۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
داخلی سازی ۵۰ درصدی قطعات موتورسیکلت طی ۵ سال آینده
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در نخستین نشست هم گرایی تولید کنندگان موتورسیکلت و قطعات از برنامه ریزی تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعات به منظور داخلی سازی ۵۰ درصدی قطعات موتورسیکلت طی ۵ سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۷۶۹۵

به گزارش کارنا، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در نخستین نشست هم گرایی تولید کنندگان موتورسیکلت و قطعات از برنامه ریزی تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعات به منظور داخلی سازی ۵۰ درصدی قطعات موتورسیکلت طی ۵ سال آینده خبر داد.  

بهمن ضیامقدم در گفتگو با خبرنگار کارنا در حاشیه برگزاری این نشست عنوان کرد: مطابق با درخواست و سیاست وزارت صمت در سال گذشته و با هدف حمایت از تولیدات داخل و همچنین کاهش ارزبری با استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی مقرر شد به منظور بررسی مدل‌های پرتیراژ موتورسیکلت در کشور و داخلی سازی قطعات آنها کارگروهی تشکیل شود که بر این اساس تفاهم نامه‌ای سه جانبه میان دفتر تخصصی خودرویی وزارت صمت و دو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعات در دی ماه سال گذشته و همزمان با برپایی نمایشگاه صنعت موتورسیکلت منعقد شد.

 وی هم گرایی میان تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعه سازان را در گام نخست را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: امیدواریم با مذاکراتی که میان تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعات نسبت به چگونگی ساخت قطعات انجام شده است شاهد تعمیق ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت باشیم.

 دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران افزود: تا به این لحظه قطعات چهار مدل موتورسیکلت پرتیراژ کشور که قابلیت ساخت داخل دارند شناسایی شده و هم اکنون در مرحله ارزیابی توان تولیدکنندگان قطعات است که طی سه ماه آینده توسط کارشناسان وزارت صمت نهایی خواهد شد.

 ضیامقدم در پاسخ به اینکه این میز ساخت داخل چه قطعاتی را شامل می‌شود، گفت: بیشتر تمرکز روی قطعات بدنه و البته برخی قطعات برقی خواهد بود.

 وی درباره میزان ساخت داخل قطعات در مرحله نخست بیان کرد: طبق دستورالعمل و دفترچه تعیین آی پی آی قطعات از سوی وزارت صمت افزایش ۵ تا ۱۵ درصد ساخت داخل و هدف نهایی حداقل ۵۰ درصد ساخت داخل ظرف مدت ۵ سال در دستور کار خواهد بود.

 دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران یادآور شد: البته برخی قطعات موتورسیکلت نیز به دلیل تیراژ پایین و عدم توجیه اقتصادی قابلیت ساخت داخل ندارند و به همین دلیل تمرکز تولیدکنندگان بیشتر بر قطعات دارای توجیه اقتصادی خواهد بود.

 ضیامقدم در گفتگو با خبرنگار کارنا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا داخلی سازی انجین به عنوان حلقه مفقوده صنعت موتورسیکلت در گام‌های بعدی داخلی سازی دنبال خواهد شد، تصریح کرد: قابلیت ساخت انجین توسط تولیدکنندگان داخل وجود دارد، اما مشکل عمده تنوع مدل‌های موتورسیکلت در کشور است.

 به طور مثال در گذشته موتورسیکلت‌های طرح هوندایی حدود ۹۵ درصد سهم بازار را تشکیل می‌داند، اما امروز این سهم به ۳۵ درصد رسیده است چراکه مصرف کنندگان بیشتر به سمت مدل‌های جدید و طرح اسکوتری سوق پیدا کرده اند و ساخت داخل انجین با این حجم از تنوع موتورسیکلت توجیه اقتصادی ندارد.

 وی افزود: علاوه بر بحث توجیه اقتصادی، داخلی سازی قوای محرکه موتورسیکلت نیازمند حمایت‌های لازم از سوی وزارت صمت است. کمااینکه چندین کارخانه موتورسیکلت سازی اقدام به راه اندازی خط مونتاژ انجین و در مرحله بعد طی جدول زمانبندی شروع به تولید قطعات انجین کرده اند، اما متاسفانه مورد حمایت واقع نشده و خط تولید اولیه متوقف شده است.

 همچنین حبیب الله محمودان، عضو انجمن تولید قطعات و مجموعه‌های موتورسیکلت و دوچرخه ایران برگزاری نخستین نشست هم گرایی میان تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعات را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: نشستی که امروز برگزار شد ماحصل ۴۰ جلسه کارگروهی مرکب از قطعه سازان، موتورسیکلت سازان و کارشناسان وزارت صمت در راستای ساماندهی و بومی سازی قطعات موتورسیکلت در کشور است.

 وی با اعلام اینکه حدود ۷۰ قطعه ساز در این نشست حضور پیدا کرده اند، افزود: نکته حائز اهمیت در این میز داخلی سازی ارتباط موثر میان زنجیره موتورسیکلت سازی که شامل تامین کنندگان مواد اولیه، زنجیره تامین قطعات، موتورسیکلت سازان و فروشندگان موتورسیکلت است، می‌باشد چراکه اگر هر حلقه به درستی به وظایف خود عمل کند این صنعت به راحتی به اهداف خود دست پیدا خواهد کرد.

 عضو انجمن تولید قطعات و مجموعه‌های موتورسیکلت و دوچرخه ایران میزان داخلی سازی قطعات در گام نخست را حدود ۳۵ درصد عنوان و بیان کرد: قطعات موتورسیکلت تا حدود ۶۰ درصد و کلیه قطعات بدنه قابلیت ساخت داخل دارند. در کنار آن داخلی سازی انجین نیز باید در دستور کار قرار بگیرد که متاسفانه نادیده گرفتن قطعه سازان موتورسیکلت موجب شده تا کنون این اتفاق رخ ندهد.

محمودان با تاکید بر اینکه پس از گذشت سه سال از جریان داخلی سازی باید موتورسیکلت‌های تولیدی را به کشور‌های همسایه صادر کنیم، خاطرنشان کرد: برخی مدل‌های موتورسیکلت موجود در بازار ایران قابلیت صادرات به کشور‌های همجوار و. را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بهترین نوع صادرات، صادرات کالای صنعتی است، عنوان کرد: موتورسیکلت اولین محصول صادراتی اغلب کشور‌های صنعتی محسوب می‌شود، زیرا محصولی مورد استفاده اغلب مردم بوده و در ایران نیز نهادینه شده است؛ لذا صادرات موتورسیکلت شاهکاری است که می‌تواند توسط تولیدکنندگان قطعات و موتورسیکلت صورت بگیرد.

عضو انجمن تولید قطعات و مجموعه‌های موتورسیکلت و دوچرخه ایران با اشاره به اینکه اولین کارخانه مونتاژ موتورسیکلت در ایران در سال ۱۳۵۵ تاسیس شده است، ادامه داد: در کنار درآمد‌های نفتی باید دستاورد کارگران، مدیران و مهندسان کشور را صادر کنیم و این مهم با توجه به جایگاه ایران در منطقه شدنی است.

 محمودان با بیان اینکه نباید نسبت به واردات قطعات چینی به کشور بی تفاوت باشیم، تاکید کرد: اگر توان تولید کالایی در کشور وجود دارد باید از همه فرصت‌ها برای داخلی سازی آن محصول استفاده و از واردات و مصرف کالای چینی جلوگیری کرد همان طور که همه کشور‌ها چنین سیاستی را در قبال کالا‌های مشابه ساخت داخل در پیش گرفته اند.

ارسال نظر