۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
اختصاصی
تمایل به خرید قطعات ارزان قیمت چینی؛ چالشی جدی تولیدکنندگان داخل
وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور، تمایل به خرید قطعات ارزان قیمت توسط مصرف کنندگان را افزایش داده وهم اکنون تولیدکنندگان داخل به سبب رکود تولید با چالش جدی مواجه هستند.
کد خبر: ۷۸۱۹

به گزارش کارنا، عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران با بیان اینکه قطعات چینی کیفیت و قیمت پایین تری نسبت به قطعات تولید داخل دارند، عنوان کرد: وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور، تمایل به خرید قطعات ارزان قیمت توسط مصرف کنندگان را افزایش داده وهم اکنون تولیدکنندگان داخل به سبب رکود تولید با چالش جدی مواجه هستند.

مهدی کاظمی با اشاره به واردات بی رویه قطعات یدکی خودرو به کشور اظهار داشت: واردات قطعات یدکی خودرو‌های داخلی در حالی که تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین نیاز بازار هستند به تولیدات داخل آسیب وارد کرده و تولیدکنندگان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 وی تاکید کرد: چنانچه قطعات تولید داخل پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشد و صدور مجوز واردات به وارد کنندگان نیز داده شود تولید کننده متضررخواهد شد.

این فعال بازار لوازم یدکی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه قطعات چینی کیفیت و قیمت پایین تری نسبت به قطعات تولید داخل دارند، یادآور شد: وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور، تمایل به خرید قطعات ارزان قیمت توسط مصرف کنندگان را افزایش داده وهم اکنون تولیدکنندگان داخل به سبب رکود تولید با چالش جدی مواجه هستند.

کاظمی همچنین افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی را عاملی موثر بر افزایش بهای قطعات در بازار عنوان و بیان کرد: قطعه‌ای که در گذشته با ۵ دلار وارد کشور می‌شده اکنون به دلیل رشد تعرفه‌ها با قیمت گزاف به دست مصرف کننده می‌رسد، زیرا شرکت‌های وارد کننده قطعات در پی رشد مداوم تعرفه واردات ناچار به افزایش قیمت قطعات هستند و این به ضرر مصرف کننده است.

وی با بیان اینکه رشد تورم را نباید بهانه‌ای برای افزایش تعرفه واردات قطعات قرار داد، تصریح کرد: افزایش تعرفه واردات قطعات برای خودرو‌های گران قیمت قابل توجیه است، اما برای قطعات پرمصرف و خودرو‌های اقتصادی مانند پراید و پژو که صاحبان آنها اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند به صلاح نیست چراکه مصرف کننده در بسیاری از موارد قادر به تعویض قطعه به خصوص قطعات گران قیمت مانند موتور خودرو نیست و این موضوع در بلند مدت تبعات جبران ناپذیری برای خودرو و همچنین مصرف کنندگان به دنبال خواهد داشت.  

عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در ادامه خواستار بازنگری در تعرفه واردات قطعات از سوی متولیان امر شد و بیان کرد: تعرفه واردات اثر مستقیم بر قیمت قطعات دارد و نیاز است مسئولین در راستای حفظ منافع مصرف کنندگان در تعرفه واردات قطعات تجدید نظر کنند.

کاظمی همچنین بر ضرورت بهره گیری از تخصص کارشناسان اتحادیه به منظور تسهیل در تامین قطعات باکیفیت در بازار لوازم یدکی تاکید کرد و گفت:  به عنوان کسی که تجربه ۶۰ ساله در این حوزه دارم بر این باورم برای اینکه مصرف کننده با مشکل کمبود قطعه و یا خرید قطعات تقلبی و غیراستاندارد مواجه نباشد، نیاز است از کارشناسان اتحادیه که دارای تخصص کافی در تشخیص قطعات باکیفیت هستند کمک گرفت و یا از طریق آزمایشگاه کارخانجات قطعه سازی نسبت به بررسی کیفیت قطعات وارداتی اقدام کرد، زیرا گمرکات کشور تخصص لازم را برای تشخیص قطعات باکیفیت ندارند.  

این فعال بازار لوازم یدکی یادآور شد: وزارت صمت هنگام ثبت سفارش قطعات و گمرکات و سازمان ملی استاندارد نیز به منظور نظارت بر واردات قطعات استاندارد به کشور می‌توانند با بهره مندی از توان کارشناسان اتحادیه از ورود قطعات بی کیفیت به کشور جلوگیری کنند.

وی همچنین درباره کیفیت قطعات تولید داخل عنوان کرد: کارخانجات قطعه سازی مجهز به آزمایشگاه هستند و تا زمانی که از استاندارد بودن قطعه اطمینان حاصل نکنند آن را به بازارعرضه نمی‌کنند. البته برخی تولیدکنندگان هم که به اصطلاح به آنها تولیدکنندگان زیرپله‌ای گفته می‌شود به دلیل عدم نقدینگی کافی به امکاناتی مانند آزمایشگاه مجهز نیستند و استاندارد تعریف شده برای قطعات خود ندارند، اما برای جذب مشتری سعی می‌کنند قطعات باکیفیت تولید کنند.

عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در ادامه خاطرنشان کرد: تمام مواردی که در فوق به آن اشاره شد از طریق نشست‌های مشترک و توافق میان وزارت صمت، تولیدکنندگان قطعات یدکی، اتحادیه و سازمان متولی در این حوزه به راحتی قابل رفع است.

کاظمی با اشاره به تنوع  خودرو‌ها و تردد ۳۰۰ نوع خودرو در خیابان‌ها و جاده‌های کشور اذعان داشت: اگر تولید کنندگان داخلی با تولید قطعات مختلف، تقاضای بازار را تأمین کنند، مسلما فروشندگان لوازم یدکی از خرید قطعات وارداتی استقبال نخواهند کرد و با قطعات تولید داخل می‌توانند با سرعت بیشتر، کیفیت بالاتر و بدون دغدغه‌های گمرک و تعرفه‌ها، نیاز بازار را پاسخگو باشند.

 این فعال بازار لوازم یدکی در پایان با بیان اینکه فعالان بازار لوازم یدکی تمایل بیشتری به تامین قطعات از تولیدکنندگان داخل دارند، تصریح کرد:  همکاران ما در صورت عدم تامین نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان داخل ناچار هستند به منظور جلوگیری از کمبود قطعات در بازار و پاسخگویی به نیاز مشتریان نسبت به واردات قطعات اقدام کنند.

ارسال نظر