به گزارش کارنا، دو چالش افزایش بیرویه قیمتها و عدم توازن میان عرضه و تقاضا همواره گریبانگیر صنعت خودروی کشور بوده است. در همین راستا سیاستگذاران این بخش سعی کردند با اتخاذ تصمیمهایی همچون دستوریکردن قیمتها، تاثیرات مثبتی بر بازار خودرو بگذارند، اما هیچگاه وضعیت مطلوبی برای این حوزه ایجاد نشد.
اکنون نیز دوباره سیاستگذاران این بخش، تصمیمهایی را در رابطه با روند قیمتگذاری خودروهای داخلی اتخاذ کردند که ماحصل آن گرانی خودرو درچند روز گذشته بوده است. درهمین راستا قصد داریم روند قیمتگذاری و تغییرات قیمتی خودرو را در این گزارش بررسی کنیم. بازار خودرو چالشهای مختلفی را در سالهای گذشته تجربه کرده، اما هیچگاه هیچ پاسخ دقیقی به آن داده نشده است. همین موضوع نیز صنعت خودرو را چه ازلحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی تحتالشعاع قرار داده و افزایش قیمتها را رقم زده است.
تکرار چالشهای صنعت خودرو
میزان عرضه و تقاضا، کیفیت تولید، قیمتگذاری و... همگی ازعمده مشکلات صنعت خودروسازی کشور است. درهمین راستا نیز اقداماتی صورت گرفته، اما این اقدامات نتوانستند نقطه پایانی برای مسائل و چالشهای این حوزه باشند. بهعنوانمثال روند قیمتگذاری خودرو در داخل کشور، همواره نقدهایی را به جان خریده و بر همین اساس نیز روند آن، دائم دچار تغییر بوده است. البته مسائل مختلفی در دهه ۹۰ گریبانگیر قیمتگذاری خودرو بود. عواملی نظیر رشد انتظارات تورمی، قیمت ارز و قیمتگذاری دستوری موجب شدند تا صنعت خودرو با معضلات زیادی روبهرو شود. نقطه آغاز چالشها از اواخر سال ۱۳۹۱ بود؛ در همان زمان سیاستگذار برای رفع این چالشها، تصمیم به آزادسازی قیمتها گرفت، اما نهتنها این تصمیم وضعیت را بهتر نکرد، بلکه وضع وخیمتری را رقم زد و موجب بازگشت شورای رقابت شد. شورای رقابت، قیمت تولیدات این صنعت را براساس هزینههای تولید تعیین میکرد و اجازه قیمتگذاری از سوی خودروسازان در حاشیه بازار را نمیداد. همین موضوع طی سالهای اخیر موجب شد فاصله میان قیمت کارخانه و بازار آزاد افزایش یابد و به دلالی و واسطهگری ضریب داده شود. در شهریورماه ۱۳۹۷ دوباره این اتفاق تکرار شد و ماحصل آن رشد ۱۲۰درصدی قیمت خودرو نسبت به سال گذشته خود (۱۳۹۶) و بازگشت دوباره شورای رقابت بود.
ارسال نظر