیان اینکه تولید همراه با زیان خودرو، خودروساز را به لحاظ نقدینگی در مضیقه قرار داده و امکان پرداخت به موقع مطالبات زنجیره تامین را از خودروسازان سلب کرده است، افزود: متاسفانه سیاستهای دستوری دولت در صنعت خودرو از زنجیره تامین تا خودروساز را تحت تاثیر مشکلات نقدینگی قرار داده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور تصریح کرد: تداوم وضعیت فعلی قطعا موجب تعطیلی نیمی از شرکتهای قطعه سازی طی دو ماه آینده خواهد شد کمااینکه تعداد شرکتهای قطعه سازی در دو سال گذشته از ۱۴۰۰ واحد به ۱۲۰۰ قطعه ساز کاهش پیدا کرده است.
ارسال نظر